پیشنهاد سازمان سنجش برای حذف سهمیه بومی گزینی

پیشنهاد سازمان سنجش برای حذف سهمیه بومی گزینی

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش كشور با اشاره به اینكه پذیرش در دانشگاه های برتر كشور نباید به صورت بومی گزینی اجرا شود، اظهار داشت: حذف مصوبه بومی گزینی سبب می شود كه داوطلب غیر بومی با نمره علمی بالاتر پذیرفته شود.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا؛ دکتر احسان جمالی در جلسه ۳۴۴ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ ا و مراکز آموزشی به عرضه گزارش بررسی سهمیه های موجود آزمون سراسری پرداخت و اظهار داشت: مصوبه سهمیه بومی گزینی در سال ۱۳۶۹ به منظور کاهش مشکلات احتمالی نظیر کمبود خوابگاه و امکانات رفاهی، کاستن از مهاجرت‎های درون کشوری و... در شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.
وی درمورد دسته بندی رشته های تحصیلی در گزینش بومی تصریح کرد: رشته های مختلف تحصیلی در تمامی گروه های آزمایشی با عنایت به ماهیت و میزان عرضه آنها در کل کشور به چهار دسته رشته های استانی، ناحیه‎ای، قطبی و کشوری تقسیم بندی می شوند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی شورایعالی انقلاب فرهنگی، دکتر جمالی در مورد رشته های استانی اظهار داشت: رشته های استانی به رشته هایی گفته می شود که از لحاظ بازار کار به متخصصان بومی این رشته نیاز است.
وی ادامه داد: رشته های ناحیه ای هم جزء رشته هایی هستند که در بعضی از استان ها عرضه نمی شوند اما در استان های مجاور بعنوان ناحیه بومی عرضه می شود، که بدین منظور ناحیه بندی به صورت ۹ناحیه انجام شده است.
معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: همینطور رشته های قطبی به رشته هایی اطلاق می شود که در بیشتر نواحی وجود ندارند اما در چند ناحیه بومی مجاور که بعنوان قطب بومی محسوب می شوند، دایر می باشند، که ۵ قطب شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز به این منظور در نظر گرفته شده است.
دکتر جمالی درمورد رشته های کشوری اظهار داشت: رشته هایی که در اغلب قطب ها وجود نداشته و تنها در معدودی از دانشگاه های کشور عرضه می شوند بعنوان رشته های کشوری مطرح هستند و گزینش آنها به صورت کشوری انجام می شود. وی به نقاط ضعف مصوبه بومی گزینی اشاره نمود و اظهار داشت: کاهش مشکلات خوابگاه و امکانات رفاهی بعنوان یکی از اهداف مصوبه بومی گزینی به صورت صددرصد مشکل را رفع نکرده است چونکه در قبولی رشته های استانی ـ ناحیه ای دانشجو احتیاج به خوابگاه دارد.
معاون فنی و آماری سازمان سنجش عدم تلفیق فرهنگ ها در استان های مختلف را هم بعنوان یکی دیگر از نقاط ضعف سهمیه بومی گزینی عنوان نمود و اضافه کرد: این مورد سبب افزایش قوم گرایی شده است و افراد با عقاید یکسان در یکجا جمع می شوند.
دکتر جمالی با اشاره به اینکه پذیرش در دانشگاه های برتر کشور نباید به صورت بومی گزینی باشد، اظهار داشت: لزوم دارد این ظرفیت برای کل کشور فراهم باشد، در واقع حذف مصوبه بومی گزینی سبب می شود که داوطلب غیر بومی با نمره علمی بالاتر پذیرفته شود.
معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که سهمیه بومی گزینی به صورت کامل حذف شود و به جای آن سهمیه بندی مناطق یک، دو و سه در جهت دسترسی بیشتر مناطق کم برخوردار به ظرفیت های آموزشی و اجرا شدن عدالت آموزشی در نظر گرفته شود.



1399/05/02
17:11:23
5.0 / 5
2321
تگهای خبر: آزمون سراسری , دانشگاه‌ , سازمان , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲