تامین ۷۰ درصدی كاتالیست های صنعت پتروشیمی با دانش ایرانی، تولید آهن اسفنجی با فناوری بومی

تامین ۷۰ درصدی كاتالیست های صنعت پتروشیمی با دانش ایرانی، تولید آهن اسفنجی با فناوری بومی

راستابلاگ: یكی از شركت های دانش بنیان با بومی سازی كاتالیست های مورد نیاز واحدهای پتروشیمی، پالایشگاهی و فولادسازی، توانسته است ۸۵ درصد از كاتالیست های مورد نیاز تولید آهن اسفنجی و ۷۰ درصد كاتالیست های صنایع پتروشیمی را تامین كند.



به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، محمود رضایی از محققان این طرح در نشست خبری كه در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به چالش های كشور در زمینه تامین كاتالیست های آهن در یك دهه گذشته، اظهار داشت: با تولید انبوه و بومی سازی دانش فنی این نوع كاتالیست ها این تهدید امروز بعنوان یكی از نقاط قوت ما شمرده می شود.

وی تولید كاتالیست های ریفرمینگ اولیه و ثانویه و متانیشن را همچون محصولات این شركت دانش بنیان نام برد و اضافه كرد: علاوه بر آن ما به دانش فنی كاتالیست های مورد نیاز صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی دست یافته ایم.

رضایی با بیان این كه پیش بینی میگردد تا افق ۱۴۰۴، ۵۵ میلیون تن فولاد خام در كشور تولید شود، اظهار نمود: بر این اساس برنامه ریزی هایی برای افزایش ظرفیت تولید كاتالیست های مورد نیاز صنایع فولاد صورت گرفته است كه برای دست یافتن به این هدف احداث زنجیره تامین كالای پیشرفته بسیار حائز اهمیت می باشد.

این محقق با اشاره به اعمال تحریم ها مقابل كشور بر لزوم بومی سازی محصولات "های تك" اصرار كرد و تصریح كرد: كمپرسورها و كاتالیست ها همچون محصولات های تك در این زمینه هستند كه هم اكنون تولیدكنندگان اندكی در دنیا مبادرت به تولید كاتالیست های مورد نیاز صنعت كرده اند.

وی با اشاره به تلاش های این شركت دانش بنیان برای تولید كاتالیست های مورد نیاز صنعت، تصریح كرد: هم اكنون در صنایعی چون نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاهی و صنایع فولاد بیشتر از ۱۰۰ كاتالیست تولید میگردد و در صورت نبود كاتالیست ها، واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی قادر به ادامه حیات نیستند.

رضایی از تولید و بومی سازی ۳۰ نوع كاتالیست در این شركت آگاهی داد و تصریح كرد: در سال های اخیر خیلی از شركت های خارجی كه كاتالیست های مورد نیاز واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی كشور را تامین می كردند، با اعمال تحریم ها از نمایش این نوع كاتالیست ها سر باز زدند. از این رو ما مبادرت به تولید این نوع محصولات در كشور كردیم.

به گفته وی، كاتالیست های تولید شده در این شركت دانش بنیان در چرخه فولاد سازی، واحدهای پتروشیمی و تولید متانول كاربرد دارد.

رضایی با اشاره به كسب سهم ۷۰ درصدی بازار كاتالیست در كشور، اظهار داشت: علاوه بر آن از كاتالیست های تولیدشده این شركت در فرایند تولید ۴۰ درصد آهن اسفنجی كشور استفاده میگردد.

به گفته وی، ایران بزرگترین تولیدكننده احیای مستقیم آهن، در دنیا است و برمبنای پیش بینی های این شركت تا افق ۱۴۰۴، ۸۵ درصد از آهن اسفنجی تولید شده در كشور با استفاده از كاتالیست های بومی خواهد بود.

رضایی در اختیار گرفتن ۸۰ درصد كاتالیست تولیدكننده گاز سنتز را از دیگر برنامه های این شركت دانست و یاد آور شد: هم اكنون از ۳۰ نوع كاتالیست تولیدشده ۵ نوع آن در چرخه فولاد سازی و ۲۵ نوع آن در واحدهای پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینكه كاتالیست های مورد نیاز واحدهای تولیدكننده آمونیاك و متانول را به صورت ۱۰۰ درصدی تامین كرده ایم، اشاره كرد: هم اكنون كشور سالیانه به ۱۳ هزار تن كاتالیست احیای مستقیم آهن نیاز دارد كه این میزان ارزش ۱۶ میلیون دلاری را دارد. سهم شركت ما از این میزان ۹۰۰ تن تولید است كه با عرضه آن از ۱۱ میلیون دلار ارزبری جلوگیری خواهد شد.

این محقق نیاز كاتالیست چرخه سنتز گاز در واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه ها را ۵۰۰ تن ذكر كرد و اضافه كرد: این میزان ارزش ۸ میلیون دلاری دارد و هم اكنون ۸۵ درصد این بازار كه شامل ۳۸۰ تن كاتالیست می شود، در اختیار این شركت است. این میزان كاتالیست از خروج ۷ میلیون دلاری ارز جلوگیری می كند.

رضایی اشاره كرد: با فعالیت های علمی كه در این شركت دانش بنیان صورت می گیرد، اشتغال ۲۰۰ نفری را به وجود آورده ایم كه از این میزان ۳۰ نفر فعالان جزو نخبگان و اساتید كشور هستند، علاوه بر آن ۳۸۰ نفر باز اشتغال غیر مستقیم به وجود آورده ایم. برمبنای برنامه ریزی های ما تا افق ۱۴۰۴ میزان اشتغال مستقیم ما به ۸۰۰ و میزان اشتغال غیر مستقیم به ۱۶۰۰ نفر افزایش می یابد.

این محقق حوزه كاتالیست با اشاره به اینكه در كمتر از یك دهه توانستیم چالش كاتالیست را در كشور به فرصت تبدیل نماییم، تصریح كرد: با اقدامات صورت گرفته هم اكنون ۷۰ درصد بازار كشور در این حوزه در اختیار این شركت دانش بنیان قرار گرفته است.

وی گام بعدی این شركت را صادرات محصولات دانش بنیان تولید شده ذكر كرد و افزود: برای این منظور در فاز اول مبادرت به شركت در همایش ها و كنفرانس های بین المللی كردیم كه هم اكنون روابط مناسبی به وجود آمده است. در فاز بعد درصدد هستیم كه تا سال ۱۳۹۸ محصولات خودرا به كشورهای حوزه خلیج فارس صادر نماییم.

رضایی، دسترسی به بازار كشورهای آمریكای جنوبی را از دیگر برنامه های آتی این شركت نام برد.

وی افزود: علاوه بر آن به منظور بررسی چالش های حوزه كاتالیست در ایام ۲۶ و ۲۷ دی ماه نسبت به برگزاری سومین همایش دو سالانه بومی سازی كاتالیست و فرآیند احیای مستقیم آهن اقدام نموده ایم.

رضایی اشاره كرد: در این همایش درباب موضوعاتی چون توسعه صنعت فولادسازی با نگاه فنی و فناورانه، پشتیبانی از دانش های نوین با هدف بسترسازی تولید انبوه، بومی سازی زنجیره تامین در راه اقتصاد مقاومتی و خودكفایی كاتالیست فولاد با دانش فنی ایرانی بحث و تبادل نظر میگردد.

به گفته وی، رونمایی از تمبر یادبود همایش با هدف پشتیبانی از تولید داخل از دیگر برنامه های این همایش است.




1397/10/23
13:47:04
5.0 / 5
5045
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲