پایتخت نشینان به دنبال نابودی جشنواره تئاتر كودك

پایتخت نشینان به دنبال نابودی جشنواره تئاتر كودك

به گزارش راستابلاگ همدان انگار عادت كرده بودیم پاییز هر سال شهر را آذین ببندیم و به استقبالش برویم، بزم هنرمندانه ای كه هم برای هنرمندان شهر خوشایند بود و هم برای همدانی ها و البته برای كودكان و نوجوانان بیشتر.


راست می گویند بعد از ۲۶ دوره حالا دیگر اسم کهن شهر «همدان» و «جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان» به هم گره خورده است، جشنواره ای که در همین شهر متولد شد، قد کشید و به ثمر نشست.
باید اهل هنر باشی یا دوستدار آن تا بدانی هنرمندان تئاتر همدان سال هاست از جان و دل برای برگزاری این بزم هنری مایه گذاشته و کوشیده اند تا میزبان قابلی باشند و سزاوار برگزاری جشنواره ای که خود پایه گذارش بودند.
سال جاری اما به دلیل شرایط حاکم بر جامعه جای خالی جشنواره در شهر احساس می شود، به همین بهانه پای صحبت های یکی از کارگردان های تئاتر همدان نشستیم تا نقاط مثبت و منفی جشنواره را واکاوی نماییم، پای درد و دل های کسی که به گردن تئاتر کودک و نوجوان همدان، جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان و البته فرزندان این دیار حق دارد.
بهرام دوست قرین به خبرنگار ایسنا اظهار داشت: دستاورد جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در کل کشور خویش را نمایان کرده است تا پیش از برگزاری این جشنواره، تئاتر کودک و نوجوان به شکل فعلی در همه شهرها مورد استقبال نبود.
وی افزود: بعد از برگزاری جشنواره کودک و نوجوان شهرهای کوچک هم در این حوزه فعال شدند، تا قبل از آغاز جشنواره، تئاتر کودک وجود داشت اما محدود بود، هم اکنون در هر شهر کوچک سالانه حدود ۲۰ کار تولید می شود که این تولیدات ثمره جشنواره همدان است.
این کارگردان همدانی با اشاره به اینکه این جشنواره باعث شد سبک های مختلف تئاتر کودک وارد تئاتر کشور شود، اظهار نمود: هر جشنواره که در کشور برگزار می شود، نتایجی به دنبال دارد که در جامعه قابل مشاهده می باشد، نمونه آن جشنواره تئاتر خیابانی مریوان است که تئاتر خیابانی را در کشور فراگیر کرد.
دوست قرین درباره دستاورد جشنواره کودک و نوجوان در همدان بیان نمود: یکی از بزرگترین دستاوردهای جشنواره برای همدان این بود که کارگردان های تئاتر همدان به تولید تئاتر کودک تمایل پیدا کردند و مطالعاتی در این حوزه انجام دادند.
وی توضیح داد: همدان یکی از شهرهایی است که پر تعدادترین بیننده های تئاتر ایران را دارد و شاید در کشور کمتر شهری این تعداد تماشاچی تئاتر داشته باشد، گاهی اوقات تئاترهای بزرگسال همدان از تئاترهای مشهور تهران تماشاگران بیشتری دارند، در زمینه تئاتر کودک و نوجوان هم مردم همدان طوری بار آمده اند که به سادگی تئاتر کودک را می بینند، خوب و بد آنرا تشخیص می دهند و از تئاتر خوب استقبال می کنند.
این کارگردان عرصه تئاتر کودک و نوجوان همدان خاطرنشان کرد: جشنواره تئاتر کودک همدان فرهنگ تئاتر دیدن را در شهر همدان رشد داد و باعث شد مردم همدان با تئاتر آشنا گردند و از هر نوع تئاتری شامل تئاتر کودک و نوجوان و بزرگسال استقبال کنند.
دوست قرین افزود: البته برگزاری این جشنواره سبب شد کارگردان های تئاتر همدان احساس کنند که کار کردن این ژانر از تئاتر راحت است و یکسری مزایا که جشنواره کودک با خود به شهر همدان آورد، مزید بر علت شد که هر کارگردانی می تواند کار کودک عرضه نماید.
وی مطرح کرد: یکی از مزایا این بود که قرار شد در همه بخش های جشنواره یک یا دو کار از همدان حضور داشته باشد که باعث شد کارگردان های همدانی متوجه نباشند که به صورت غیررقابتی در جشنواره حضور دارند و سفارشی وارد جشنواره شده اند و این احساس به آنها دست داد که کار آنها در حد جشنواره بوده است و به همین علت گروه های همدانی نسبت به گروه های شهرهای دیگر کمتر تلاش کردند و همیشه این نقد به آنها وارد بوده است.
دوست قرین اضافه کرد: در سال های اخیر نمایش های کودک خوبی از همدان در جشنواره اجرا نرفته و جوایز خوبی نگرفته ایم در صورتیکه اگر به سال های گذشته نگاه نماییم همدان قطب این جشنواره در کشور بود و تمام جوایز را از آن خود می کرد.
این کارگردان همدانی بیان نمود: اعتقاد داریم همدان باید از دیگر مزایای جشنواره استفاده کند؛ مثلاً به بهانه جشنواره تلاش نماییم گسترش و تجهیز سالن های استان عملی شود و یا از اساتید همدانی در بخش های مختلف بیشتر استفاده کنند.
وی افزود: زمانی که همدان اساتیدی در حد و اندازه دبیر این جشنواره دارد چرا دبیر باید از شهر دیگری انتخاب شود؟ و این فرد چون در همدان مستقر نیست و سه روز مانده به جشنواره وارد همدان می شود نمی تواند فعالیت زیادی در این حوزه داشته باشد اما اگر دبیر جشنواره از همدان باشد می تواند در طول سال هم فعالیت کند.
دوست قرین با اشاره به اینکه بحث مستقر شدن دبیرخانه ثابت جشنواره در همدان هر ساله مطرح است، اظهار داشت: گویا پایتخت نشینان راضی نیستند دبیرخانه در شهر همدان باشد چونکه در این صورت اعضای آن یا باید همدانی باشند یا تهرانی هایی که در همدان مستقر شوند.
وی ادامه داد: البته همدانی ها هم خیلی پیگیر این قضیه نیستند اما حضور دبیرخانه ثابت در شهر همدان می تواند مزیت هایی داشته باشد؛ بعنوان مثال می توان در طول سال سالن ها را مجهز کرد، به گروه ها سرکشی کرد، امتیاز اجرا در شهرهای دیگر را گرفت و شهرستان های کوچک را فعال کرد.
وی توضیح داد: جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در میان جشنواره های بین المللی که در کل کشور با عناوین مختلف برگزار می گردند و چندین برابر همدان بودجه می گیرند، یک سر و گردن بالاتر است، جشنواره در همدان خیلی مرتب برگزار می گردد به عبارت دیگر همدان بهترین نوع اجرای جشنواره در ایران را دارد و کارمندان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای این جشنواره سنگ تمام می گذارند.
این هنرمند همدانی درباره مدیریت سالن های تئاتر در ایام برگزاری جشنواره اظهار داشت: به دلیل تعدد تماشاچیان مدیریت کردن سالن ها کار دشواری است، حتی در سالن های تئاتر شهر تهران هم به اندازه این جشنواره تماشاچی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: خوشبختانه در همدان فرهنگ تماشای تئاتر جا افتاده و مردم برای دیدن کارهای جشنواره هجوم می آورند و به همین علت مدیریت از کنترل خارج می شود اما می توان مدیریت بهتری داشت؛ مثلاً می شود تعداد اجراها را بیشتر کرد یا جانمایی انجام داد تا لاقل اساتید برای دیدن نمایش به مشکل برنخورند.
دوست قرین توضیح داد: سال های قبل پیشنهاد دادیم در همه سالن ها به اسم اساتید همدانی صندلی رزرو، صادر و بلوکه شود و حتی اگر اساتید برای تماشای یک تئاتر نیامدند کسی روی صندلی شان ننشیند، این امر موحب می شود هنرمندان دیگر استان ها اساتید درجه یک و قابل احترام تئاتر همدان را بشناسند اما متأسفانه این اتفاق عملی نشد.
این کارگردان همدانی افزود: همینطور پیشنهاد دادیم سالن ها را به اسم اساتید نامگذاری کنند که این کار هم سبب شناخته و ماندگار شدن اساتید همدان می شود که متأسفانه در این مورد هم کم کاری شد و بعضی از دیدگاه های منفی و رقابتی مانع از این کار شده است.
وی با انتقاد سخت از جایگزینی جشنواره دیگری به جای «جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان» اظهار داشت: این اتفاق نباید بیفتد چونکه اسم این جشنواره «جشنواره تئاتر بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان است» اما طبق مدارک موجود پایتخت نشینان سال هاست به دنبال این هستند که این جشنواره را در همدان نابود کنند.
دوست قرین اضافه کرد: جایگزین کردن جشنواره جدید به جای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان می تواند زمینه سازی برای رفتن این جشنواره از همدان باشد و اگر جشنواره دیگری مقرر است برگزار گردد باید با همان اسم و عنوان قبل باشد؛ یعنی با اسم «جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان».
این هنرمند همدانی همدان افزود: چرا سال جاری جشنواره های بین المللی تئاتر فجر، تئاتر عروسکی و تئاتر دفاع مقدس برگزار می گردند و جای تعجب است که کرونا فقط دامن جشنواره همدان را گرفته است و برایش جایگزین تعیین کرده اند؟
وی با اشاره به اینکه این جشنواره هم مانند تمام جشنواره های دنیا می توانست به صورت مجازی با پخش آنلاین برگزار شود، تاکید کرد: مسؤلان، هنرمندان و رسانه های استان نباید بگذارند این اقدام صورت گیرد که به بهانه کرونا جشنواره را از بین ببرند.
دوست قرین با اشاره به اینکه بنده حاضرم جشنواره را بدون هیچ چشمداشتی به صورت مجازی برگزار کنم، اظهار داشت: در شرایط فعلی تمام جشنواره های هنری دنیا به صورت مجاری برگزار می گردند و هیچ جشنواره ای تعطیل نشده است، برای جشنواره تئاتر همدان هم می توان هزینه جشنواره را صرف برگزاری مجازی کرد و با یک شبکه تلویزیونی داخلی قرارداد بست که هر کسی در هر نقطه دنیا مخاطب آن باشد.



1399/07/27
11:53:18
5.0 / 5
1549
تگهای خبر: بین المللی , جشنواره , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲