بر اساس نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات:

مردم اخبار مبتلایان و متوفیان كرونا را بیش از مطالب دیگر دنبال می كنند

مردم اخبار مبتلایان و متوفیان كرونا را بیش از مطالب دیگر دنبال می كنند

راستابلاگ: یافته های موج دوم نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با عنوان «بررسی دیدگاه مردم درباب كرونا» نشان میدهد مردم آمار مبتلایان و متوفیان كرونا را بیشتر از دیگر مطالب دنبال می كنند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، تعداد و آمار مبتلایان و متوفیان در کشور و با اختلاف اندکی، آموزش ها و سفارش های بهداشتی برای جلوگیری از مبتلاشدن به کرونا، بیشتر از سایر موضوعات در رابطه با کرونا برای پاسخگویان جالب بوده است.
بعد از این دو موضوع به ترتیب اخبار مربوط به داروها، واکسن و پیشرفت های پزشکی در رابطه با کرونا، اخبار گسترش و شیوع بیماری در کشورهای دیگر، اطلاعات مربوط به منشا و علت بیماری کرونا، تصمیمات و برنامه های دولت برای مواجهه با کرونا، تحلیل های کارشناسان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی درباره کرونا و مطالب سرگرم کننده برای پرکردن اوقات فراغت از دیگر مطالب جالب و مورد توجه پاسخگویان است.
یافته های این نظرسنجی درباره مهمترین منبع کسب اخبار کرونا نشان میدهد اکثریت پاسخگویان (۶۷.۲ درصد) بوسیله رادیو و تلویزیون اخبار مربوط به کرونا را پیگیری کرده اند. مهمترین منبع خبری دیگر پاسخگویان پس از رادیو و تلویزیون، شبکه های اجتماعی است و ۱۸.۶ درصد افراد پاسخگو اعلام نموده اند بوسیله این دسته از رسانه های مجازی، اطلاعات و اخبار مربوط به کرونا را به دست آورده اند. خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی (با فراوانی ۳.۳ درصد)، شبکه های ماهواره ای (با فراوانی ۲.۱ درصد)، همکاران و آشنایان (با فراوانی ۱.۴ درصد) و روزنامه ها (با فراوانی ۰.۳ درصد) از دیگر منابع خبری پاسخگویان برای کسب اخبار کرونا هستند.
به استناد این نظرسنجی، برمبنای یافته های به دست آمده ترس و نگرانی از بیماری و کاهش درآمد دو دغدغه اصلی پاسخگویان بوده است. بعد از آن به ترتیب مشکل در پرداخت قسط، وسواسی شدن، از دست دادن شغل، افسردگی، تاخیر در پرداخت اجاره خانه یا مغازه و دعوا و اختلاف بین اعضای خانواده مهم-ترین مشکلات ناشی از کرونا در شرایط کنونی است.
ترس و نگرانی از بیماری و کاهش درآمد، همچنان مهم ترین نگرانی های مردم ایران در شرایط ظهور و ماندگاری کرونا از فروردین امسال تا خرداد ماه است. با این تفاوت که ترس شهروندان از مبتلاشدن به ویروس کویید ۱۹ و کاهش درآمدشان در خرداد ۱۳۹۹ نسبت به فروردین امسال افزایشی چند درصدی داشته است.
در دیگر زمینه های اقتصادی؛ یعنی از دست دادن شغل و پرداخت قسط، نگرانی شهروندان روند نزولی داشته اما مشکل تاخیر در پرداخت اجاره خانه یا مغازه پاسخگویان ساکن شهرها سیر صعودی گرفته است. در زمینه های روحی و روانی نیز شاهد افزایش نگرانی های شهروندان هستیم. میزان وسواسی شدن، افسردگی و دعوا و اختلاف بین اعضای خانواده در میان شهروندان افزایشی چند درصدی داشته است.
موج دوم نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با عنوان «بررسی دیدگاه مردم درباب کرونا» با بهره گیری از پرسشنامه و به صورت تلفنی در۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ تا ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ انجام شده است. جامعه آماری این نظرسنجی را شهروندان ۱۸ سال و بالاتر ساکن در شهر و روستاهای کشور تشکیل داده و ۲۱۱۲ نفر به روش تصادفی انتخاب شده و مورد پرسش قرار گرفته اند.




منبع:

1399/04/04
22:16:41
5.0 / 5
2503
تگهای خبر: اینترنت , روزنامه , فرهنگ , ماهواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲