قطب جنوب جایی برای تمرین انزوا در مریخ

قطب جنوب جایی برای تمرین انزوا در مریخ

راستابلاگ: سوژه ˮزندگی در انزواˮ از همان اولین سال های آغاز عصر فضانوردی چه در آمریكا و چه در روسیه یكی از برنامه هایی بود كه كارشناسان به آن توجه ویژه داشتند برای اینكه معتقدند فضانوردان در هر حال، حتی در شرایط زندگی چند نفره در ایستگاه های فضایی، سفرهای دور و دراز به سیارات و یا اقامت در پایگاه های ساخته شده در ماه، جمعیتی كم خواهند داشت و اثرات اجتماعی، روانی زندگی در انزوا و یا جمعیت های محدود باید مورد بررسی قرار بگیرد.



به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، به همین دلیل آزمایش های مختلفی در این زمینه از همان زمان مدنظر كارشنان بوده است. یكی از مكان های این آزمایش، جنوبگان است كه عموما مردم آنرا با نام قطب جنوب می شناسند. قطب جنوب منطقه ای بین المللی به حساب می آید و كشورهای مختلف در آنجا به طور دائم یا موقت پایگاه هایی احداث می كنند و آزمایش هایی را انجام می دهند. تجربه زندگی در گروه های اكتشافی كه جمعیت اندكی دارد خصوصاً روابط بین افراد آن مورد توجه ناسا است و این سازمان در چنین برنامه هایی مشاركت می كند.

در چارچوب همین آزمایش ها ناسا و بنیاد ملی علوم آمریكا توافقنامه ای را برای همكاری پژوهشی جهت مطالعه اثرات زندگی در محیط قطبی و مطالعه روحیه و رفتار افراد در شرایط انزوا امضا كرده اند. یكی از اصلی ترین اهداف این آزمایش بررسی زندگی بر سطح مریخ است برای اینكه برخی كارشناسان قطب جنوب را "مریخ سفید" می گویند چون دارای بادهای شدید و دمای متوسط ​​منفی 49 تا 26 درجه موجب میگردد افراد اعزامی به این نقطه، كمتر از محل زندگی پا به بیرون بگذارند و میگردد گفت محكوم به "زندگی انزوا" هستند.



لیزا اسپنس مدیر برنامه های مقایسه ای پروازهای سرنشین دار ناسا می گوید "شما نمی توانید به سبب سرمای زیاد بیرون بروید. در این شرایط شما باید سلامتی بدنی، اجتماعی و رفتاری همین طور مسائل شخصی خودرا مدیریت كنید. این وضعیت بسیار شبیه به پرواز فضایی است."

فضانورد ناسا كریستینا كخ كه مقرر است مارس 2019 با ناو سایوز ام.اس-12 59 به ایستگاه فضایی بین المللی سفر كند تاكنون چند بار در ایستگاه های مختلف قطب جنوب و قطب شمال زندگی كرده تا دانشمندان بتوانند برمبنای تجربیات او، تحقیقات در مورد سفرهای راه دور فضایی را انجام دهند. همچون وی درباره یك سال حضور در قطب جنوب می گوید زندگی در آن نقطه بدان مدلول است كه ماهها زندگی را بدون دیدن خورشید، با افراد محدود، بدون ارتباط با خانواده و بدون غذای تازه طی كنید.



انزوا، عدم وجود خانواده و دوستان و یكنواختی زندگی، شرایطی است كه شما باید خودتان برای رفع عوارض منفی آن، راهی را پیدا كنید.

كریستینا كخ می گوید: "وضعیت دشواری بود اما من راه هایی برای مقابله با آنها یافتم. تمرین كردم، سرگرمی هایی را بوجود آوردم، برای ارتباط با افراد دیگر ایستگاه راه هایی پیدا كردم. روشی را كه من برای مقابله یافتم چیز پیچیده ای نیست: اجتناب از تفكر در مورد چیزهایی كه در دسترسم نبود و تمركز در موارد منحصر به فرد و لحظه هایی كه هیچ گاه دوباره در زندگی عادی تجربه نخواهم كرد."








1397/10/16
14:20:18
5.0 / 5
4375
تگهای خبر: بین المللی , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳