پیكر سیروس برزو در خانه ابدی آرام گرفت

پیكر سیروس برزو در خانه ابدی آرام گرفت

به گزارش راستابلاگ پیكر زنده یاد سیروس برزو، روزنامه نگار علمی پیشكسوت و از پیشگامان ترویج دانش كیهان نوردی در ایران با انتقال از كرمان، در قطعه ۲۵۵ نام آوران بهشت زهرا به خاك سپرده شد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، سیروس برزو سردبیر مجله «کیهان علمی»، از معدود مجلات ویژه نوجوانان با رویکرد علمی، فن آوری و کاوش فضایی و همینطور مؤلف هشت کتاب برای گروه سنی نوجوان درباره فضانوردی و کهکشان ها و ده ها مقاله علمی در همین زمینه بود.
وی که به دنبال سفری ترویجی به کرمان به کووید ـ ۱۹ مبتلا و در بیمارستانی در همان شهر در بیمارستانی بستری شده بود، ۱۳ مهرماه همزمان با آغاز هفته جهانی فضا، جان به جان آفرین تسلیم کرد.
سیروس برزو متولد سال ۱۳۳۲ در سرخس بود و از دوران نوجوانی با هدایت یکی از آموزگاران خود، کلکسیونی از عکس ها و یادمان های فضایی را جمع آوری و به دانش و فن آوری فضایی علاقه مند شده بود. وی بعدها بعنوان دبیر حرفه وفن به استخدام آموزش و پرورش درآمد و همزمان فعالیتهای روزنامه نگاری خویش را از سال ۱۳۵۸ با انتشار مقالاتی در ماهنامه دانشمند شروع کرد.
فضانوردان نامداری چون گئورگی گرچکو، الکساندر بالندین، ویکتور گارباتکو، سالیجان شریپف، الکساندر الکساندروف، والدیمیر الزوتیکن و... به دعوت برزو به ایران سفر کرده و در نمایشگاه ها و همایش های فضانوردی گوناگونی در شهرهای مختلف حضور یافته بودند.
از دیگر فعالیتهای سیروس برزو می توان به تدریس زبان فارسی در دانشگاه‌ ای روسیه، تأسیس مرکز فرهنگی فردوسی در مسکو و تأسیس و سردبیری ماهنامه «پیوند» به زبان های فارسی و روسی اشاره نمود.



1399/07/16
14:18:27
5.0 / 5
1615
تگهای خبر: دانشگاه‌ , روزنامه , سفر , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳