بخشنامه ای كه احتمالاً چالش های را ایجاد می كند

سازو كار دریافت گواهی سلامت دانشجویان چگونه است؟

سازو كار دریافت گواهی سلامت دانشجویان چگونه است؟

راستابلاگ: باوجود سخنان اخیر رئیس جمهور در مورد آغاز آموزش های حضوری دانشگاه ها از اول اردیبهشت ماه جاری و همینطور بخشنامه وزارت علوم در خصوص اجبار عرضه گواهی سلامت از جانب دانشجویان، اما هنوز سازوكار دریافت این گواهی از جانب مسؤلان مشخص نمی باشد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، رییس جمهور در جلسه 17 فروردین ستاد ملی مبارزه با كرونا اعلام نمود آموزش حضوری دانشگاه‌ ا ومراكز آموزش عالی تا 30 فروردین ماه جاری تعطیل می باشد اما از اول اردیبهشت ماه دانشگاه ها به حالت عادی آموزش باز خواهند گشت و كلاس های درس حضوری دانشجویان از سر گرفته خواهد شد، در همین راستا دكتر علی خاكی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم هم با ابلاغ بخشنامه ای به روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اعلام نمود كه "دانشگاه ها مجاز هستند از اول اردیبهشت ماه 99 امكان حضور دانشجویان دوره دكتری خویش را با لحاظ شرایطی فراهم آورند.
طبق این بخشنامه كلاس های درسی ترجیحاً به صورت الكترونیكی برگزار می گردند مگر به تشخیص استاد و به منظور رفع اشكال با رعایت فاصله افراد و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و كلاس های بزرگ و دارای تهویه مناسب به صورت حضوری برگزار گردد.
همچنین دانشجویانی كه برای پیشبرد و انجام امور مربوط به رساله خود احتیاج به حضور و فعالیت در آزمایشگاه و كارگاه دارند می توانند با رعایت ضوابط بهداشتی و حدالامكان به صورت تك نفره از فضای آزمایشگاه ها یا كارگاه استفاده كنند و در صورت ضرورت ساعت كاری آزمایشگاه و كارگاه بین دانشجویان توزیع و برنامه حضور آنها در روزها و زمان های مختلف تنظیم شود.
معاونت آموزشی وزارت علوم تصریح كرد: قبل و پس از حضور هر دانشجو در آزمایشگاه و كارگاه قسمت های مورد استفاده و تجهیزات و وسایل به نحوی موثر باید ضدعفونی شوند. همینطور همه این دانشجویان برای حضور در محیط دانشگاه ملزم به دریافت گواهی سلامت از مراكز بهداشتی هستند".
در همین راستا شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه ها كه نمایندگان دانشجویان هستند، معتقدند كه مسؤلان آموزش عالی موضع و سیاست مشخصی در مورد تأمین ساز و كارهای عرضه گواهی سلامت ندارند و مشخص نیست منظور از اجبار دانشجویان برای عرضه گواهی سلامت در بخش نامه فوق دقیقا چیست؟، آیا این اجبار شامل دانشجویان همه مقاطع تحصیلی خواهد شد؟ و اینكه دقیقا چه سازوكاری برای رجوع دانشجویان به منظور دریافت گواهی سلامت از جانب وزارت علوم تعیین شده است؟.
در همین رابطه دكتر علی خاكی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم در گفت و گو با ایسنا در مورد نحوه دریافت گواهی سلامت دانشجویان اظهار داشت: وزارت بهداشت مراكزی را در شهرهای مختلف دارد كه دانشجویان می توانند گواهی سلامت را از این مراكز دریافت نمایند، ضمن اینكه وزیر بهداشت تاكید كرده دانشجویان از مراكزی كه ما تعیین می نماییم، گواهی سلامت را دریافت نمایند و بخشنامه ما در این خصوص هم بر مبنای گفته وزیر بهداشت نوشته شده است.
وی در ادامه خاطرنشان كرد: اجبار دانشجویان به دریافت گواهی سلامت برای كسانی است كه از یك شهری به شهر دیگر می روند تا در دانشگاه حضور داشته باشند یا دانشجویانی كه می خواهند در دانشگاه حضور فیزیكی داشته باشند (مثلا دانشگاهی درسی را در دوره دكتری دارد و تصمیم به عرضه حضوری آن درس دارند) در این شرایط حضور آنها در این مراكز ملزم به داشتن گواهی سلامت است.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح كرد: اجبار تمامی دانشجویان دوره های مختلف تحصیلی شامل كارشناسی و كارشناسی ارشد برای دریافت گواهی سلامت بستگی به شرایط آن زمان خاص دارد و ما در این حوزه تابع وزارت بهداشت هستیم اگر این وزارتخانه بر لزوم این امر تصریح كرد ما هم تابع خواهیم بود، چون كه داشتن گواهی سلامت یك تصمیم و كار تخصصی است و الان نمی توانم در مورد این مورد كه اگر بنا به بازگشایی دانشگاه ها در ماه ها یا زمان آتی داشتیم، اظهار نظر كنم ازاین رو باید با عنایت به شرایط تصمیم گرفت.
به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، با توجه به اینكه بر مبنای صحبت های اخیر رئیس جمهور تا آغاز بازگشایی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی كه كمتر از 10 روز باقی مانده است، انتظار می رود وزارت بهداشت كه متولی تصمیم گیری در این حوزه است جزئیات برنامه های خویش را تشریح كند و به سئولات و ابهامات دانشجویان برای دریافت گواهی سلامت پاسخ دهد.



1399/01/22
13:13:13
5.0 / 5
3280
تگهای خبر: الكترونیكی , تخصصی , دانشگاه‌ , وزارت علوم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲