بعد از بهبودی از كووید-19 بیماران چه علائمی را تجربه می كنند؟

بعد از بهبودی از كووید-19 بیماران چه علائمی را تجربه می كنند؟

همانطور كه روزانه افراد بسیاری در جهان به ویروس كرونا مبتلا می شوند، این مورد برای همگان واضح تر می شود كه كووید-۱۹ یك سرماخوردگی ساده یا آنفلوآنزا نیست. تمامی افراد در تمامی گروه های سنی در معرض خطر مبتلا شدن به این بیماری قرار دارند و در بعضی مواقع شدت این بیماری در گروهی از افراد بیشتر از سایرین هم است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، درباره تاثیر کووید-۱۹ بر کیفیت زندگی افراد این را می دانیم که این ویروس کشنده تنفسی می تواند عوارض جانبی داشته باشد که بیماران بعد از بهبودی هم برای مدت طولانی از آنها رنج می برند. برای بسیاری، امکان دارد بار ویروسی کاهش یافته باشد، اما بعضی از علایم معمول مانند سرفه، خارش گلو و خستگی امکان دارد هفته ها بعد از مبارزه با بیماری همچنان ادامه داشته باشد. بیماران بهبود یافته از این بیماری گاها به علت مشکلاتی از قبیل مشکلات قلبی، ناراحتی ذهنی و موارد دیگر به بیمارستان رجوع می کنند. ازاین رو ما نباید به آسانی از این مورد بگذریم و منتظر آمدن واکسن این بیماری بمانیم، بلکه باید با رعایت تمام نکات بهداشتی خویش را از خطر مبتلا شدن به این بیماری دور نماییم.
مطالعه جدیدی به نام "کووید طولانی"(long COVID) که توسط محققان دانشگاه‌ یدز در انگلیس انجام شده است، شواهد بیشتری در اینباره عرضه کرده است. به قول محققان از هر ۱۰ فرد، یک نفر حتی بعد از بهبودی موفقیت آمیز از آن بیماری امکان دارد در معرض خطر مبتلا شدن به علایم عفونت ویروسی باشد. طی این مطالعه محققان زندگی بعضی از بیماران که پیش تر به کووید-۱۹ مبتلا بودند و الان بهبود یافته بودند را بررسی کردند تا الگویی از علایم و نتایج طولانی مدت بیماری را که به احتمال زیاد افرادی که به علت این بیماری در بیمارستان بستری شده اند، تجربه کرده اند را دریابند.

علائم کووید طولانی چیست؟
طی این مطالعه محققان به بررسی ۱۰۰ بیمار پرداختند. این ۱۰۰ بیمار به دو گروه تقسیم شده بودند، ۳۲ نفر از آنها به سختی بیمار بودند و در بخش های مراقبت ویژه بستری بودند، در حالیکه ۶۸ نفر از آنها از عفونت خفیف یا متوسط رنج می بردند و نیازی به مراقبت شدید و بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه نداشتند. یافته های این مطالعه که در مجله "Medical Virology" انتشار یافت، نشان داد اغلب بیماران حتی بعد از بهبود یافتن گرفتار یک عارضه جانبی هستند و از یک نشانه یا علامت خاص ناشی این بیماری رنج می برند. محققان مجموعه ای از این علایم (از متوسط تا شدید) را شناسایی و دسته بندی کردند. آن علایم به شرح زیراست:
۱. خستگی


بعد از بهبودی از بیماری کووید-۱۹ برای افراد دشوار می باشد که به راحتی به حالت اول و سالم خود بازگردند، چون که بعد از بهبودی از این بیماری آنها گرفتار خستگی طولانی مدت و ضعف (که امکان دارد هفته ها و ماه ها ادامه داشته باشد) می شوند و این مورد بسیار ناخوشایند و گاها ترسناک است. نه تنها خستگی بعد از بهبودی در این بیماران مشاهده شده، بلکه تقریباً ۶۰ درصد از بیماران این مطالعه همینطور اظهار کرده اند که در هفته های پس از بهبودی از بی حالی و خستگی بیش از اندازه رنج می بردند. از این تعداد یک سوم آنها میزان خستگی خویش را متوسط تا شدید اعلام نمودند. جدا از این، سطح انرژی نامتعادل همینطور سبب شده بیماران علائمی مانند درد عضلانی، درد سوزن و سوزن و تپش قلب را هم تجربه کنند. پاسخ ایمنی نادرست و حمله التهابی یکی از علل از دست دادن انرژی و عدم تعادل است. خستگی بعد از بهبودی هم پیش تر در بیماران مبتلا به بیماری های سارس و ویروس اپشتین–بار مشاهده شده بود.
۲. تنگی نفس


نفس نفس زدن و تنگی نفس و داشتن درد قفسه سینه می تواند بعضی از علایم اصلی باشد که می تواند میزان حاد بودن عفونت کووید-۱۹ در بدن افراد را نشان دهد. با این وجود بعضی از بیمارانی که از بیماری بهبود یافته اند، امکان دارد علامت تنگی نفس را مدت طولانی تجربه کنند. بعد از احساس تنگی نفس، احساس تپش قلب بعنوان دومین و شایعترین عارضه پس از بهبودی کووید-۱۹ شناخته می شود و این علایم حتی در کسانی که تا قبل از مبتلا شدن به کووید-۱۹ این علایم را نداشته اند هم دیده شده است. طی این مطالعات مشخص شد که این مورد بیشتر در کسانی که به علت مبتلا شدن به کووید-۱۹ در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بستری بودند، دیده شده است. تنگی نفس همینطور می تواند علاوه بر علامت بعد از بهبودی کرونا یک علامت ناخوشایند از صدمه یا عارضه قلبی هم باشد.
۳. زوال شناختی و حافظه


طبق یافته های این مطالعه، یک چهارم بیمارانی که به نوع متوسط و یا شدید کووید-۱۹ مبتلا شدند از عملکرد نادرست عصب روانشناسی و علایم مربوط به آن رنج می برند. علایم مشابه اختلال اضطراب بعد از سانحه هم در بیماران مشاهده شده است. پریشانی ذهنی، مشکلات در درک حافظه یا رفتار می تواند به علت عوامل مختلفی که در داخل و خارج از مرکز بهبودی رخ می دهد، ایجاد شود. ترس از مرگ، درد، کمبود خواب، عدم تحرک یا ارتباط مناسب، انزوای اجتماعی یا هذیان، همه این عوامل می تواند در مبارزه شخص با بیماری کووید-۱۹ تأثیر بگذارند و این روند را دشوارتر کنند.
۴. استرس و اضطراب


قرنطینه سبب ایجاد استرس بی سابقه ای در زندگی ما شده است، اما برای افرادی که با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند، مبارزه با استرس و اضطراب بسیار دشوارتر است و در طولانی مدت آنها را گرفتار بیماری های روحی می کند. یک مطالعه جداگانه که در بیمارستان های ایتالیا انجام شده، نشان داده است که تلفیقی از عوامل در طول درمان و بعد از بهبود می تواند احتمال مبتلا شدن به بیماری های روحی را در بیمار افزایش دهد. بی خوابی، افسردگی، اضطراب و اختلال وسواس فکری-عملی(OCD) معمولاً در بیماران بهبود یافته از این بیماری دیده می شود. همینطور مشاهده شده که زنان بیشتر از مردان در معرض پریشانی روانشناختی هستند.
۵. پایین آمدن کیفیت زندگی


تقریباً ۶۹ درصد از بیماران مبتلا به این بیماری تحت مراقبت های ویژه قرار گرفته اند و ۴۹ درصد مبتلایان به نوع خفیف تا متوسط این بیماری هم اظهار کرده اند که از مشکلات توانبخشی رنج می برند و بازگشت به زندگی عادی برایشان مشکل است. این ویروس می تواند بر ریه، قلب، سیستم عصبی فرد تاثیر بگذارد و تمامی این موارد می تواند بر زندگی عادی افراد تأثیر بگذارد.
کاهش شدید و افت کیفیت زندگی یکی از علائمی است که در بیماران بهبود یافته از این بیماری مشاهده می شود که به قول متخصصان این یکی از موارد مهمی است که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.




منبع:

1399/06/21
11:11:21
5.0 / 5
1646
تگهای خبر: دانشگاه‌ , زندگی , سیستم , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲