در یك كتاب منتشر شد

نگاهی نزدیك به كشوری اسرارآمیز

نگاهی نزدیك به كشوری اسرارآمیز

«كره شمالی: نگاهی نزدیك به كشوری اسرارآمیز» نوشته الینور برَدشو با ترجمه شهربانو صارمی انتشار یافته است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، این کتاب در ۳۰۷ صفحه و با قیمت ۲۵ هزار تومان در نشر ققنوس راهی بازار نشر شده است.
در معرفی این کتاب عنوان شده است: شبه جزیره کره طی تاریخ دور و دراز خود خاستگاه طوایف، پادشاهی ها و خاندان های مختلفی بوده و فرهنگ و تاریخش در تعامل با اقوام و کشورهای همجوار شکل گرفته است. شبه جزیره کره به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می شود که بخش جنوبی تحت حمایت آمریکاست و بخش شمالی با حاکمیتی کمونیستی اداره و دشمن آمریکا شمرده می شود. کره شمالی امروزی، کشوری مرموز و اسرارآمیز است که کمتر پیش آمده اخباری از درونش به بیرون درز کند. شناخت کره شمالی، بدون آشنایی با تاریخ و گذشته آن امکان پذیر نیست. تاریخ کره از میان افسانه ها سر بر آورده و با گذر از دوران تاریخی پادشاهی ها و سلسله های مختلف، به دوران معاصر رسیده که با خاندان کیم پیوند خورده است؛ خاندان رهبران که با قدرت و سلطه تمام بیش از نیم قرن است بر کره شمالی فرمان می رانند.
کتاب پیش رو با «رویدادهای مهم در تاریخ کره شمالی» و «پیشگفتار: کشور اسرارآمیز» آغاز می شود. سپس پنج فصل اصلی آن با این عنوان ها آمده اند: «پادشاهی ها و سلسله ها»، «دنیا غرق در جنگ»، «جنگ در کره»، «خاندان رهبران» و «در صدر اخبار». بعد از این فصل ها هم «سخن پایانی: شهروندان کره شمالی چه کسانی هستند؟» و سه بخش «یادداشت ها»، «برای مطالعه بیشتر» و «نمایه» درج شده اند.
در قسمتی از این کتاب می خوانیم:
دو سال بن بستی که به آتش بس موقت منتهی شد نشان دهنده سازش ناپذیری هر دو طرف بود. در اکتبر ۱۹۵۱، گفت وگوها درباره آتش بس موقت به روستای پانمونجوم درست در شمال مدار ۳۸ درجه منتقل شد. این شهر کوچک محل مذاکرات شد و این در حالی بود که جنگ در دو سوی مرز ادامه داشت. کره شمالی و جنوبی سرسختانه درباره شرایط صلح بحث کردند، همچون آزادی اسرای جنگ. مطابق معاهده ۱۹۴۹ ژنو، اسرای جنگ باید با به انتها رسیدن جنگ بلافاصله آزاد و به کشور زادگاه خود بازگردانده می شدند. کره جنوبی مخالف این کار بود، به استدلال آنها خیلی از اسرای جنگ که در اختیار آنها بود در واقع اهل کره جنوبی بودند و با وجود میل باطنی شان با کره شمالی همکاری کرده بودند. گردنگیر به بازگرداندن این سربازان نفی آزادی واقعی آنها بود. از طرف دیگر، چین و کره شمالی به بازگرداندن تمامی اسرای جنگ اصرار داشتند، می دانستند که اگر این کار انجام نشود خیلی از زندانیان ماندن در کره جنوبی را ترجیح خواهند داد. در مذاکره طرفین قبول کردند تعداد اسرای تحت نظرشان را اعلام کنند. به گزارش نیروهای سازمان ملل، آنها ۲۰۷۰۰ سرباز چینی و ۹۵۵۳۱ سرباز کره شمالی را در اختیار داشتند. ۱۱۵۰۰ سرباز ایالات متحده در حین عملیات ناپدید شده بودند. به استثنای این تعداد که در شمار اسرای جنگ آمده بود، وقتی کره شمالی اعلام نمود فقط ۳۱۹۰ آمریکایی در زندان دارد مقامات ایالات متحده شوکه شدند. اختلاف تعداد سربازان کره جنوبی حتی تکان دهنده تر هم بود.



1399/05/26
14:23:04
5.0 / 5
1718
تگهای خبر: سازمان , فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳