درخواست رئیس ایكوم ایران برای تعطیلی موزه های كشور

درخواست رئیس ایكوم ایران برای تعطیلی موزه های كشور

راستابلاگ: رئیس ایكوم ایران از مسوولانِ وزارتخانه میراث فرهنگی، سایر نهادهای دولتی و عمومی و بخش خصوصی دارای فضاهای موزه ای در خواست كرد تا در شرایط قرمز، بخش دیداری و حضوری موزه ها تعطیل و برمبنای تجربه ی گذشته در فضای مجازی فعالیت خودرا از سر گیرند.


سید احمد محیط طباطبایی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اعلام ستاد کرونا در خصوص قرمز شدن ۲۵ استان و تشدید شیوع ویروس کرونا در سطح کشور برمبنای اعلامیه های وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا می گوید: در این شرایط، بهترین راه و روش حضور موزه ها در فضای کشور، تعطیلی بازدید حضوری و فیزیکی مخاطبان موزه ای در فضای موزه است، خوشبختانه حالا موزه ها تجربه چند ماه فعالیت در فضای مجازی را دارند و این دفعه با سرعت و تمرین بیشتری می توانند مخاطبان خودرا در فضای مجازی از آثارشان بهره مند کنند.
او با اشاره به آمارِ فوتی های ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور تا کنون، به برگشتِ و شاید تشدید وضعیت موزه ها بدتر از شرایط پایانی کشور در اواخر سال قبل اشاره می کند و می افزاید: معتقدم در این شرایط بخش های پژوهشی و سایر بخش های حفاظتی موزه ها باید به شکلی فعال و برمبنای بخشنامه های دولت برای دورکاری می توانند به فعالیت خود ادامه دهند، اما بازدیدهای حضوری موزه ها باید به صورت مجازی ادامه پیدا کند.
وی بهترین شیوه برای حفاظت از مخاطبان موزه ای و به خصوص آثار تاریخی و موزه ای کشور را فعالیت موزه ها در فضای مجازی می داند و ادامه می دهد: در شرایطی که قرار بر ادامه ی فعالیت موزه ها در بحرانِ کرونا باشد، آنها باید برمبنای پروتکل های حفاظتی ایکوم که توسط بخش حفاظت تهیه شده، فعالیت کنند، این در حالیست که برمبنای آمار و بررسی های انجام شده کمتر موزه ای توانسته با آن استانداردهای بهداشتی در طول دو ماه و نیم گذشته فعالیت خودرا از سر گیرد.
به اعتقاد رئیس ایکوم ایران؛ استانداردی که موزه های کشور می توانند برمبنای آن فعالیت کنند، همان استانداردها و پروتکل هایی است که کشورهایی مانند ایتالیا و فرانسه و دیگر کشورها بر آن اساس موزه هایشان را فعال می کنند.
محیط طباطبایی با اشاره به این که برمبنای برخی شرایط، در حالت کلی امکان ایجاد چنین شرایطی شاید در کشور مقدور نبوده است، ادامه می دهد: باتوجه به این که این نوع باز شدنِ موزه ها باید پس از کاهش و سفید شدن شرایطِ اپیدمی کرونا درکشور رخ دهد، حالا و در فضای قرمز شهرهای کشور باید فعالیت موزه ها نیز متوقف شود.
او با تاکید بر ایجاد برخورد و حضوری سه گانه در موزه ها از طرف مخاطبان موزه ای، موزه داران و آثار تاریخی و ضرورت حفاظت از جان آنها در این شرایط، اظهار می کند: یک دفعه دیگر تذکر می دهیم که موزه ها نگهبان و حافظ میراث طبیعی، هنری و تاریخی کشورند و اصل بر حفاظت آنها استوار است، درشرایط کلی خیلی از موزه ها و کاخ موزه ها امکان استریل کردن و استفاده از مواد تمیز کننده را ندارند که این تاثیر منفی روی آثار می گذارد، چون آن باید تابع شرایط علمی و استاندارد موزه ای خود باشد.
وی از وزارتخانه میراث فرهنگی، سایر نهادهای دولتی و عمومی و بخش خصوصی دارای فضاهای موزه ای درخواست می کند تا در شرایط قرمز، بخش دیداری و حضوری موزه ها تعطیل و با سفید شدن وضعیت پس از رعایت پروتکل های بهداشتی به کار خود به صورت حضوری ادامه دهند.
رئیس ایکوم ایران اما درباره ی راهکاری که بتواند دل نگرانی های میراث فرهنگی را از کاهش درآمدهای موزه ای برطرف کند، توضیح می دهد: مشخص است که درآمد موزه ها، از توریست و بازدیدهای عمده توسط گروه های دانش آموزی، دانشجویی و تورهای توریست داخلی و خارجی به دست می آید، که هم اکنون همه این بازدیدها متوقف شده اند، نه حضور توریست خارجی داریم و نه بازدید کننده گروهی از مدارس و دیگر دستگاه ها؛ بدین سبب برای ایجاد درامد نیاز است تا پشتیبانی بخش های ذی ربط دولتی مانند وزارتخانه و وزارت ارتباطات و... از موزه ها صورت گیرد تا ما بتوانیم بازدید مجازی درامد زا داشته باشیم، یعنی گروه ها بوسیله فضای مجازی ثبت نام کرده، بلیط خریده و از موزه در فضای مجازی بازدید کنند.
او درآمدزایی بوسیله فروش بلیط برای بازدید مجازی موزه ها را شاید تنها راه در این شرایط می داند و تاکید می کند: اجرایی کردن این مبادرت به برنامه های زیرساختی نیاز دارد که دولت باید دراین زمینه کمک نماید، موزه ها باید در شرایط فعلی و پس از تجربه چند ماهه گذشته ی خود، حضوری فعال در قالبِ مجازی و با استانداردهای مجازی داشته باشند.
به اعتقاد وی؛ نبود این زیر ساخت ها، ناشی از کم کاری موزه ها نیست و نیاز به پشتیبانی، زمینه سازی و بسترسازی توسط نهادهای زیربط دولتی دارد.
محیط طباطبایی تجربه نوروز ۱۳۹۹ را بسیار عالی ارزیابی می نماید و می گوید: مردم از بازدیدهای مجازی و پخش زنده و معرفی هر روزه موزه ها در فضای اینستاگرام در ان زمان استقبال کردند، در روز جهانی موزه نیز بیش از ۸۰ موزه برای فعالیت دراین زمینه مورد تقدیر قرار گرفتند، در واقع مردم احساس خوشایندی به این کار داشتند و موزه داران نیز خودرا مثبت و موثر در فضای کرونا و قرنطینه می دیدند.




منبع:

1399/05/09
12:04:22
5.0 / 5
2108
تگهای خبر: دستگاه , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴