برش باكتری ها با پوشش كاشت ضد میكروبی گرافیتی

برش باكتری ها با پوشش كاشت ضد میكروبی گرافیتی

راستابلاگ: دانشمندان دانشگاه فناوری چالمرز(Chalmers) موفق به ساخت یك پوشش نانو گرافیتی شده اند كه باكتری ها را برش می دهد و منجر به نابودی آنها می شود، اما سلول های انسانی را دست نخورده باقی می گذارد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، همیشه این خطر وجود دارد كه وسایل پزشكی كاشته شده در بدن(ایمپلنت) به باكتری ها آلوده شوند و موجب ایجاد عفونت ها و حتی گاهی نیاز به برداشتن آنها شود. حالا به لطف یك پوشش نانو گرافیتی جدید، احتمال بروز چنین عوارضی بسیار كمتر می شود.
این فناوری توسط دانشمندان دانشگاه‌ ناوری چالمرز سوئد ساخته شده است. آنها در نسخه قبلی، با استفاده از ورقه های گرافن چیزی مشابه پوشش جدید به وجود آورده بودند. پوشش قبلی از یك ماده زیرلایه افقی تشكیل شده بود كه از تكه های گرافن كه به صورت عمودی بیرون زده بود، بهره می برد.
اگر یك باكتری روی سطح آن پوشش قرار می گرفت، لبه های تیز غشای بیرونی آن سبب بریده شدن باكتری و نابودی آن می شد. در نتیجه میكروب قادر به تجمع و تسخیر سطح پوشش داده شده ایمپلنت نمی شد.
با این وجود یكی از اشكالات مربوط به پوشش قبلی این واقعیت است كه تولید لبه های گرافنی بسیار پرهزینه است. پژوهشگران باتوجه به این محدودیت به جستجوی منبعی مبتنی بر كربن ارزانتر از گرافن یعنی گرافیت پرداختند.
آنها به ساخت یك پوشش جدید متشكل از یك پایه پلی اتیلن و نانو ورقه های گرافیت پرداختند.
این نانو ورقه ها مانند همان لایه های گرافنی كار می كنند و با بریدن باكتری ها آنها را می كشند. نكته مهم این است كه سلول های انسانی توسط آنها لطمه نمی بینند. این امر به این علت است كه هر سلول حدود 25 برابر بزرگتر از یك باكتری است، بدین سبب این پوشش تنها خراش كوچكی بر سلول ها می اندازند.
"سانتوش پاندیت" سرپرست این مطالعه می گوید: این پوشش علاوه بر كاهش رنج بیماران و كاهش نیاز آنها به آنتی بیوتیك ها، می تواند به كاهش وسایل مراقبتی مورد نیاز و بهبودی بیماران كمك نماید. برای اینكه ایمپلنت ها می توانند بیشتر از آنچه كه امروزه استفاده می شوند در بدن باقی بمانند. تحقیقات ما همین طور می تواند با كاهش هزینه های شگرف این گونه عفونت ها موجب ایجاد خدمات درمانی بهتر در سراسر جهان شود.
این تحقیق در مجله Small انتشار یافته است.




منبع:

1399/01/06
21:18:47
5.0 / 5
3588
تگهای خبر: خدمات , دانشگاه‌ , فناوری , نانو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱