در جلسه ستاد اجرای نقشه جامع علمی مطرح شد

آمار بازگشت نخبگان و متخصصان، مطلوب نمی باشد

آمار بازگشت نخبگان و متخصصان، مطلوب نمی باشد

راستابلاگ: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاكید بر اینكه یكی از بزرگترین دروغ ها مقابل كشور موضوع فرار مغزها است، اظهار داشت: هم اكنون تنها حدود یك درصد از دانشجویان كشور در خارج از كشور مشغول به تحصیل هستند، ولی آمارهای مربوط به نخبگان و متخصصان مطلوب نمی باشد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در جلسه یکصد و سی ام ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به ارائه گزارشی از وضعیت نخبگان کشور به شورایعالی انقلاب فرهنگی در اردیبهشت ماه سال گذشته، اضافه کرد: یکی از بزرگترین دروغ ها مقابل جمهوری اسلامی، موضوع "فرار مغزها" است و "رصدخانه مهاجرت ایران" تأسیس شده و به زودی گزارش فعالیت این مرکز علمی ارائه خواهد شد.
ستاری با تاکید بر اینکه حدود یک درصد از دانشجویان کشورمان در خارج از کشور به تحصیل اشتغال دارند، خاطرنشان کرد: با عنایت به آمار سایر کشورها، این رقم اصلاً قابل توجه نیست. اما همان گونه که اشاره شد، آمار بازگشت نخبگان و متخصصان، مطلوب نمی باشد و باید در این حوزه کار بیشتری صورت گیرد.
ایران هراسی با عرضه کرده های غیر واقعی از مهاجرت نخبگان کشور
دکتر سعید رضا عاملی، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست با اشاره به اینکه بطور کلی غرب و آمریکا در چند حوزه به دنبال ایران هراسی هستند، اضافه کرد: شکل جدید ایران هراسی استفاده از داده های دانشگاهی برای سیاه نمایی علم ایران و ایرانی است که در گزارشات استنفورد که به پشتوانه سلطنت طلب ها و چند محقق ضعیف صورت می گیرد. البته همین گزارش ها نشان داده است که تولید علم ایران در ۲۰ سال قبل ۵۰ برابر شده است و رتبه چهارم تولید علم به لحاظ ضریب رشد را به خود مختص کرده است.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: هدف از اسلام هراسی، ایران هراسی و... فروریختن اعتماد ملت ما به نظام است و هدف از این دست گزارش ها، کاهش اعتماد ملی است که خوشبختانه در همین دوره کرونا، پیمایش های صورت گرفته نشان داده است که اعتماد ملی به صورت جهشی افزوده شده است.
وی با اشاره به اینکه در زمینه مهاجرت نخبگان نظر نهادهای رسمی و قانونی کشور ملاک است، اظهار داشت: در زمینه آمار و ارقام مهاجرت نخبگان متأسفانه ناهماهنگی به چشم می خورد.
چالش هایی که در زمینه نبود آمار نخبگان وجود دارد
دکتر محمدی، رئیس رصدخانه مهاجرت ایرانی ها نیز در این حوزه اظهار داشت: باید نظر نهادهای مسئول در زمینه مهاجرت نخبگان، ملاک عمل باشد؛ چونکه نبود آمار دقیق و تعارض در معیارهای آماری، مشکلات زیادی در این حوزه بوجود آورده است.
رئیس رصدخانه مهاجرت ایرانی ها با اشاره به اینکه موضوع بازگشت نخبگان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: با عنایت به رتبه کلی دانشجویان مهاجر، کشورمان از نظر نرخ مهاجرت دارای رتبه بین ۱۶ تا ۲۰ است و تحت هیچ عنوان، رتبه بالایی ندارد.
محمدی افزود: باید در موضوع سیاستگذاری برای بازگشت نخبگان کار دقیقی صورت گیرد و سازوکارهای مؤثری در این حوزه وضع شود.

دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه‌ زاد اسلامی نیز اظهار داشت: از نظر تحلیل کلان در زمینه مهاجرت، نگرانی هایی وجود دارد و آن چه که سبب نگرانی است، جذب دانشجویان نخبه مقطع تحصیلات تکمیلی توسط سایر کشورهاست.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: وضعیت معیشتی دانشجویان نخبه و مشکل ادامه تحصیل آنان باید مورد توجه باشد.
ارائه آمار دقیق از نشریات علمی ایرانی و سایر کشورهای اسلامی

دکتر طیبی نیز اظهار داشت: ارائه آمار دقیق از نشریات علمی ایرانی و سایر کشورهای اسلامی باید در دستور کار مرکز استنادی جهان اسلام قرار گیرد.
ارائه گزارش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)
دکتر محمد جواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اشاره به فعالیتهای این پایگاه درباب ارائه آمارها، اظهار داشت: شورای راهبردی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) متشکل از نمایندگان شورایعالی انقلاب فرهنگی و نهادهای مسئول کشور مانند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و کمیته اجرایی نیز متشکل از نمایندگان کشورهای اسلامی است و از سال ۱۳۹۶ این کمیته با تحرک بیشتری فعالیت می کند.
دهقانی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص ایجاد مرجعیت علمی کشور در جهان، تصریح کرد: بر این اساس تلاش شده تا مشارکت سایر کشورها و خصوصاً کشورهای اسلامی در این حوزه جلب شود. دستیابی به مرجعیت سنجش و ارزیابی توسعه علمی و عملکرد پژوهش کشورهای جهان اسلام، اصلی ترین چشم انداز این پایگاه در سال ۱۴۰۴ است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به اینکه در بخش نشریات علمی، سامانه نشریات علمی جهان اسلام و هم چنین رصدخانه علم جهان اسلام با چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی بوجود آمده است، خاطرنشان کرد: اطلاعات و آمار این مرکز همیشه به روزرسانی شده و قابل استناد است؛ ضمن آنکه نشریات علمی برای ثبت و نمایه شدن در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام باید دارای معیارهایی باشند که این مورد با دقت مورد توجه قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینکه فاکتورهای نمایه سازی نشریات علمی توسط شورای راهبری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، تدوین و تصویب می شوند، افزود: با عنایت به این شاخص ها، نشریات علمی به صورت مستمر مورد پایش و رصد هستند و اگر نشریه ای فاقد فاکتورهای مصوب باشد، از فهرست پایگاه خارج می شوند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ساماندهی برگزاری "همایش های علمی" را از دیگر ماموریت های این پایگاه نام برد و اظهار داشت: برای این کار یک سامانه بوجود آمد تا با معیارها و فاکتورهای شفاف همایش های علمی را ساماندهی کند.
وی، رتبه بندی دانشگاه های داخلی و دانشگاه های جهان اسلام را یکی دیگر از برنامه های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نام برد و با اشاره به نقش کشورهای عضو سازمان هشت کشور اسلامی در حال توسعه «دی-۸» افزود: با عنایت به نقش این کشورها در توسعه علمی جهان اسلام، تلاش شده تا همکاریهای علمی با این سازمان تقویت شود.
دهقانی با تاکید بر اینکه حدود ۱۷۰۰ نشریه از ۳۵۰۰ نشریه علمی نمایه شده در پایگاه استنادی جهان اسلام به کشورمان تعلق دارند، خاطرنشان کرد: در مورد ضریب نفوذ نشریات علمی جهان اسلام به صورت مستمر، موضوع در حال رصد است.





منبع:

1399/02/10
23:24:34
5.0 / 5
2710
تگهای خبر: دانشگاه‌ , سازمان , فرهنگ , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲