آینه اصلی تلسكوپ فضایی جیمزوب ناسا نصب شد

آینه اصلی تلسكوپ فضایی جیمزوب ناسا نصب شد

راستابلاگ: در آزمایش اخیر دانشمندان آینه اصلی تلسكوپ فضایی جیمز وب ناسا را با موفقیت نصب كردند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، آژانس فضایی آمریكا(ناسا) بتازگی تازه ترین فیلم از تلسكوپ فضایی "جیمز وب"(James Webb) را منتشر نمود كه در آن آینه اصلی این تلسكوپ را نصب كردند.
تلسكوپ فضایی جیمز وب(James Webb Space Telescope) یا "JWST" یك تلسكوپ فضایی است كه مقرر است جانشین تلسكوپ فضایی هابل شود. این تلسكوپ وضوح و حساسیت بسیار بالایی را در مقایسه با هابل فراهم خواهدنمود و گستره وسیعی از تحقیقات در زمینه های نجوم و كیهان شناسی را همچون مشاهده بعضی از وقایع و اجرام دوردست در جهان مانند شكل گیری و تكامل نخستین كهكشان ها فراهم می آورد.
اهداف دیگر این تلسكوپ عبارتند از فهم چگونگی شكل گیری ستارگان و سیاره ها و تصویربرداری مستقیم از سیاره های فراخورشیدی و نواخترها.
آینه اصلی تلسكوپ "جیمز وب" كه عنصر بصری تلسكوپ است از ۱۸ قسمت آینه شش ضلعی تشكیل شده كه آینه ای با قطر ۶.۵ متر را می سازند. این آینه بسیار بزرگتر از آینه هابل با قطر ۲.۴ متر است.
بر خلاف هابل كه طیف های اشعه فرابنفش، طیف مرئی و مادون قرمز(۰.۱ تا ۱ میكرومتر) را مشاهده می كند، "جیمز وب" در محدوده فركانس پایین تری از نور مرئی با طول موج بلند بوسیله مادون قرمز ۰.۶ تا ۲۷ میكرومتر را رصد خواهدنمود كه به آن اجازه می دهد اجرام بزرگ انتقال به سرخ را مشاهده كند كه برای هابل بیش از اندازه دور و بسیار قدیمی هستند.
این تلسكوپ باید بسیار سرد نگه داشته شود تا بتواند اشعه مادون قرمز را بدون تداخل دریافت كند، بدین منظور تلسكوپ در فضا در نزدیكی نقطه لاگرانژی خورشید قرار خواهد گرفت و یك آفتابگیر بزرگ، آینه و دیگر قطعات تلسكوپ را در دمای زیر منفی ۲۲۲۳ درجه سانتی گراد نگه می دارد.
تلسكوپ فضایی جیمز وب توسط ناسا و با مشاركت آژانس فضایی كانادا و آژانس فضایی اروپا توسعه داده می شود و به افتخار "جیمز ای. وب" كه از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸ بعنوان مدیر ناسا مشغول به كار بوده و نقش مهمی در برنامه فضایی آپولو داشته نام گذاری شده است.
توسعه تلسكوپ جیمز وب در سال ۱۹۹۶ برای پرتاب در سال ۲۰۰۷ آغاز شد، اما این پروژه تاخیرهای زیاد و هزینه های گزافی داشت و در سال ۲۰۰۵ باردیگر طراحی شد.
ساخت "جیمز وب" در اواخر سال ۲۰۱۶ تكمیل شد و بعد از آن مرحله آزمایش های گسترده روی آن شروع شد. ناسا در ماه مارس ۲۰۱۸، بعد از انفجار آفتابگیر تلسكوپ در زمان شبیه سازی پرتاب، ارسال را به تأخیر انداخت.
پرتاب "جیمز وب" در ژوئن ۲۰۱۸ بعد از سفارش های یك هیئت بررسی مستقل باردیگر به تعویق افتاد و هم اكنون برای پرتاب در ماه مارس ۲۰۲۱ برنامه ریزی شده است.
این تلسكوپ بعد از پرتاب به فاصله ۱.۵ میلیون كیلومتری از سطح زمین در نقطه خاصی به نام نقطه لاگرانژی(L۲) خواهد رفت، چونكه در این نقطه می تواند خورشید، زمین و ماه را پشت سپر حرارتی خود قرار دهد تا از تلسكوپ در مقابل گرما محافظت گردد.
زمانی كه این تلسكوپ پرتاب شود، می تواند جهان را عمیق تر از هر تلسكوپ فضایی دیگری بكاود و به بررسی اتمسفر سیارات فراخورشیدی كمك نماید تا مشخص شود آیا هیچ فعالیت زیستی در آنها وجود دارد یا نه.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود كنید: video/mp4


منبع:

1399/01/13
21:22:55
5.0 / 5
3324
تگهای خبر: دانلود , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱