چهل سال با جهاد دانشگاهی،

نسل جوان را با روحیه جهادی آماده ورود به میدان نماییم

نسل جوان را با روحیه جهادی آماده ورود به میدان نماییم

راستابلاگ: معاون خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان اظهار داشت: فرهنگ جهادی مبرا از هرگونه تبعیض و رانت بوده و باید این فرهنگ در بین جوانان رواج یابد و این مقصود با حرف قابل انجام نیست، بلكه در عمل باید نشان داد اولویت حفظ روحیه جهادی، موفقیت جمعی و رفع مشكلات جامعه است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دکتر احمد وثوق ضمن بیان ابعاد مختلف فرهنگ جهادی و علت نیازمندی کشور به این رویکرد در برهه زمانی کنونی، اظهار نمود: فرهنگ جهادی به معنای شناسایی، پرورش و استفاده از استعدادهای جوانی است که درصدد عرضه توانمندی های خود و قرار گرفتن در امتحانات سخت هستند تا در ادامه، وارد عرصه سازندگی شوند. افرادی که جهادی کار می کنند، دارای روحیه «ما می توانیم» هستند و با اتکا به توانایی های خود، دوستان و ساختاری که در آن رشد می کنند، بدون در نظر گرفتن مسائل حاشیه ای، در موضوعات بسیار مهم و بااهمیت در جامعه ورود می کنند. این موضوعات می تواند در بخش های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و در حوزه هایی مانند پزشکی، کشاورزی، مهندسی، فقه و... وجود داشته باشد.


وی اضافه کرد: استفاده از استعدادهای جوان در رفع مشکلات به معنای فرهنگ جهادی است. باید زمینه فعالیت جوانان را برای رفع نیازهای جامعه فراهم نمود. به دنبال این، مباحث مادی و نیازهای اقتصادی مطرح می شود. هم چنان پس از گذشت چهل سال فرهنگ جهادی در بین خیلی از فعالان و نیروهای جامعه حفظ شده و امیدواریم بتوانیم این احساس را به نسل های بعدی منتقل نماییم.
معاون خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان درباره اینکه فرهنگ جهادی در چه عرصه هایی تأثیرگذار واقع شده است، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب و زمانی که کشور ما با مسأله بزرگی هم چون تجاوز عراق به ایران مواجه گردید، شرایطی برای ورود جوانان به وجود آمد. نیروهای جوان و جهادی در دانشگاه‌ ا اتکای به همین اصول، وارد عرصه عمل شدند و در بحث خودکفایی، قدم های بزرگی برداشتند. جوانان ثابت کردند می توانند با توانایی های خود در اداره کشور سهم داشته باشند.
وی افزود: فرهنگ جهادی در سال های نخست انقلاب، به وضوح در بین مدیران و قشر جوان رؤیت می شد و شاهد بودیم که چه کارهای بزرگی انجام شد. با اتمام جنگ و ورود به دوران سازندگی، باید فرهنگ جهادی را هم چنان به نسل های بعدی منتقل می کردیم تا با شناسایی کاستی ها و مشکلات، در اعتلای کشور و سازندگی نقش پررنگ تری ایفا کنند.
وثوق خاطرنشان کرد: در ادامه، شرایط خاصی بوجود آمد و کارهای فرهنگی توسعه بهتر و بیشتری پیدا کرد و این امکان برای نیروهای جهادی فراهم گردید که ایده های خویش را برای اعتلای وضعیت فرهنگی و علمی جامعه اجرایی کنند. دستیابی به علم سلول های بنیادی، از اقدامات مهمی بود که نیروهای جوان، محققان و پژوهشگران جهاددانشگاهی، با اعتقاد به شعار «ما می توانیم»، توانستند بر بام علم پزشکی دنیا حرکت کنند و حقانیت جمهوری اسلامی و دانشمندان ایرانی را به اثبات برساندند.


معاون خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان درباره اقدامات انجام شده برای این که فرهنگ جهادی به گفتمان شناخته شده میان اقشار مختلف تبدیل گردد، اظهار نمود: کسانی که از فرهنگ جهادی تبعیت کرده اند، در همه زمینه ها از توانمندی بسیار بالایی برخوردار می باشند. معنا و مفهوم فرهنگ جهادی این است که افراد بدون در نظر گرفتن مسائل حاشیه ای و بدون وارد شدن به دسته بندی های سیاسی در جهت منافع عمومی قدم بردارند و از این نمد برای خود کلاهی درست نکنند. از طرفی این افراد به حوزه هایی وارد می شوند که نیاز جامعه است. اگر با این روحیه اقدامی انجام شد، طبعاً نتیجه ای که حاصل می شود، حتما به نفع کشور است و در رفع معضلات کشور در زمینه مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی مؤثر واقع می شوند. درواقع کار جهادی به معنای کار برای رضای خداست تا مشکلی از مشکلات جامعه بشری حل شود.
وی در پاسخ به این پرسش که در شرایط کنونی، چه اقداماتی می توان انجام داد که فرهنگ جهادی بیش ازپیش در جامعه گسترش پیدا کند، اظهار نمود: به منظور اعتلای این فرهنگ باید از خودمان بعنوان نسل نخست نیروهای جهادی شروع نماییم و به ارزش های والای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی برگردیم. ضمن اینکه، معتقدم صرفا با باور به این ارزش ها نمی توان در جهت اشاعه این فرهنگ قدم برداشت. اگر بخواهیم فرهنگ جهادی در جامعه اشاعه داشته باشد، باید به این فرهنگ عامل باشیم. ضمن احترام به مسائل مختلفی مانند مشکلات اقتصادی، اعتقاد ما بر این است که نیروهای جهادی در ابتدا باید به صحت، سلامت و نشاط جامعه فکر کنند و بعد مسائل اقتصادی خودشان را در نظر بگیرند. اگر این فرهنگ را خوب معرفی نماییم، می توانیم تصور درستی از فرهنگ جهادی را جا بیندازیم. باید از ظرفیت فضای مجازی خیلی بهتر استفاده نماییم، چونکه خیلی راحتتر از گذشته می توانیم ایده های خودمان را برای اعتلای فرهنگ جهادی در جامعه پیاده نماییم.
وثوق خاطرنشان کرد: وقتی می توانیم فرهنگ جهاد را اعتلا بخشیم که نسل جوان را باروحیه جهادی آماده ورود به میدان نماییم. اگر موفق به انجام این کار نشویم، طبیعتاً در اشاعه فرهنگ جهادی نمی توانیم به مأموریت مان عمل نماییم. باید این مورد را که فرهنگ جهادی مبرا از هرگونه تبعیض و رانت است، در بین جوانان جا بیندازیم. این کار با حرف صورت نمی گیرد و در عمل باید نشان دهیم که اولویت فردی که دارای روحیه جهادی، موفقیت جمعی و رفع مشکلات جامعه است. باید اعلام نماییم که هیچ چیز دیگری جایگزین شایستگی نیست و ایده هایی با محوریت اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار می باشند.
وی درباره اجبار و تاکید این نهاد بر فرهنگ جهادی در کنار تمرکز بر اقدامات فنی و پزشکی، اظهار داشت: هم چنان این نیاز احساس می شود که باید در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... اجازه دهیم جوانان حضور پررنگی در پیش برد امور داشته باشند و ایده های خویش را به ما بگویند. باید ایده های خوب را بدون ایراد گرفتن شناسایی و از این طریق مشکلات را برطرف نماییم. هم اکنون کاستی هایی دیده می شود که به علّت فاصله گرفتن از دوران گذشته است.
وثوق در پاسخ به این پرسش که آیا فرهنگ جهادی توانسته از حدود این نهاد انقلابی بیرون برود و به سایر بخش های کشور تسری یابد، تصریح کرد: نیروهای جهادی هیچ وقت خسته نمی شوند و راه خودشان را هرچند به کندی، ادامه خواهند داد. در دوران سازندگی مجبور شدیم نقش خودمان را از طریق های مختلف در جامعه پیدا و فرهنگ جهادی را به جامعه تحمیل نماییم. در همان دوران بود که توانستیم پژوهشگاه رویان و مرکز درمان ناباروری پیشرفته را در سطح بین المللی راه اندازی نماییم. در ادامه نخستین گام ها برای ایجاد شرکت هایی که امروزه دانش بنیان نامیده می شوند، برداشته شد. تفکر جهادی در دهه هفتاد، تفکری بود که امروزه دولت مردان به آن رسیده اند و اعلام می کنند که باید نتایج تحقیقات را به عرصه صنعت برسانند. این کار در جهاددانشگاهی در دهه هفتاد و با انتقال دانش از دانشگاه صنعتی شریف به صنایع انجام شد و نتایج آنرا هم شاهد بودیم.




1399/05/15
22:18:42
5.0 / 5
2143
تگهای خبر: بین المللی , تخصصی , خدمات , دانشگاه‌
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳