جلوگیری از گسترش كووید-19 با ماسكی از جنس تیتانیوم

جلوگیری از گسترش كووید-19 با ماسكی از جنس تیتانیوم

پژوهشگران سوئیسی تلاش دارند نوعی ماسك از جنس تیتانیوم عرضه كنند كه قابلیت از بین بردن ذرات كروناویروس را داشته باشد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، یکی از طریق های مقابله با همه گیری کروناویروس، استفاده از ماسک است که هم اکنون یک کار الزامی به حساب می آید. باآنکه نمی توان تأثیر ماسک ها را در کاهش گسترش کووید- ۱۹ زیر سوال برد اما افزایش استفاده از ماسک می تواند نتایج منفی هم به همراه داشته باشد.
ماسک های غیرقابل تجزیه که از لایه های پلاستیکی پلی پروپیلن ساخته شده اند، می توانند اثر محیطی منفی به همراه داشته باشند. بعلاوه، این ماسک ها به جای از بین بردن پاتوژن ها، آنها را محبوس می کنند و در خود نگه می دارند.
"لزلو فورو"(László Forró)، مدیر آزمایشگاه فیزیک "موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان"(EPFL) اظهار داشت: در بیمارستان ها معمولا این ماسک ها را در سطل های مخصوصی قرار می دهند و آنها را به شکل مناسب مدیریت می کنند اما بیرون از بیمارستان و در سطح جامعه، ماسک های استفاده شده، در سطل های روباز و حتی در خیابان ها انداخته می شوند. همین مبحث می تواند آنها را به منابع جدیدی از آلودگی تبدیل کند.
فورو و همکارانش تلاش کردند تا چاره امیدوارکننده ای برای این مشکل پیدا کنند. آنها لایه ای متشکل از نانوسیم های "تیتانیوم دی اکسید"(Titanium dioxide) را به کار گرفتند که ظاهر آن شبیه به کاغذ فیلتر است اما خصوصیت های ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارد.
هنگامی که پژوهشگران، محصول کار خویش را در مقابل اشعه ماوراءبنفش قرار دادند، الیاف، رطوبت را به عواملی تبدیل کردند که می توانند پاتوژن ها را از بین ببرند.
فورو افزود: از آنجائیکه فیلتر ما کارآیی خوبی در جذب رطوبت دارد، می تواند قطرات حاوی ویروس و باکتری را محبوس کند. این کار، فضای مطلوب را برای فرایند اکسیداسیون که با تابش نور شروع می شود، فراهم می آورد.


آزمایش ها نشان داد که این محصول جدید می تواند باکتری "اشریشیا کلی"(E. coli) را از بین ببرد. پژوهشگران باور دارند که ماسک نهایی می تواند ذرات کروناویروس را هم با موفقیت از بین ببرد.
این پژوهش، در مجله "Advanced Functional Materials" به چاپ رسید.




منبع:

1399/05/18
15:59:15
5.0 / 5
2354
تگهای خبر: محصول , نانو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱