اصول و مبانی جشنواره های فجر ثبت گردد

اصول و مبانی جشنواره های فجر ثبت گردد

راستابلاگ: جلسه كمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با سوژه گزارش جشنواره های تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و مد و لباس فجر در این كمیسیون برگزار گردید.


به گزارش راستابلاگ به نقل از روابط عمومی معاونت هنری، در این نشست حمید قبادی؛ مشاور اجرایی معاونت امور هنری و دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس، علی ترابی؛ مدیركل دفتر موسیقی، شهرام كرمی؛ مدیركل هنرهای نمایشی، نادر برهانی مرند؛ دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، ابراهیم حقیقی؛ دبیر، امیر سقراطی؛ دبیر هنری و محسن سلیمانی؛ دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و صدیقه پاك بین؛ دبیر هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر و اعضای كمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشتند.
ابراهیم حقیقی، دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با نمایش گزارشی از این جشنواره اظهار داشت: یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در رشته های نقاشی، خوشنویسی، تصویرسازی، عكاسی، گرافیك، سرامیك، كاریكاتور و كارتون، نگارگری و هنر جدید پنجم بهمن تا ۱۵ اسفند ماه برگزار می گردد و آثار در هر رشته با داوری مرتبط انتخاب و داوری میگردد. همین طور بخش گالری ها كه در آن گالری هایی از كشور آثار هنرمندان خودرا نمایش می كنند در باغ موزه قصر برگزار می گردد. نمایش فیلم های مستند هنرهای تجسمی و برنامه هایی به مناسبت چهلمین سال انقلاب اسلامی و نشست های پژوهشی و بخش مقالات از برنامه های این دوره جشنواره است.
حقیقی اضافه كرد: یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بخش بین المللی ندارد و در سطح ملی با مشاركت و همراهی هنرمندان برگزار می گردد.
امیر سقراطی، دبیر هنری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: در این دوره اهتمام شد با تعامل با هنرمندان و گالری ها جشنواره برنامه ریزی شود و با عنایت به فرصتی كه از زمان اعلا فراخوان وجود داشت تعداد زیادی اثر به دبیرخانه جشنواره رسید كه انتخاب آثار در حال انجام می باشد.
علی ترابی؛، مدیركل دفتر موسیقی اظهار داشت: بودجه دفتر موسیقی كمتر از پنج درصد گردش مالی موسیقی است و با این بودجه امكان جریان سازی در موسیقی فراهم نیست. امسال تدوین آیین نامه جشنواره موسیقی فجر یك گام به جلو بود و دبیر جشنواره با عنایت به آیین نامه با نظر متخصصان موسیقی تعیین شد و برای انتخاب گروههای موسیقی باز هیاتی برگزیده شد. فراخوان جشنواره با تم اجرای آهنگسازان ایرانی شهریورماه اعلام گردید و ۲۷۰ گروه جهت شركت در جشنواره ثبت نام كردند و از بین آنها گروههای نهایی برای جشنواره انتخاب شدند.
ترابی در ادامه اظهار داشت: سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر عنوان بین المللی ندارد اما گروه های موسیقی از دیگر كشورها در جشنواره حضور و برنامه دارند. نمایش فیلم های مستند موسیقی و برنامه هایی به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی باز از برنامه های این دوره جشنواره است.
شهرام كرمی؛ مدیركل هنرهای نمایشی باز در این نشست اظهار داشت: جشنواره بین المللی تئاتر فجر از جشنواره های معتبر آسیا و منطقه و جشنواره شناخته شده است و در حوزه بین الملل باز استقبال قابل توجهی شد. تئاتر ایران هیچ وقت از نظر مالی خیال آسوده ای نداشته است اما ما كوشیدیم در جشنواره زمینه مناسبی را برای ارتباط هنرمندان احداث نماییم.
كرمی در ادامه اظهار داشت: یكی از مسایل جدی تئاتر آیین نامه ها و اسناد است، امروز شرایط تئاتر تغییر كرده و گونه های جدید به وجود آمده است كه برای خیلی از حوزه ها سند و آیین نامه وجود ندارد و لزوم دارد شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه و بازبینی اسناد و پشتیبانی از تئاتر همكاری كند.
نادر برهانی مرند؛ دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با نمایش گزارشی از جشنواره اظهار داشت: امسال آیین نامه جشنواره بین الملللی تئاتر فجر تدوین شد و قرار شد ما هم روی آیین نامه كار نماییم تا كامل تر شود. كار دبیرخانه جشنواره از خردادماه شروع شد و جلسات شورای سیاستگذاری برگزار گردید.
این دوره جشنواره مرور محور است و برآیند اجراهای عمومی سراسر كشور است. اختیار بخش های مختلف جشنواره به خود هنرمندان داده شد تا برمبنای علاقه و توانمندی در بخش های جشنواره شركت نمایند. همین طور به شهرستان ها و جوانان و تئاتر دانشجویی در این دوره توجه ویژه ای شده است.
برهانی مرند در ادامه اظهار داشت: در بخش صحنه ای، بخش مسابقه ایران یك، مسابقه ایران دو، مسابقه بین الملل، میهمان و تئاتر ملل و در بخش غیر صحنه ای، تئاتر خیابانی و دیگرگونه های نمایشی را در جشنواره داریم. مسابقه نمایشنامه نویسی كه با استقبال قابل توجهی مواجه گردید از برنامه های دیگر جشنواره امسال است. سه نشست تخصصی نمایشنامه نویسی باز برگزار گردید كه بازتاب مناسبی داشت. بخش فجر استانی باز كه از ۱۵ دی شروع شده و تا اختتام دی ماه ادامه دارد و هفت استان جشنواره تئاتر فجر استانی را برگزار می كنند. بخش به علاوه فجر كه حضور سالن ها و كمپانی های خصوصی تئاتر است از برنامه های دیگر جشنواره است. همین طور بخش پیشخوان برای معرفی تئاترهای كشور به دیگر كشورها و انتخاب آنها برای رویدادهای خارجی در این دوره جشنواره طراحی شده است. نمایشگاه عكس و نمایشگاه پوستر باز از بخش های دیگر جشنواره است. حضور آثاری از دیگر كشورها باز در جشنواره نهایی شده است.
به مناسبت چهلمین سال انقلاب اسلامی باز برنامه هایی همچون سمینار تئاتر پس از انقلاب، نمایشگاه اسناد تئاتر پس از انقلاب و آثاری به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی در سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اجرا میگردد.
برهانی مرند در ادامه اظهار داشت: از نظر مالی برای جشنواره بین المللی تئاتر فجر محدودیت هایی داریم اما تلاش شده است جشنواره با انسجام و برنامه ریزی مناسب برگزار گردد.
حمید قبادی؛ مشاور اجرایی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر نقش مكران با عنایت به خاصیت های فرهنگی مهمی كه دارد بعنوان تم انتخاب شده است تا این عنوان در طراحی لباس بازشناسی و نقش مكران در حوزه ملی و بین المللی معرفی شود. در این دوره جشنواره منطقه آزاد چابهار از جشنواره حمایت می كند و با عنایت به تم سوزن دوزی كه ظرفیت گسترده ای در منطقه مكران دارد مورد توجه قرار گرفته است. حوزه مد و لباس تابحال بیشتر بعنوان صنعت مورد توجه بوده و از نظر ایده پردازی و طراحی و جنبه های فرهنگی و هنری كمتر به آن توجه شده است.
صدیقه پاك بین باز در این نشست اظهار داشت: هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر ۲۶ بهمن تا دوم اسفند ما در بوستان گفتگو برگزار می گردد و مسابقه زنده، بخش نمایشگاهی، برگزاری نشست های تخصصی از برنامه های این دوره جشنواره است. همكاری مناسبی باز با انجمن های طراحی و لباس در جشنواره وجود دارد و آثاری باز در بخش بین الملل جشنواره نمایش میگردد. جشنواره بین المللی مد و لباس فجر فرصتی را برای توجه به زمینه های فرهنگی اسلامی و ایرانی در طراحی لباس فراهم می آورد.
محمد اله یاری فومنی؛ مدیركل دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری باز در این نشست اظهار داشت: سوژه آموزش هنر تابحال كمتر مورد توجه قرار گرفته است و لزوم دارد كه در اسناد هنری مسایل و چشم انداز آموزش هنر در نظر گرفته شود.
اله یاری همین طور با اشاره به صدمین سال تاسیس هنرستان موسیقی اظهار داشت: به مناسبت یكصدمین سال هنرستان موسیقی تهران، مراسم گرامیداشتی برای آموزش هنر ۲۷ دی ماه برگزار می شود.
محمد حسین ایمانی خوشخو؛ رییس كمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست با قدردانی از معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تلاش دبیران و همكاران جشنواره های هنری فجر اظهار داشت: با عنایت به سلایق مختلف و مسایل و مشكلات عرصه هنر برنامه ریزی و برگزاری جشنواره های فجر كار دشواری است. جشنواره های فجر زاییده انقلاب اسلامی است و به نقطه عطفی در هنر تبدیل گشته اند و بخش مهمی از شور و نشاط دهه فجر با جشنواره ها تحقق می یابد. هنر و جشنواره های هنری ارزش های مادی و مدلول برای كشور دارد اما چنانكه باید و شاید به هنر و جشنواره ها توجه نشده است و كمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش می كند با بررسی مسایل و پشتیبانی از هنر زمینه های مناسبی برای فعالیت های هنری فراهم گردد.
ایمانی خوشخو افزود: لزوم دارد كه اصول و مبانی جشنواره های هنری فجر در شورای عالی انقلاب فرهنگی ثبت گردد و ره های فجر بعنوان رویدادهای مهم و باسابقه ثبت ملی و بین المللی شوند. در چهلمین سال انقلاب اسلامی فرصتی است كه رویدادهای هنری باز به این مناسبت برنامه هایی را ارائه نمایند كه در گزارش های نمایش شده فجر سوژه چهل سالگی انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفته و برنامه هایی اجرا خواهد شد. كمیسیون هنر و معماری با عنایت به گزارش ها و مسایل مدیران و دبیران، گزارشی از فعالیت ها، لزوم ها و نیازها و دستاوردهای هنری و جشنواره ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی نمایش می كند.
در ادامه جلسه اعضای كمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرات خودرا درباره جشنواره های فجر بیان نمودند.



1397/10/17
13:47:55
5.0 / 5
4378
تگهای خبر: بین المللی , جشنواره , شركت , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵