استراتژی سفر در شرایط كرونا چیست؟

تبلیغ سفر به استان های قرمز!

تبلیغ سفر به استان های قرمز!

راستابلاگ: موج دوم اپیدمی كرونا در استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان، كرمانشاه و هرمزگان در جریان است، با این وجود تبلیغ برای سفر به بعضی از این مناطق در دستور كار قرار گرفته است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، هفته گذشته یک تور آشناسازی در کرمانشاه برای تعدادی از تورگردان ها، راهنمایان گردشگری و خبرنگاران با انگیزه معرفی این استان برگزار شد؛ استانی که در وضعیت قرمز کرونا به سر می برد و آگهی موج دوم اپیدمی در آن اعلام شده است؛ برای همین هم استاندار کرمانشاه در آستانه تعطیلات نیمه خردادماه با احتمال افزایش سفرها، تردد در بعضی مناطق توریستی این استان را ممنوع کرد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه هم از گردشگران خواست در تعطیلات آخر هفته به کرمانشاه سفر نکنند. این درحالی است که بعضی از راهنمایان و تورگردان هایی که در آن تور آشناسازی و تبلیغاتی شرکت کرده بودند، مشغول برنامه ریزی برای سفر گردشگران به استان کرمانشاه هستند.
محمدابراهیم لاریجانی ـ مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری ـ که اجرای تورهای تبلیغاتی و آشناسازی را در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیاست گذاری می کند، به ایسنا گفته که این تورهای آشناسازی و تبلیغاتی به انگیزه معرفی استان برای سفر در تابستان بوده است نه حالا.
تورهای آشناسازی مشابه آن چه هفته گذشته در کرمانشاه برگزار شد، مقرر است در ۳۱ استان اجرا شود، آن هم در شرایطی که وزارت بهداشت هنوز پایانی برای کووید ۱۹ تخمین نزده و گرم شدن هوا را پایانی برای تراژدی ویروس کرونا ندانسته است.
اما مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری می گوید: پیش بینی ما این است که ویروس کرونا درحال فروکش است، مرزها به زودی باز خواهد شد و سفرهای تابستانی از ۱۵ تیرماه شروع می شود، برای همین به ۳۱ استان کشور اعلام شده تورهای آشناسازی برگزار کنند و تولید محتوا داشته باشند تا بلکه در تابستان، موجب شود مردم از سفر به مقاصد کلاسیک و یا سنتی (مثل شمال ایران) دست بردارند و مقاصد جدیدتر را انتخاب کنند.
وزارت بهداشت بعد از اختتام تعطیلات عید فطر، ۱۱ استان را در وضعیت قرمز قرار داد: خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کرمانشاه، آذربایجان غربی، هرمزگان، لرستان، تهران و مازندران. با این وجود گزارش های مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در چند روز اخیر، حتی قبل از آن که تعطیلات نیمه خردادماه رسما آغاز شود، ترافیک پرحجم و نیمه سنگینی را دست کم در محورهای منتهی به بعضی از این استانها نشان میدهد.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بعنوان متولی سفر که خودرا موظف می داند از صنعت گردشگری در هر شرایطی حمایت کند، از هفته گذشته دستور بازگشایی همه تاسیسات گردشگری را صادر کرد و اجرای تور را بدون مانع دانست و بدین سان مردم را برای سفر تشویق کرد. معاون گردشگری گفته که این اقدام را با هماهنگی ستاد مبارزه با کرونا انجام داده است. با این وجود این وزارتخانه بعنوان متولی سفر نه فقط تا کنون استراتژی مشخصی برای جهت دهی و مدیریت سفرها در شرایط کرونا نداشته، بلکه با نادیده گرفتن برنامه ریزی مشخص برای تعطیلات اخیر، می گوید سفرهای تابستانی را هدف قرار داده است.
محمدابراهیم لاریجانی ـ مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری ـ پاسخ به این پرسش را که وزارتخانه گردشگری چه استراتژی تبلیغاتی برای جهت دهی به سفرها در شرایط کرونا دارد به اداره گردشگری داخلی دفتر برنامه ریزی معاونت گردشگری محول می کند و به ایسنا می گوید: این دفتر باید نقشه و برنامه ای برای توسعه گردشگری داخلی داشته باشد و برای مقاصد جدید برنامه ریزی کند، این نقشه راه باید سرفصل هایی شامل آماده کردن زیرساخت، بازاریابی، آموزش جوامع محلی و نظارت بر نرخ ها و تعرفه ها و... داشته باشد و یک فصل را هم به تبلیغات گردشگری داخلی اختصاص دهد که برمبنای آن برنامه کلان، ما برنامه ریزی نماییم.
او به این پرسش که آیا چنین برنامه و نقشه راهی وجود دارد که استراتژی تبلیغات و ماموریت اداره بازاریابی و تبلیغات گردشگری مشخص باشد، این طور پاسخ می دهد: برنامه تبلیغاتی که ما حالا اجرا می نماییم، سفرهای تابستانی را هدف گرفته است. پیش بینی ما این است که سفرهای تابستانی از ۱۵ تیرماه آغاز خواهد شد و از اول مردادماه مرزهای زمینی باز خواهد شد.
لاریجانی درباره این که چه برنامه تبلیغاتی اجرا می شود تا مردم در این شرایط حساس لزوما به مقاصد سنتی، مثل شمال کشور سفر نکنند یا از سفر به مناطق قرمز پرهیز کنند، می گوید: مردم همه جا می توانند بروند و معمولا اطلاعاتی را که نیاز دارند متناسب با شرایط از بخش مربوطه دریافت می کنند؛ مثلا در زمان سیل و بارندگی به اطلاعات هواشناسی و کنترل جاده ای توجه می کنند، در شرایط بیماری و اپیدمی به اطلاعات وزارت بهداشت توجه دارند و در زمان جنگ به اطلاعیه های وزارت کشور، دفاع و امور خارجه. مردم الان به پیام های وزارت گردشگری توجه نمی کنند. ما باید تدریجی و مقطعی اطلاعات مربوط به مقاصد گردشگری را به مردم تزریق نماییم تا ذائقه آنها تغییر کند.
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری به این پرسش که چرا در شرایطی که ویروس کرونا در بعضی استانها مدام درحال تغییر وضعیت است و برخی استانها به مرز قرمز و اخطار رسیده اند، برنامه های تبلیغاتی و تورهای آشناسازی درحال اجرا است، مثل تور آشناسازی کرمانشاه که دقیقا زمانی اجرا شد که وضعیت استان قرمز بود و از سویی نزدیکی تعطیلات نیمه خرداد این احتمال را به وجود می آورد که کرمانشاه در مقصد سفر قرار گیرد، این طور پاسخ می دهد: به استانها اعلام شده تولید محتوا را از حالا آغاز کنند و تورهای آشناسازی را بعد از استعلام از ستاد سفر و استانداری، چنان چه شرایط مساعد بود اجرا کنند، اما هفته های فرهنگی را فعلا متوقف کنند.
او اضافه می کند: وزارت بهداشت به هتل ها، آژانس های توریستی و موزه ها اجازه بازگشایی داده است و ناوگان حمل و نقل هیچ محدودیتی برای فعالیت ندارند، بدین سبب تورهای آشناسازی را می توان برگزار کرد، بلکه در این دوران تصمیم گیری روی مردم اثر بگذارد و برای تابستان برنامه ریزی و مقاصد جدیدتر را انتخاب کنند.
او ادامه می دهد: مقرر است ۳۱ تور آشناسازی در ۳۱ استان کشور اجرا شود که تا کنون کرمانشاه برگزار کرده و استان های آذربایجان شرقی و همدان درحال برنامه ریزی هستند. این تورها با استعلام و به تشخیص ستاد سفر، دانشکده علوم پزشکی استان و استانداری برنامه ریزی و اجرا می شود.
لاریجانی درباره اجرای زودهنگام تورهای آشناسازی، اظهار می کند: نتیجه این کارها معمولا در طولانی مدت مشخص می شود، شاید ۱۰ سال دیگر جواب بدهد. رفتار طولانی مدت مردم ایران نشان میدهد که باید در آینده منتظر اثر پیام تبلیغاتی که الان منتشر می شود، باشیم.
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری آگاهی بخشی مردم را انگیزه اصلی اجرای تورهای آشناسازی و معرفی استانها می داند و می گوید: چرا مردم ۱۰ ساعت ترافیک جاده چالوس را تحمل می کنند تا شمال بروند، ولی سه ساعت اتوبان همدان را تحمل نمی کنند، چون نمی دانند یا آگاه نیستند در استانی مثل همدان چه امکاناتی وجود دارد؛ با تور آشناسازی و هفته فرهنگی می توان این آگاهی را ایجاد کرد.
به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، با توجه به این اظهارات، اما رصد صفحه های مجازی برخی شرکت کنندگان در تور آشناسازی کرمانشاه نشان میدهد تمرکز چندان بر رونق سفر به این استان در تابستان نیست، بلکه در صورت تقاضا از طرف مسافران، برنامه ریزی ها برای همین حالا است؛ استانی که در وضعیت قرمز کرونا به سر می برد.
برخلاف عجله ای که برای از سرگیری سفرها و تورهای گردشگری در ایران وجود دارد اما سازمان جهانی جهانگردی با انتخاب شعار «فردا سفر بروید» اهتمام در تعیین استراتژی و برنامه ریزی های حساب شده با همکاری کشورها و سازمان جهانی بهداشت دارد تا لطمه کووید ۱۹ را در مقاصد گردشگری به حداقل برساند، اما در هیچ یک از برنامه های تبلیغاتی گردشگری داخلی ایران چنین سیاستی مشاهده نمی گردد، نه در تور آشناسازی کرمانشاه تاکیدی بر سفر در تابستان و یا آینده بود و نه در کمپین تبلیغاتی سفر به سیستان و بلوچستان که در ماه های گذشته فعالیت آن از سر گرفته شد.




منبع:

1399/03/13
23:28:03
5.0 / 5
2486
تگهای خبر: سازمان , سفر , شركت , صنایع
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳