معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اعلام كرد

ندای مظلومیت دستیاران را شنیدیم

ندای مظلومیت دستیاران را شنیدیم

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با تاكید بر اینكه ما ندای مظلومیت دستیاران را شنیدیم؛ اظهار داشت: خوشبختانه حق الزحمه دستیاران ۵۰ درصد افزایش یافت.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، سیما سادات لاری در وبینار آموزشی مجازی با مبحث " ساختار بودجه معاونت فرهنگی و دانشجویی در ستاد و دانشگاه‌ ای علوم پزشکی" عنوان کرد: هم اکنون وزارت بهداشت در دو جبهه فعال است. از یک سو با ویروس کرونا مقابله کرده و شیوع آنرا مدیریت می کند و از سوی دیگر در مسائل فرهنگی و آموزشی با قوت ظاهر می شود. خوشبختانه فعالیتهای ما با عنایت به شرایط تعطیلی دانشگاه ها متوقف نشد و سعی کردیم تا زیرساخت های رفاهی و فرهنگی تقویت شود.
وی با اشاره به بازگشایی دانشگاه های علوم پزشکی بیان نمود: با همکاری و تعامل خوبی که با معاونت آموزش صورت گرفت، اتفاقات بزرگی رقم خورد و همزمان با بازگشایی دانشگاه ها تجربه سخت اما مهمی را از سرگذراندیم. به طوریکه معاون آموزشی وزارت بهداشت مدلهای سه گانه ای را برای بازگشایی دانشگاه ها عرضه داد و امتیازات خوبی به دانشگاه های علوم پزشکی واگذار کرد تا با عنایت به شرایط منطقه و استان تصمیمات لازم توسط دانشگاه ها اتخاذ شود.

در زمینه پروتکل های بهداشتی کوتاه نیایید
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت رعایت پروتکل های بهداشتی در محیط دانشگاه ها و خوابگاه ها را ضروری دانست و اظهار داشت: خوشبختانه با شیوع کرونا تلفات جانی در دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی نداشتیم و این جای شادمانی و خرسندی دارد. سیاست ما این است که تمهیدات لازم باتوجه به شرایط شهرستان و استان تغییر پیدا کند. همواره توجه داشته باشید که نباید از پروتکل های بهداشتی کوتاه بیاییم؛ چون که وزیر بهداشت بر تأمین منابع مالی مقابله با کرونا در سرتاسر کشور تاکید دارد و مبالغی را برای هزینه کرد در این بخش به دانشگاه های علوم پزشکی مختص کرده است.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در موج دوم گسترش کرونا درگیری بیشتری در میان گروه های سنی جوان درخلال ۳۵ تا ۴۵ سال داریم و امکان دارد در موج های بعدی این سنین پایین تر بیاید. با عنایت به این که در ماه های آتی شیوع آنفولانزا هم مشکل ساز می شود، لازم است که واکسن آنفولانزا در اختیار کارورزان عزیز قرار گیرد.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت همینطور به مبحث بودجه و منابع مالی اشاره نمود و اظهار نمود: خوشبختانه سال قبل موفق شدیم برای نخستین بار ۱۵۰۰ میلیارد ریال از محل هدفمندی یارانه ها به دانشگاه های علوم پزشکی کشور تزریق نماییم. این اعتبار برای نخستین سال بود که به دانشگاه های علوم پزشکی پرداخت گردید و این روند حمایتی همچنان ادامه دارد.
وی ادامه داد: این موفقیت حاصل تیم خوب و نگاه ویژه وزیر بهداشت به حوزه فرهنگی است. مساعدت همه دوستان، لطف خدا متعال و همتی که همه مسؤولان و معاونان فرهنگی در دانشگاه ها دارند باعث شد از جایی که فکر نمی کردیم منابع مالی بسیار خوبی به دست آوردیم. در بودجه جاری سرانه دانشجویی و فرهنگی حدود ۶۰ درصد رشد داشته است و امیدواریم این افزایش سرانه به رشد رفاهی دانشجویان و افزایش فعالیتهای فرهنگی منتج شود.

فرصت خوبی برای توسعه زیرساخت ها داریم
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با عنایت به مجازی شدن فعالیتهای فرهنگی و آموزشی بیان نمود: شیوع کرونا فرصتی در اختیار ما قرار دارد تا در زمینه زیرساخت ها کارهایی انجام دهیم. انتظار داریم تمام دانشگاه های علوم پزشکی این فرصت را غنیمت دانسته و با صنعتی کردن سلف سرویس ها، گسترش فضاهای فرهنگی و تأمین خوابگاه های متاهلی بسترهای لازم برای استانداردسازی زیرساخت های فرهنگی و رفاهی دانشگاه ها فراهم نمایند.
لاری افزود: همانطور که گسترش پیروس کرونا سبب تقویت فضای آموزشی در بسترهای مجازی شد، باید فضاهای ورزشی که با اهداف فرهنگی گره خورده، توسعه پیدا کند تا سالم سازی محیط دانشگاه رشد قابل ملاحظه ای داشته باشد. علاوه بر این ما به دنبال ساختارمند کردن شوراهای مشورتی هستیم تا دیدگاه مدیران و معاونان را در سیاستگذاری های کلان داشته باشیم. انتظار داریم تمام دانشگاه های علوم پزشکی این فرصت را غنیمت دانسته و با صنعتی کردن سلف سرویس ها، گسترش فضاهای فرهنگی و تأمین خوابگاه های متاهلی بسترهای لازم را برای استانداردسازی زیرساخت های دانشگاه ها فراهم کنند
معاون وزیر بهداشت با بیان این که در بحث رفاهی و خوابگاهی بودجه هایی برای ساخت وجود ندارد، اظهار داشت: ما ۱۷ پروژه نیمه تمام و استاندارد در دست ساخت داریم که به کمک رئیس صندوق رفاه وزارت بهداشت، مدیرکل دانشجویی، معاونت توسعه و دیگر دوستان پیگیری و بسترهای لازم برای آن فراهم گشته است. تلاش داریم تا آخر دولت فعلی ۱۰ هزار دانشجو را با تکمیل این ۱۷ پروژه خوابگاهی اسکان دهیم. خوشبختانه دکتر نمکی در این حوزه حمایت کرده اند تا بودجه این کار تحقق پیدا کند.
وی افزود: متاسفانه خوابگاه سازی در ردیف بودجه دیده نشده و همواره اولویت ساخت و ساز با ساختمان های درمانی و ستادی بوده است. خوابگاه سازی هم باید در بودجه های آتی دیده شود.
لاری با اشاره به اینکه درآمدهای استنکافی و انصرافی برای نخستین بار به بودجه معاونت فرهنگی دانشجویی برگردانده شد، اظهار داشت: تابحال دو نوبت از درآمدهای استنکافی و انصرافی که همیشه به خزانه می رفته است در اختیار ما قرار گرفته و الان در مرحله سوم دریافت این درآمدها قرار داریم.

ندای مظلومیت دستیاران را شنیدیم
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به خدمات دستیاران در زمینه مدیریت و مقابله با کرونا عنوان کرد: از روزی که در این سمت حضور پیدا کردم ندای مظلومیت دستیاران را شنیدم و خوشبختانه با لطف وزیر بهداشت و مدیران حق الزحمه آنها ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد.
وی ادامه داد: الان شرایط بیمه سلامت دستیاران هم به شکل خویش فرما و اختیاری فراهم گشته است و تلاش داریم تا به سمت بیمه تکمیلی تمام رزیدنت ها و اینترن ها حرکت نماییم که حقیقتا در جبهه مقابله با کرونا خوش درخشیدند.
به گزارش مفدا؛ در ادامه دکتر سید عابدین حسینی مشاور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت این معاونت را به دو بخش بودجه ستادی و بودجه دانشگاه های علوم پزشکی تقسیم کرد و اظهار داشت: عدد بودجه ستادی که در سال ۹۸ مجموعا ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است به ۷۰ میلیارد تومان ارتقا داده شد.
وی با بیان این که این افزایش بالغ بر هزار و ۳۰۰ درصد بوده است، اظهار داشت: این عدد به دو دسته تملک دارایی و بخش هزینه تقسیم می شود که از این مقدار بالغ بر ۵۴ میلیارد تومان اعتبار هزینه ای است. به دیگر عنوان کمک های اندکی که از ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان به دانشگاه های علوم پزشکی کمک می شود از این محل است.
حسینی خاطرنشان کرد: در بخش تملک دارایی چندین برنامه داریم که شامل "تکمیل و ساخت مساجد و فضاهای فرهنگی" دانشگاه های علوم پزشکی کشور است که در این بخش در حالیکه پارسال هیچ عدد و رقمی نداشتیم اما امسال مبلغ یک و نیم میلیارد تومان به این محل تعلق گرفته است.
وی افزود: ردیف دیگر تملک دارایی به تکمیل و توسعه فضاهای ورزشی دانشگاه های علوم پزشکی مربوط است که به این بخش ۲.۵ میلیارد تومان اختصاص یافته است، بخش تعمیر و تجهیزخوابگاه های دانشجویی به انضمام مراکز صلاحیت های بالینی مجموعا سه میلیارد تومان تعلق داشته که سال جاری به ۱۷ میلیارد تومان افزایش یافته است.

افزایش بودجه ردیف های هزینه ای
مشاور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با بیان این که ردیف های هزینه ای بیشترین رشد بودجه ای را داشته است، اضافه کرد: در این بخش سال قبل ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان داشته ایم که سال جاری به ۵۴ میلیارد تومان رسیده است که تا کنون سه مرحله در این خصوص بر مبنای نیاز دانشگاه ها صادر گردیده است.
حسینی بیان نمود: در این بخش دو ردیف داریم که یک ردیف مربوط حمایت و هدایت فعالیتهای فرهنگی و مشاوره ای دانشجویان است که از ۲.۵ میلیارد تومان به ۳۵ میلیارد تومان افزایش یافته و در قانون بودجه نشسته است.
وی به حمایت و هدایت برنامه های ورزش های قرمانی و همگانی اشاره نمود و اظهار داشت: در این بخش بودجه ما از کمتر از ۲ و نیم میلیارد تومان بود که امسال به ۱۵ میلیارد تومان افزایش یافته است.
حسینی به لوایح پیشنهادی سال ۹۸ که در کتاب قانون بودجه گنجانده شده است اشاره نمود و بیان نمود: تبصره ۹ بند الف که در مورد وام ساخت خوابگاه های متاهلین است یکی از این موارد را شامل می شود که هم اکنون در مورد پروژه های نیمه تمام خوابگاهی این وام گرفته می شود.
این مقام مسؤول اضافه کرد: تبصره دیگر، تبصره ۹ بند (د) است که به دانشگاه ها اجازه می دهد اگر دانشگاهی از منابعی غیر از منابع ردیف عمومی دولت، قصد ساخت خوابگاه را دارد از عوارض شهرداری، دارایی و... معاف باشد که در لایحه بودجه این بند هم نشسته است.
مشاور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به تبصره ۱۴ لایحه پیشنهادی قانون بودجه اشاره نمود و اظهار داشت: در این لایحه ۱۵۰ میلیارد کمک هزینه سبد تغذیه دانشجویان را داشتیم که در سال ۹۸ صرفاً با تلاشهای معاون فرهنگی و دانشجویی به دست آمد که برای حفظ این مبلغ به صورت پایدار معاونت های فرهنگی و دانشجویی آنرا در تبصره ۱۴ گذاشتیم و خوشبختانه این عدد در لایحه بودجه مصوب شد. منابع ریالی با مشقت فراوان به دست آمده است و در اختیار دانشگاه ها قرار داده می شود، در چنین شرایطی خیلی سخت است که این بودجه به بدهی های سال های گذشته اختصاص یابد تلاش کنید این بودجه را در جای خود و برای رشد و توسعه برنامه های فرهنگی و دانشجویی مصروف شود.
حسینی در ادامه افزود: این عدد به مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان و به صورت اشتراکی بین وزارت بهداشت و وزارت علوم است که با عنایت به تعداد دانشجویان وزارت علوم حداقل یک سوم این عدد مربوط به وزارت بهداشت خواهد بود که در حال رایزنی برای تخصیص این عدد هستیم.
ایشان در ادامه با اشاره به لوایح پیشنهادی سال ۱۴۰۰ از جانب معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اظهار داشت: یک لایحه به برنامه ششم توسعه ساخت خوابگاه اشاره دارد که حذف گردیده است که به دنبال لحاظ آن در برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی کشور هستیم. در این لایحه می خواهیم بگوییم ساخت خوابگاه جز اماکن رفاهی دانشگاه ها محسوب نمی گردد بلکه یک اجبار است که تلاش داریم این مورد را در لایحه قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بگنجانیم.
وی به ممنوعیت پرداخت حقوق پرسنلی از بودجه فرهنگی و دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی بعنوان مبحث پیشنهادی سال ۱۴۰۰ اشاره نمود و بیان داشت: این معضل ما در حوزه فرهنگی است که در تلاشیم در لایحه بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۰ قرار گیرد.
این مقام مسئول موفقیت در حوزه بودجه را مستلزم تلاش و پی گیری دانست و بیان نمود: نمونه موفق در این خصوص میزان هزینه ای است که دانشجویان انصرافی و استنکافی به حساب درآمد عمومی دولت می دادند و به حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی باز نمی گشت، ما سال پیش از همین محل ۱۲ میلیارد تومان پول را زنده کردیم و به دانشگاه ها پرداخت کردیم.
حسینی از بودجه فرهنگی و دانشجویی که ذیل سرفصل آموزش است بعنوان دغدغه معاونان فرهنگی و دانشجویی نام برد و اضافه کرد: این مورد عملا درست نیست به واقع ما در سرفصل بودجه دانشگاه ها دو سرفصل بهداشت و درمان و آموزش و تحقیقات را داریم، اگر بخواهیم بگوییم سرفصل جدا شود امکان پذیر نیست، شما حالا منابع خویش را در سال می دانید و برنامه ما از نظر بودجه ای کاملا منفک از بودجه آموزشی بوده و کاملا شفاف و قابل پی گیری است.
او در آخر خطاب به معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی تصریح کرد: این منابع ریالی با مشقت فراوان به دست آمده است و در اختیار دانشگاه ها قرار داده می شود، در چنین شرایطی خیلی سخت است که این بودجه به بدهی های سال های گذشته اختصاص یابد تلاش کنید این بودجه را در جای خود و برای رشد و توسعه برنامه های فرهنگی و دانشجویی مصروف شود.



1399/06/22
12:52:47
5.0 / 5
1662
تگهای خبر: خدمات , دانشگاه‌ , فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱