استفاده از دانه های قهوه در تولید پلاستیك زیست تخریب پذیر

استفاده از دانه های قهوه در تولید پلاستیك زیست تخریب پذیر

به گزارش راستابلاگ محققان دانشگاه یوكوهامای ژاپن به توانایی بالقوه دانه های استفاده شده قهوه در تولید پلاستیك زیست تخریب پذیر به علت دارا بودن مقادیر زیادی سلولز پی برده اند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، این روزها بیشتر از پیش در مورد پلاستیك های زیست تخریب پذیر سازگار با محیط زیست، ساخته شده از نانو الیاف سلولز می شنویم. باآنكه این الیاف به صورت معمول از ضایعات چوب برداشت می شوند، اما تحقیقات جدید محققان دانشگاه‌ وكوهاما نشان داده است كه می توان آنها را از مزارع قهوه هم برداشت كرد.
سلولز فراوان ترین تركیب آلی روی زمین است و بیشتر از همه در دیواره های سلولی گیاهان یافت می شود كه چیزی است كه به برگ ها و ساقه های گیاه اجازه می دهد قوی باشند و رشد كنند.
از طرفی دانه های قهوه هم فراوان هستند. سازمان بین المللی قهوه تخمین می زند سالانه بیشتر از شش میلیون تن قهوه در سرتاسر جهان تولید می شود. بعضی از آنها كمپوست می شوند، در حالیكه برخی دیگر امكان دارد روزی در موادی مانند مواد جاذب كربن، سوخت های زیستی یا مصالح ساخت جاده مورد استفاده قرار گیرند.
این ها در حالی است كه گفته می شود هم اكنون، اغلب دانه های قهوه در محل های دفن زباله ریخته می شوند.
دانشمندان دانشگاه ملی یوكوهاما در ژاپن به رهبری پروفسور "ایزورو كاوامورا" تصمیم گرفتند ببینند آیا می توان از این زباله بعنوان منبع نانو الیاف سلولزی استفاده نمود. چون كه حدودا نیمی از وزن و حجم دانه های قهوه از سلولز تشكیل شده است.
محققان از یك فرایند قبلاً توسعه یافته به نام "اكسیداسیون كاتالیزوری" استفاده كردند كه در آن از یك كاتالیزور برای اكسیداسیون دیواره های سلولی لوبیا استفاده می شود. هنگامی كه نانوالیاف سلولزی حاصل از دانه های قهوه مورد آنالیز قرار گرفت، مشخص شد كه ساختار یكنواخت و مطلوبی دارند. آنها همینطور به خوبی با "پلی وینیل الكل" كه یك پلیمر است و در تولید پلاستیك های زیست تخریب پذیر استفاده می شود، ادغام شدند.
"كاوامورا" می گوید: حالا هر روزه رستوران ها و كافه های بیشتری از استفاده از نی های یكبار مصرف منع شده اند. ما در این مطالعه می خواهیم یك فنجان قهوه و نی شفاف را با یك ماده افزودنی متشكل از نانو الیاف سلولزی حاصل از دانه های قهوه تهیه نماییم.
این مطالعه در مجله Cellulose انتشار یافته است.



1399/01/21
12:07:19
5.0 / 5
3470
تگهای خبر: بین المللی , دانشگاه‌ , سازمان , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴