رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت:

نمرات درسی دانشجویان مصرف كننده مواد مخدر به شكل معناداری پایین است

نمرات درسی دانشجویان مصرف كننده مواد مخدر به شكل معناداری پایین است

به گزارش راستابلاگ رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت، اظهار داشت: در پژوهشی كه در وزارت بهداشت انجام شده است، مشخص شد كه تمام دانشجویان مصرف كننده مواد به شكل معناداری نمرات درسی پایین تری از دیگر دانشجویان دارند و از سویی گرفتار مشكلات رفتاری بیشتری نیز هستند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دکتر فرهاد طارمیان رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت ضمن بیان این مطلب، در تعریف چرایی علاقه جوانان به اعتیاد، با وجود لطمه های روحی و جسمی این رفتار، بیان داشت: اعتیاد یک پروسه طولانی مدت است و برخی عوارض جدی آن به سرعت خودرا نشان نمی دهد.
وی افزود: فرد مصرف کننده مواد، از زمان شروع مصرف مواد تا اعتیاد و بروز عوارض جسمی، فردی و خانوادگی فاصله بسیاری را می بیند و حتی تصور غلطی از اعتیاد دارد و خودرا لطمه ناپذیر می پندارد. در واقع هیچ مصرف کننده ای از همان ابتدا به سمت مصرف دائم و اعتیاد نمی رود، بلکه این پروسه از مصرف تجربه ای و آزمایشی آغاز می شود، با مصرف تفننی در جمع دوستان و دورهمی ها و... ادامه می یابد و به مصرف وابسته و توام با اعتیاد می رسد و در این مرحله است که مشکلات جدی فردی، خانوادگی، اجتماعی و شغلی آغاز می شود و در نهایت به بی کار شدن و طرد شدن از طرف خانواده و جامعه و در انزوا قرار گرفتن می انجامد.
مواد مخدر لزوما تریاک و حشیش نیستند
طارمیان در معرفی مواد اعتیاد آور محرک و انرژی زا، با تاکید بر این نکته که اعتیاد به مواد از سیگار، قلیان، مشروبات الکلی و مصرف خودسرانه قرص های انرژی زا در روزهای امتحانات شروع می شود و نه از مصرف حشیش و تریاک، بیان داشت: یک گروه دیگر از مواد، مواد محرک و انرژی زا مانند قرص ریتالین هستند و گروه دیگر، داروهای مسکن مانند ترامادول و داروهای اعصاب و روان نظیر دیازپام، لورازپام، کلونازپام و... که در صورت مصرف خودسرانه اعتیادآور هستند. شاید تعجب برانگیز باشد که بگوییم یک سوی اعتیاد چای و قهوه است و سوی دیگر آن شیشه و هروئین، هر چند چای و قهوه عوارض جسمی و روانی شدید ندارد.
وی اشاره کرد: خیلی از افراد معتاد پس از ترک چند ساله اعتیاد باری دیگر این مصرف را آغاز می کنند؛ برای اینکه نمی توانند از اعتیاد ذهنی به وجود آمده رها شوند، به نحوی که هر ماده را که کنار می گذارند ماده دیگر را جایگزین آن کرده و به همین خاطر به مصرف کنندگان و معتادان چندماده ای تبدیل می شوند.
رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت با اشاره به این که ترامادول نیز می تواند یک ماده اعتیادآور باشد متذکر شد: سوء مصرف کنندگان این ماده امیدوارند با مصرف آن به لحاظ روحی و روانی آرام شوند ولی به تدریج به آن وابسته می شوند، در نتیجه ما دانشجویانی را می بینیم که روزانه تعداد زیادی قرص ترامادول مصرف می کنند و گرفتار عوارض آن مثل قفل شدن فک، تشنج و بستری شدن در ICU می شوند. ریتالین نیز که ممکنست در شب های امتحان مصرف شود، دارویی که برای کودکان بیش فعال تجویز می شود تا این کودکان را آرام کند ولی در صورت مصرف خودسرانه و بی قید و شرط، اعتیادآور است.
بگفته وی، البته در صورت مصرف این قرص حس شاد شدن، انرژی پیدا کردن و قوی شدن حافظه به فرد دست می دهد که نمی توان منکر این تغییرات فیزیولوژیک شد با این وجود این ماده نیز اعتیادآور است.
رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت با بیان این که ترک اعتیاد دشوار است اما ترک مصرف با وجود سختی امکان دارد، اشاره کرد: جالب است بدانید، خیلی از افراد معتاد پس از ترک چند ساله اعتیاد بار دیگر مصرف مواد را آغاز می کنند؛ برای اینکه نمی توانند از اعتیاد و وابستگی ذهنی به وجود آمده رها شوند، به نحوی که هر ماده را که کنار می گذارند ماده دیگر را جایگزین آن کرده و به همین خاطر به مصرف کنندگان و معتادان چندماده ای تبدیل می شوند.
وی افزود: هر ماده ای حتی سیگار برای فرد مصرف کننده، لطمه زننده است اما فرد به سبب لذت کوتاه مدت، بزرگ تر نشان دادن خود در بین همسالان، نگرانی در مقابل تحقیر شدن، طرد شدن، برچسب خوردن، مقابله با فشارهای زندگی روزانه و یا کسب آرامش ذهنی به سمت این مواد کشیده می شود.
طارمیان مواد را از لحاظ میزان اعتیادآوری دسته بندی کرد و دراین زمینه بیان داشت: هروئین و کوکایین به شدت اعتیادآور هستند و گاه حتی یک دفعه استفاده از هروئین می تواند ایجاد اعتیاد کند. بعضی از پژوهشگران معتقد هستند که مصرف مواد سنگین حتی برای یک دفعه، می تواند مغز را به شکلی تغییر می دهد که دیگر آن مغز قبلی و نرمال فرد نباشد و بعد از این در این فرد قضاوت، رفتار، تصمیم گیری، حافظه، تمرکز، برنامه ریزی، آینده نگری و درک از خود، تحت تاثیر مواد مخدر قرار می گیرد.
وی درباب چرایی مصرف مواد با وجود علم به ضرر رساندن این مواد به سلامت جسم و روح آدمی، اظهار داشت: ما فکر می نماییم انسان ها موجودات بسیار منطقی هستند در صورتیکه این گونه نیست، به واقع انسان برمبنای دو دو تا چهار تا نتیجه گیری نمی کند برای اینکه با آن که می داند مواد مخدر لطمه زننده هستند اما به سمت آن حرکت می کند البته کسانی نیز وجود دارند که دانش کافی و صحیح درباره انواع مواد و عوارض آن ندارند. به واقع در مغز انسان بخش بزرگی بعنوان مرکز و تنظیم کننده هیجانات، عواطف و احساسات وجود دارد و این بخش است که بر توانایی و تصمیم گیری ما اثر می گذارد و سبب تصمیم گیری غیر منطقی در ما می شود. اضطراب، دلهره و هیجانات این اجازه را به فرد نمی دهد که مصرف مواد را ترک کند.
به گزارش مفدا، این مقام مسؤول افزود: به واقع فردی که اعتیاد دارد نمی تواند از مواد دل بکند برای اینکه هیجانات و احساسات مثبتی که از مواد گرفته است، اهمیت بالاتری از مشکلات مصرف برای او دارد. در مجموع، هر ماده ای حتی سیگار برای فرد مصرف کننده، لطمه زننده است اما فرد به سبب لذت کوتاه مدت، بزرگ تر نشان دادن خود در بین همسالان، نگرانی در مقابل تحقیر شدن، طرد شدن، برچسب خوردن، مقابله با فشارهای زندگی روزانه و یا کسب آرامش ذهنی به سمت این مواد کشیده می شود.
تمام دانشجویان مصرف کننده مواد به شکل معناداری نمرات درسی پایین تری کسب کرده اند
رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت، در آخر اشاره کرد: هر چند ممکنست لطمه های مغزی ناشی از مصرف مواد ممکنست در اسکن های مغزی بروشنی دیده نشود و در ظاهر و کارکردهای کلی تفاوتی مشهود نباشد اما در ارزیابی های تخصصی نوروسایکولوژیک، واقعیت، خودرا نشان میدهد به نحوی که می توان دید تمرکز این افراد از یک فرد سالم کمتر، تصمیم گیری ها با اشتباه بیشتری همراه و عکس العمل های این افراد کندتر است. پژوهشی نیز که در وزارت بهداشت انجام شده نشان میدهد دانشجویان مصرف کننده مواد به شکل معناداری نمرات درسی پایین تری نسبت به دیگر دانشجویان داشته و از سویی گرفتار مشکلات رفتاری بیشتری نیز هستند.




منبع:

1399/06/10
10:59:33
5.0 / 5
2002
تگهای خبر: تخصصی , زندگی , مشاوره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳