زمین احتمالی بعدی كشف شد!

زمین احتمالی بعدی كشف شد!

راستابلاگ: دانشمندان ناسا با بهره گیری از داده های تلسكوپ فضایی كپلر خبر از كشف یك سیاره فراخورشیدی بسیار شبیه به زمین دادند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، تلسكوپ فضایی كپلر(Kepler) كه شكارچی سیارات فراخورشیدی متعلق به ناسا است امكان دارد حالا ناتوان از خدمت رسانی شده باشد، اما داده های آن هنوز نویدبخش است.
گروهی از دانشمندان ناسا داده های كپلر را مورد بررسی قرار داده اند و یك سیاره زمین مانند را كشف كرده اند كه می تواند مانند زمین شرایط پشتیبانی از حیات را داشته باشد.
این سیاره فراخورشیدی "Kepler-۱۶۴۹c" نام گذاری شده و به دور یك ستاره كوتوله قرمز كه در فاصله حدود ۳۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد، می گردد. این سیاره حدودا به اندازه زمین است و در "كمربند حیات" ستاره میزبان خود قرار دارد كه به آب اجازه می دهد تا به صورت مایع روی سطح سیاره وجود داشته باشد.
كمربند حیات(Habitable Zone) در اخترشناسی بازه ای از فاصله در سامانه یك ستاره است كه بتوان در آن سیاره ای با فشار اتمسفر كافی یافت كرد كه شرایط وجود آب مایع در سطح خودرا دارا باشد. این فاصله بر اساس نیازهای شناخته شده بیوسفر زمین، موقعیتش در منظومه شمسی و مقدار انرژی حرارتی كه از خورشید دریافت می كند، محاسبه می شود.
به علت اهمیت وجود آب مایع بعنوان لازمه زندگی تصور می شد می توان با استفاده از كمربند حیات وسعتی از جهان كه امكان زندگی فرازمینی در آن وجود دارد را تخمین زد. هر چند بعدها مشخص شد كه امكان وجود آب مایع به دلیل وجود منابع حرارتی دیگر در اجرام آسمانی كه خارج از این محدوده قرار دارند نیز وجود دارد و در واقع امكان زیست فرازمینی به این نواحی محدود نمی گردد.


از سال ۱۹۵۳ میلادی كه مفهوم كمربند حیات برای نخستین بار عنوان شد تابحال سیاره های زیادی در این نواحی یافت شده اند كه بیشتر آنها ابرزمین یا غول گازی با ابعادی بسیار بزرگتر از زمین هستند، چونكه شناسایی اینگونه سیارات آسان تر است.
سیاره "Kepler-۱۶۴۹c" هر ۱۹.۵ روزِ زمینی، یك دور به دور ستاره میزبان خود می چرخد كه هیجان انگیز است، چونكه موجب می شود این سیاره در كمربند حیات یا منطقه قابل سكونت ستاره میزبان خود قرار بگیرد.
"توماس زوربوچن" سرپرست اداره ماموریت علمی ناسا در اطلاعیه ای اظهار داشت: این دنیای جذاب و دوردست، به ما امید بیشتری می بخشد كه زمین دیگری در بین ستارگان قرار دارد و منتظر كشف توسط ما بوده است.
تلسكوپ "كپلر" در زمان خود صدها سیاره را در فضا جستجو و كشف كرد. حالا بعضی از این داده ها هنوز هم اطلاعات خارق العاده ای از قبیل كشف "Kepler-۱۶۴۹c" را كه یك سیاره بالقوه قابل سكونت است، ارائه می دهد.
طبق مشاهدات "كپلر"، ۲۰ تا ۲۵ درصد از ۲۲۰ میلیارد ستاره موجود در كهكشان راه شیری دارای دنیاهایی هستند كه می توانند از حیات میزبانی كنند.
خیلی از داده های "كپلر" بوسیله الگوریتم های كامپیوتری فیلتر می شوند، اما به نظر می آید كه الگوریتم های موجود، همه اطلاعات مهم را در نظر نمی گیرند. ازاین رو تعدادی از پژوهشگران برای انجام تحقیقات و حصول اطمینان از اینكه كلیه داده ها به درستی مطالعه می شوند، تشكیل شد و نتیجه داد، برای اینكه "Kepler-۱۶۴۹c" قسمتی از این بازبینی در اطلاعات كپلر است كه توسط الگوریتم ها نادیده گرفته شده بود.


اندازه سیاره "Kepler-۱۶۴۹c" تنها ۱.۰۶ برابر زمین است و ۷۵ درصد از "انرژی ستاره ای" را كه سیاره ما از خورشید می گیرد، دریافت می كند. این تركیب موجب می شود این دنیای تازه كشف شده بسیار خاص باشد.
پژوهشگران ناسا نوشتند: سیارات فراخورشیدی دیگری مانند "TRAPPIST-۱f" و طبق برخی محاسبات، "Teegarden c" وجود دارند كه از لحاظ اندازه به زمین نزدیك هستند. بعضی دیگر نیز مانند "TRAPPIST-۱d" و "TOI ۷۰۰d" امكان دارد از نظر دما به زمین نزدیك باشند.
فضاپیمای كپلر(Kepler) یك تلسكوپ فضایی ساخت ناسا است كه با هدف كشف سیارات فراخورشیدی مشابه زمین در سال ۲۰۰۹ به فضا پرتاب شده است و برای این كار، درخشندگی ۱۰۰ هزار ستاره را در عرض ۳٫۵ سال بررسی می كند تا نشانه ای از كاهش درخشندگی بر اثرگذار سیاره ای بیابد. این ماموریت به نام ستاره شناس آلمانی "یوهانس كپلر" نام گذاری شده است.
تلسكوپ فضایی كپلر حتی بعد از بازنشستگی هم دست از اكتشاف برنداشت و تصاویری از یك سیاره گازی شبیه به نپتون، یك اَبَرزمین و یك سیاره شبیه به زحل (كه به دور ستاره ای در ابعاد خورشید ما می چرخید) را به زمین ارسال كرد. سازمان هوافضای ناسا آخرین تصویر ثبت شده توسط تلسكوپ فضایی كپلر به اسم «Last Light» یا «آخرین نور» را منتشر نمود. ناسا همین طور اعلام نموده كه تلسكوپ مذكور یك ماه بعد از ثبت این عكس، با اتمام سوخت به انتهای عمر خود رسیده است.
یافته های دانشمندان در مجله Astrophysical انتشار یافته است.




منبع:

1399/01/29
22:32:23
5.0 / 5
2906
تگهای خبر: زندگی , سازمان , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲