صدای شكسته شدن استخوان های مدرنیسم در جهان پساكرونا

صدای شكسته شدن استخوان های مدرنیسم در جهان پساكرونا

به گزارش راستابلاگ حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری ـ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و استاد خارج فقه و اصول حوزه ـ یادداشتی درباره كرونا، معنویت و مدرنیته نوشته است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا متن این یادداشت به شرح زیر است:

«تراژدی كرونا، در ایام اخیر به بیماری همه گیر جهانی تبدیل گشته و هزاران تن از مردم جهان، به این ویروس كشنده مبتلا شده و بسیاری هم جان خویش را از دست داده اند، لیكن آنچه در این میان بیشتر از هر مولفه‌ی دیگر خودنمایی می كند، معنویت گرایی اخیر مردم جوامع بشری در بحبوبه پاندمی ویروس كرونا و پشت پا زدن به شعارهای پرطمطراق صاحبان مدرنیسم است كه موجبات حیرت همگان را نسبت به حال و روز مردم در روزگار سیطره‌ی مدرنیته و پسامدرنیسم، رقم زده است.

در تبیین چرایی تحقق این مهم باید گفت، دنیای مدرن با نفی اصالت معنا، بر اصالت غریزه و لذت بردن هر چه بیشتر از زندگی منحصر شده است، خاستگاه معرفتی این مهم هم در غریزه گرسنگی «كارل ماركس» و غریزه‌ی جنسی «زیگموند فروید» بنا شده، به نحوی كه این دو را باید پایه گذاران مدرنیسم نام نهاد، مبدعانی كه به جای، اخلاق، معنویت و خانواده؛ غریزه و عقل خود بنیاد انسان را بعنوان نیروی محركه انسان معرفی كرده اند. و با اصالت جامعه و اصالت فرد به جای اصالت دین و خانواده، بی معنایی را در سوسیالیسم و لیبرالیسم رقم زده اند.

حال و روز پسامدرن هم بهتر از عصر مدرنیته نیست، چون كه ساختار اصلی آن، معنویت نهیلیستی و هیچ انگارانه ای است كه با پشت پا زدن به معنویت زندگی محور، بر طبل آزادی مطلق انسان و فردگرایی می كوبد و از این رهگذر؛ خانواده، اخلاق و معنا گرایی را به شدت منكوب كرده است.

با این تفاسیر سیر نزولی جوامع غربی را باید در سیر نزول معنایی آن جستجو كرد كه ریشه آن در سیر نزولی و ساختاری خانواده و دین نهفته است كه به نوبه‌ی خود فروپاشی اجتماعی و نابودی تمدن ها را تسریع كرده است.
نتایج بحران خانواده و جامعه منهای معنویت بعد از بحران كرونا در جوامع غربی آشكار شده است.
حال بعد از بحران ویروس كرونا، نتایج بحران خانواده در غرب و جامعه منهای معنویت (یا معنویت تقلیلی) بیشتر از پیش آشكار شده است كه از فقدان خدا، انسان كامل و خانواده (جامعه‌ی ایمانی) ناشی می شود.
بنابراین شاهدیم كشورهای غربی باوجود بهره گیری از بالاترین میزان عقلانیت ابزاری، نظم و پیشرفت؛ بعد از شیوع كرونا نه تنها در حوزه‌ی بهداشت و درمان و اقتصاد جهانی، به شدت صدمه پذیر شدند؛ بلكه سیطره‌ی استعماری و تمدنی خود بر دیگر جوامع بشری، بخصوص در حوزه های فلسفه، هنر، اخلاق و رسانه، از دست رفته می بینند.
وقوع این چالش كلیدی در تمدن مدرن غرب، از فقدان بهره گیری از معنا و معنویت در قالب تئوریك مدرنیته ناشی می شود كه صدای شكسته شدن استخوان های مدرنیسم را در جهان پسا كرونا طنین انداز كرده و افول و فروپاشی مدرنیته را تشدید كرده است.»
چالش جدی سرمایه‌ی اجتماعی جوامع مدرن در جهان پسا كرونا

«در حقیقت سرمایه‌ی اجتماعی جوامع مدرن در جهان پسا كرونا با چالش های جدی روبرو شده و بهره گیری از قدرت نرم در جوامع مدرن با بن بست روبرو شده است.
این رویداد بزرگ به نوبه‌ی خود نویددهنده‌ی تغییرات بزرگ تمدنی و معرفی در جهان پساكروناست كه جوامع شرقی و جوامع اسلامی می توانند با تاكید بر فرهنگ های معرفتی و بومی خود از سیطره‌ی مدرنیسم رهایی یابند و در ادامه بتوانند با رویكرد خانواده محوری و اصالت معنا، تمدن سازی نوین جوامع بشری را در تصویر جهان پسا كرونا ترسیم كنند.»



1399/01/24
14:50:32
5.0 / 5
2959
تگهای خبر: دانشگاه‌ , زندگی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳