كاربرد ثانوی باتری های خورشیدی ایستگاه فضایی بین المللی

كاربرد ثانوی باتری های خورشیدی ایستگاه فضایی بین المللی

راستابلاگ: دانیل هوت سخنگوی ناسا، در مصاحبه با خبرگزاری روسی ریا نووستی اظهار داشت: سكوهای باتری های خورشیدی ایستگاه فضایی بین المللی غیر از تامین انرژی مورد نیاز دستگاه های این ایستگاه، به صورت مداوم برای سایه انداختن بر روی بخش های آن باز استفاده میگردد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا؛ این كار در طول عمر بدنه ایستگاه موثر است. قبل از این، یك منبع در صنعت فضایی روسیه به خبرگزاری ریانووستی گفته بود كه سایه باتری های خورشیدی این مجتمع مداری، بالا رفتن خارج از معمول درجه حرارت در بخش زوزدا(قسمت هسته ای ایستگاه فضایی بین المللی) را خنثی كرده تا تجهیزات و فضانوردان روسی كه در آن زندگی و كار می كنند، بیش از اندازه گرم نشود. لازم به ذكر است كه به رغم اینكه بدنه ایستگاه فضایی در مقابل حرارت و تشعشات مقاوم است اما وجود بعضی از قسمت ها مانند پنجره ها، در بعضی موارد به سبب تابش شدید نور خورشید، احداث گرمای نامتعادل می كند.
دانیل هوت می گوید: در طول زمان هایی كه نور خورشید بیشتر است تلاش میگردد جهت باتری ها را كمی تغییر دهند تا گرمای قسمت های مختلف ایستگاه – البته بدون هیچگونه تأثیری بر نیروی برق ایستگاه- كنترل شود.
وی ادامه داد: "البته این كار نه به این علت است كه چیزی در معرض خطر گرمای بیش از اندازه قرار دارد بلكه برای حفظ تعادل گرما انجام میگردد."
با عنایت به نبود جریان هوا در فضا، تفاوت درجه حرارت در بخش هایی از بدنه خارجی ایستگاه فضایی بین المللی كه رو به خورشید هستند و قسمت هایی كه به اصطلاح در سایه قرار دارند، بسیار زیاد است و بنا بر این كل ایستگاه فضایی با نظم خاصی باید مرتبا بچرخد تا گرما به طور مساوی به بدنه آن برسد. این چرخش باز یكی از دلایل متحرك بودن سكوهای باتری های خورشیدی این مجتمع عظیم فضایی در ارتفاع ۴۰۰ كیلومتری زمین است.
ایستگاه فضایی بین المللی هم اكنون شامل ۸ باله باتری خورشیدی است. هر یك از سكوی های باتری خورشیدی ۳۵ متر طول و ۱۲ متر عرض دارند و شامل حدود ۳۳ هزار سلول خورشیدی می شوند. این مجموعه می توانند ۸۴ تا ۱۲۰ كیلووات تولید كنند. سكوها حالت ثابت ندارند و برای بهره برداری بیشتر از تابش خورشید با استفاده از یك دستگاه مخصوص خورشید را ردیابی می كنند و می چرخند.



1397/10/05
18:02:53
5.0 / 5
4346
تگهای خبر: بین المللی , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳