رییس گروه نجوم سازمان فضایی ایران عنوان كرد

ماموریت سازمان فضایی برای رصد پسماندها

ماموریت سازمان فضایی برای رصد پسماندها

به گزارش راستابلاگ رئیس گروه نجوم سازمان فضایی ایران با اعلان اینكه هم اكنون حدود 6 هزار ماهواره در فضا وجود دارد، اظهار داشت: از این تعداد تنها 800 ماهواره فعال است، اظهار داشت: از آنجایی كه بازگرداندن ماهواره هایی كه ماموریت آنها به انتها رسیده به زمین هزینه بر است بدین جهت بعنوان پسماند در فضا باقی می مانند و ما دائما در حال پایش و رصد این پسماندها هستیم.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، کورش رکنی در نشست تخصصی نجوم ژئودزی با اشاره به اهمیت پسماندهای فضایی اضافه کرد: پسماندهای فضایی، به بازمانده های موشک های حامل ماهواره ها، یا ماهواره هایی که عمر ماموریت آنها به انتها رسیده است و یا ابزارهای رها شده از طرف فضانوردان؛ گفته می شود.
وی افزود: برخورد این پسماندها به ماهواره ها سبب لطمه ماهواره ها می شود و تعمیر ماهواره های لطمه دیده هزینه های زیادی به دولت ها تحمیل می کند.
رکنی با اشاره به مدارهای قرارگیری ماهواره ها در فضا تصریح کرد: مدار ۲۵۰ کیلومتری همچون مدارهایی است که اغلب ماهواره های ایران در آن قرار می گیرند.
وی مدار ۳۶ هزار کیلومتری را از دیگر مدارات زمین نام برد و اظهار داشت: ماهواره های مخابراتی در این مدار قرار می گیرند و خدمات لازم را ارائه می دهند.
رئیس گروه نجوم سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه هم اکنون حدود ۶ هزار ماهواره در فضا وجود دارد، افزود: از این تعداد تنها ۸۰۰ ماهواره فعال است و عمر ما بقی آنها به انتها رسیده است و بازگرداندن این ماهواره ها به زمین هزینه بالایی دارد بدین جهت تبدیل به پسماند شده و تهدیدی در فضا خواهد بود.
وی، برخورد ماهواره کاسموس روسیه به ماهواره ایریدیم امریکا که در حال ارائه سرویس بوده را همچون این تهدیدات نام برد و اضافه کرد: این برخورد، پسماندهای زیادی را ایجاد کرد بدین جهت کشورهای صاحب فناوری فضایی باید بطور مداوم موقعیت پسماندهای فضایی را رصد کنند.
رکنی ایران را کشوری صاحب جرخه کامل فضایی توصیف کرد و افزود: بر این اساس در رصدخانه سازمان فضایی ایران با بهره گیری از روش های اپتیکی مبادرت به رصد موقعیت این پسماندها می نماییم.
بگفته وی، برای این منظور دستگاه تصویربرداری به هرتلسکوپ نصب می شود و با کمک موقعیت مکانی ستارگان مبادرت به رصد این پسماندها خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه این رصد با مشارکت ۸ کشور انجام می شود، اظهار نمود: بررسی ها نشان میدهد که نرخ رشد پسماندهای فضایی پس از سال ۲۰۰۷ بر اثر دو سانحه برخورد کاسموس و ایریدیم و برخورد موشک کشور چین به ماهواره هواشناسی که از رده خارج شده بود تا قدرت فضایی خودرا به نمایش بگذارد، افزایش یافته است.
رکنی با اعلان اینکه همه کشورهای دنیا تاکید بر کاهش پسماندها دارند، اظهار داشت: از آنجایی که جمع آوری زباله های فضایی هزینه بر است، قوانینی در امتداد کاهش تولید پسماند در دنیا وضع شده است و ایران بعنوان یک کشور فضایی ملزم به رعایت این پروتکل ها است.
رئیس گروه نجوم سازمان فضایی ایران با اعلان اینکه پسماندهای فضایی در همه مدارها پخش شده است، اضافه کرد: دلیل آن غیر یکنواخت بودن گرانش زمین است چون جاذبه در اقیانوس ها کمتر و در قاره ها بیشتر است و این اختلاف گرانش باعث شده تا مسیر ماهواره ها و پسماندها تغییر کند.
رکنی افزود: بدین جهت ماموریت ما شناسایی و ردیابی پسماندها است.




منبع:

1399/02/13
14:27:45
5.0 / 5
2733
تگهای خبر: تخصصی , خدمات , دستگاه , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵