خانه تاریخی آخوند ابو خرم آباد عمارت صاحبدلان

خانه تاریخی آخوند ابو خرم آباد عمارت صاحبدلان

راستابلاگ: لرستان خانه های تاریخی ازآنجایی كه هنوز حال و هوای زندگی گذشتگان را دارند و اثری از تكنولوژی زندگی امروزی در آنها به چشم نمی خورد، با بازدید از آنها به هر صاحبدلی حس آرامش دست می دهد.


همین شاخصه آنها را به فضایی مناسب جهت عرضه هنرهای سنتی تبدیل می کند که بنای تاریخی خانه قاضی آخوند ابو نیز خاصیت های مذکور رادار است.
منزل آخوند ابو یکی از آثار تاریخی لرستان و مربوط به اواسط دوره قاجار و متعلق به قاضی محل میرزا محسن قاضی بوده است.
این اثر تاریخی در یکی از محله های قدیمی بافت تاریخی خرم آباد به نام محله درب باباطاهر قرار دارد. در ضلع غربی قلعه فلک الافلاک، خیابان دوازده برجی واقع شده و در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۷۸ با شماره ۲۴۳۲ بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بیش از ۶۰۰ مورد خانه تاریخی در لرستان شناسایی شده که از این تعداد، ۶۰ مورد آن در لیست آثار ملی کشور ثبت شده است که ازجمله این خانه های تاریخی و قدیمی می توان به خانه «آخوند ابو» اشاره نمود.
ساختمان آخوندابو متعلق به شخصی به نام میرزا محسن قاضی بوده که اصالتاً خوزستانی و بعنوان قاضی القضات شهر معروف و در این ساختمان به کار قضاوت مشغول بوده است. این بنا در گذشته کاربری مسکونی داشته است.
پس از تملک و مرمت جامع آن توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، بعنوان موزه صنایع دستی خرم آباد تغییر کاربری پیدا کرده است.
خانه مذکور ازجمله خانه های نیم درون گرا و دارای دو بخش زمستانه و تابستانه است که بخش زمستانه در دو اشکوب (طبقه) راه اندازی شده و دارای اتاق های طَنَبیه سه دری و بخش شاه نشین پنج دری است.
عمده تزیینات به کار رفته در آن از نوع قطاربندی، گل انداز و خفته راسته بوده و مصالح به کار رفته در بنا نیز از نوع سنگ، آجر، چوب و ملات است.
علاقه گردشگران به معماری خاص محوطه و حیاط دلنشین خانه آخوند ابو دلیلی بر جذب گردشگران و دوست داران معماری کهن این مرز و بوم است و همین طور کاربری بنا بعنوان موزه هنرهای سنتی نیز خود دلیلی بر رغبت هر بیننده خوش ذوقی به این بنای زیبا می شود.
سالانه به مناسبت های مختلف خصوصاً عید نوروز مراسم سنتی، همایش ها و گاها نمایشگاه عکس و غیره در بنای تاریخی فرهنگی آخوند ابو برگزار می گردد.




منبع:

1399/04/02
23:55:14
5.0 / 5
2466
تگهای خبر: زندگی , صنایع , فرهنگ , مراسم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱