استفاده از آثار برگزیده دو سالانه تذهیب های قرآنی در حرم رضوی

استفاده از آثار برگزیده دو سالانه تذهیب های قرآنی در حرم رضوی

به گزارش راستابلاگ مدیرعامل مؤسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی اظهار داشت: آثار برگزیده این دوره از دو سالانه تذهیب های قرآنی در قسمت های مختلفی حرم مطهر رضوی به كار برده خواهد شد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، محمدعلی چمی گو، دبیر ششمین دو سالانه تذهیب های قرآنی، در مراسم اختتامیه این دو سالانه كه در محل موسسه فرهنگی قدس برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار نمود: امسال طبق قولی كه همكاران در چاپ و انتشارات آستان قدس به ما دادند، تصمیم بر این شد كه بهترین اثری كه در حوزه تذهیب برگزیده می گردد مورد استفاده قرار گیرد و همینطور در حوزه فرش هم كه امسال به این دوره از دو سالانه اضافه گردید، مقرر شد كه از طرح برگزیده این جشنواره فرشی بافته و در موزه آستان قدس رضوی قرار داده شود، همینطور در بخش كاشی های سنتی هم از طرح برگزیده این دوره بهره برداری هایی انجام خواهد گرفت.
وی افزود: خداوند زیبا است و زیبایی را دوست دارد و هنر تذهیب های قرآنی هم یكی از جلوه های زیبای هنر است كه در بهترین راه ها توسط هنرمندان این مرز و بوم استفاده می گردد و این سبب افتخار ما است كه همه هنرمندانی كه در این راه اثری در حوزه تذهیب قرآن و آرایه های هنری خلق كرده اند در مكان های مقدس مذهبی مانند حرم امام رضا(ع)، حرم مطهر امام حسین(ع) و سایر مكان های مذهبی مورد استفاده قرار می گیرد.
دبیر ششمین دو سالانه تذهیب های قرآنی تصریح كرد: همینطور می توان این آثار را در كاخ ها، موزه ها و اماكن دیگری هم بهره برد كه خوشبختانه این امر به مرحله عملی خود رسیده و هم اكنون هم از این هنر در اینگونه مكان ها استفاده می گردد. در واقع باید اظهار داشت كه هنرمندان این عرصه مورد لطف امام رضا(ع) هستند و این توفیق نصیب آنها شده كه برای قرآن و مكان های مقدسی قلم زنند و از هنرشان در این مسیر استفاده كنند.
چمی گو با اشاره به تفاوت هایی كه این جشنواره امسال نسبت به سال های دیگر داشته است تصریح كرد: ششمین دو سالانه تذهیب های قرآنی امسال تفاوت چشمگیری نسبت به دوره های گذشته داشته است اما ما در این دو حوزه در ابتدای راه هستیم و بنا به سفارش ای كه اساتید به ما داشتند این راه می تواند برای سال های آینده راهگشا باشد تا ما بتوانیم از این هنر زیبا و ماندگار هنرمندان این عرصه بهره مند شویم.
دبیر ششمین دو سالانه تذهیب های قرآنی عنوان كرد: همینطور تفاوت دیگری كه امسال در جشنواره به وجود آمد این بود كه با وجود اینكه در سال های گذشته وركشاپ های علمی و هنری در مشهد برگزار می شد اما امسال بدین صورت بود كه برای نخستین بار این وركشاپ ها در استان های دیگر هم كه در این جشنواره شركت داشتند برگزار گردید و مورد استقبال علاقه مندان به این هنر قرار گرفت.
وی تصریح كرد: با این تواصیف و موفقیت هایی كه تا حدودی توانسته ایم در این راه كسب نماییم، بنا داریم كه این رویه ای را ادامه دهیم تا بتوانیم در این مسیر موفق عمل نماییم.
مدیر عامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی اظهار نمود: بنا است كه در سال آینده حداقل ۳۰ وركشاپ در استان های كشور برگزار شود، به گونه ای كه هر استان میزبان حداقل یك وركشاپ باشد. البته این وركشاپ ها هم در واقع در جمع دانشجوانی كه علاقه مند فعالیت در این زمینه هنری هستند دنبال می گردد تا از این طریق به شكلی به معرفی این جشنواره كمك شده باشد و از علاقه مندان این عرصه هم در دو سالانه های آینده هم استفاده گردد و آنها آمادگی لازم را جهت شركت در جشنواره های آینده به دست آورند تا آثار خویش را برای ورود به مرحله داوری ارسال نمایند.
چمی گو اظهار داشت: نكته دیگری كه باید به آن اشاره نمود این است كه جشنواره هفتم و هفتمین دو سالانه طراحی سنتی و تذهیب های قرآنی از فردا شروع به كار خواهد نمود تا علاقه مندان این هنر فرصت كافی داشته و برنامه هایی را برای خود در نظر داشته باشند تا در دو سالانه آینده شركت نمایند و آثار خویش را ارسال نمایند، چون كه این هنر، هنری نیست كه بتوان در خلال مدت كوتاهی به آن پرداخت و اثری را خلق كرد، بلكه باید مدت زیادی را صرف این كار كرد تا بتوان اثری فاخر را تولید شود.



1397/10/24
20:00:35
5.0 / 5
4431
تگهای خبر: جشنواره , شركت , فرهنگ , مراسم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱