كلیسای پاكستانی ها با چاشنی عناصر معماری مساجد اسلامی

كلیسای پاكستانی ها با چاشنی عناصر معماری مساجد اسلامی

راستابلاگ: یك عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی در پژوهشی میدانی روی بناهای تاریخی پاكستان، كلیسایی منحصربه فرد از لحاظ معماری و كتیبه های فارسی را مورد بررسی قرار داده است.


مرتضی رضوانفر در گفت و گو با ایسنا، با بیان این كه كلیسای «قدیسین» در شهر تاریخی پیشاور، در سال ۱۸۸۳ میلادی توسط مبلغان اروپایی راه اندازی شده است، اضافه كرد: طراحی این كلیسا توسط كشیشی به نام «توماس هیوز» انجام شده و به طرز جالبی از عناصر معماری مساجد اسلامی مانند گنبد، مناره و تزئینات اسلیمی بهره گرفته است.
او از دیگر مشخصات قابل توجه در معماری این كلیسا را استفاده از چندین كتیبه ی فارسی دانست كه آیاتی از انجیل روی آن نوشته شده است.
وی با بیان این كه كمال حاج سیدجوادی - رایزن فرهنگی اسبق ایران در پاكستان -، در كتاب میراث "جاودان" به بعضی از این كتیبه ها اشاره نموده است، به پایان نامه فاطمه موسوی پورمهرام - یك ساكن شهر پیشاور - نیز اشاره نمود كه قسمتی از پایان نامه دكترای خودرا به معرفی این كلیسا و كتیبه های فارسی این كلیسا مختص كرده است و افزود: پورمهرام فیلم مستندی از این كلیسا و جایگاه زبان فارسی در پیشاور تهیه كرد.


به قول این پژوهشگر، روی یكی از كتیبه ای سردر، نوشته است؛ «ای خداوند، پروردگار ما، چه عظیم است اسم تو در كل زمین كه جلال خودرا بر بالای آسمان نهادی».
رضوانفر توضیح داد: شهر پیشاور محل فعالیت گروه های تندرو اسلامی است و سفر به این شهر بدون هماهنگی و حضور نیروهای امنیتی اشتباه است. متاسفانه شهریور سال ۱۳۹۲ در یك عملیات انتحاری توسط گروه های بنیادگرا ۸۱ نفر از مردم پیشاور در این كلیسا كشته شدند، همین طور بمب گذاری های گوناگون در این شهر، موجب تخریب و لطمه بعضی از بناهای تاریخی و باارزش شده است.






منبع:

1399/01/07
23:18:14
5.0 / 5
3548
تگهای خبر: سفر , فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵