در آینده می توان خانه های مریخی را با كیتین ساخت

به گزارش راستابلاگ محققان می گویند در آینده ˮكیتینˮ می تواند ماده ایده آلی برای ساخت سكونتگاه در مریخ باشد، چون كه تولید آن فقط به مقدار كمی انرژی نیاز دارد و همینطور تجهیزات تخصصی لازم ندارد.

به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، مسابقه اعزام فضانوردان و سپس افراد دیگر به سیاره مریخ در حال برگزاری است و یافتن راه هایی برای ساخت و ساز سکونتگاه های ایمن در سیاره سرخ هم مهم می باشد.
حالا تیمی از محققان دانشگاه‌ ناوری و طراحی سنگاپور، مواد مبتنی بر "کیتین"(Chitin) را بعنوان بهترین گزینه برای ساخت ساختمان ها و ابزارها در مریخ پیشنهاد داده اند. چونکه در این صورت، فضانوردان فقط به آوردن مواد از زمین به مریخ احتیاج دارند و بقیه مواد لازم مستقیماً از سیاره سرخ مانند استفاده از خاک آن تأمین می شوند.
"کیتین" یک ماده الیافی است که از دیواره سلولی در قارچ ها، اسکلت خارجی حشرات و سخت پوستان و همینطور فلس های ماهی ها و دوزیستان به وجود می آید.
"کیتین" پلیمر بلندی از n-استیل گلوکزامین، مشتقی از گلوکز است و در جانداران متنوعی یافت می شود. این ماده سازنده اصلی دیواره سلولی قارچ ها، اسکلت خارجی بندپایانی چون خرچنگ ها و حشرات، رادولای نرم تنان و منقار سر آخر همچون ماهی مرکب و هشت پا است. "کیتین" همینطور دارای خواص درمانی اثبات شده و کاربردهای صنعتی است. "کیتین" امکان دارد با پلی ساکارید سلولز و با پروتئین کراتین مقایسه شود. با این که کراتین یک پروتئین است، اما کراتین و کیتین دارای کاربردهای ساختاری مشابهی هستند.
با ترکیب "کیتین" و خاک بی روح مریخ، کاوشگران آینده مریخ می توانند مستعمرات و مستملکات خویش را حتی بدون احتیاج به تجهیزات ویژه بسازند.
محققان حشرات را بعنوان بخشی از رژیم غذایی کاوشگران مریخ پیشنهاد می کنند که پروتئین زیادی برای آنها فراهم می آورد و همینطور یک محصول جانبی جامد برای ساخت مواد ساختمانی عرضه می دهد.
با عنایت به منابع کشف شده در مریخ، مأموریت های آینده و ساخت سکونتگاه های طولانی مدت در آنجا احتیاج به یافتن راه هایی برای ساخت ایستگاه ها و ابزارها دارد، بدون اینکه لازم باشد همه چیز از زمین به مریخ برده شود، چیزی که حدودا غیر ممکن خواهد بود.
این تیم نظریه خویش را با ترکیب "کیتوزان" که یک پلیمر آلی است با یک ماده معدنی که دارای خواص مشابه با خاک مریخ است، آزمایش کرد. سپس با استفاده از این ترکیب طیف گسترده ای از روش های ساخت را ایجاد کرد.
بعنوان مثال، این ماده توانست مجسمه های کارتونی و ابزارهای اساسی را تولید نماید و همینطور می تواند بعنوان ملاتی برای ترمیم حفره ها استفاده گردد.
محققان سرانجام توانستند با این ماده حتی یک زیستگاه کامل مریخی ایجاد کنند که آنرا "مارشا"(MARSHA) نامیدند.
این تیم می گوید که تحقیقاتش در این مرحله تنها یک اثبات مفهوم است، چون که هیچ یک از تولیدات آنها در شرایط شبیه به مریخ به وجود نیامده است.
همانطور که گفته شد، "کیتین" امکان دارد برای مأموریت های آینده به مریخ مفید باشد، ازاین رو امکان دارد در آینده از این کشف استفاده گردد.
این مطالعه در مجله PLOS ONE انتشار یافته است.

1399/07/05