درمان افسردگی حاد با تحریك الكتریكی مغز

درمان افسردگی حاد با تحریك الكتریكی مغز

راستابلاگ: پژوهشگران آمریكایی در بررسی جدیدی دریافتند كه تحریك الكتریكی ناحیه خاصی از مغز می تواند به بهبود افسردگی حاد كمك نماید.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، پژوهش جدیدی كه در "دانشگاه كالیفرنیا، سان فرانسیسكو"(UCSF) انجام شده، نشان داده است كه تحریك الكتریكی ناحیه ای از مغز موسوم به "قشر اوربیتوفرنتال"(OFC) می تواند به بهبود قابل توجه شرایط بیماران مبتلا به افسردگی حاد منجر شود.
در "تحریك عمقی مغز"(DBS)، ابزاری موسوم به "ضربان ساز مغز"، با جراحی در مغز كاشته میگردد. این ابزار، برای تحریك الكتریكی نواحی خاصی از مغز طراحی شده و بعنوان یك روش درمانی برای كاهش رعشه های ناشی از افسردگی به كار می رود.
از روش تحریك عمقی مغز، بعنوان راهی برای كنترل افسردگی مقاوم در مقابل درمان استفاده میگردد اما پژوهش هایی كه تابحال صورت گرفته اند، از نظر منطقی بی نتیجه هستند.
پژوهشگران دانشگاه كالیفرنیا، سان فرانسیسكو، بررسی خودرا از موثرترین ناحیه مغز برای روش تحریك عمقی آغاز كردند و 25 بیمار مبتلا به صرع را مورد آزمایش قرار دادند. این بیماران در نوبت جراحی قرار داشتند تا الكترودهایی در مغز آنها قرار بگیرد و امكان شناسایی دقیق بافت مغز كه در رخ دادن رعشه ها نقش دارد، برای جراحان فراهم آورد.
این الكترودها توانستند فرصت شناسایی ارتباط میان شرایط و تحریك مغزی در نواحی گوناگون را به صورت موقت برای پژوهشگران فراهم آورند. در این بررسی، جریان الكتریكی ملایمی به نواحی گوناگونی از مغز منتقل شد و پژوهشگران از بیماران خواستند به صورت همزمان تاثیر این فرآیند را بر شرایط خود گزارش دهند.


نكته جالب این بود كه تحریك مغزی خیلی از نواحی، اثری بر شرایط داوطلبان نداشت. تحریك نواحی آمیگدال، كورتكس كانگولت، اینسولار و هیپوكامپ، بهبود قابل توجهی را در شرایط بیماران احداث نكرد اما پژوهشگران در تحریك قشر اوربیتوفرنتال، نتایج جالبی مشاهده نمودند.
این ناحیه خاص، هدف نسبتا جدیدی در بررسی افسردگی به حساب می آید. "ادی چانگ"(Eddie Chang)، از نویسندگان این پژوهش اظهار داشت: قشر اوربیتوفرنتال، یكی از مناطق مغز است كه كمتر شناخته شده اما ارتباطی قوی با ساختارهای مغزی در رابطه با افسردگی و تصمیم گیری دارد؛ در نتیجه برای هماهنگی فعالیت بین احساس و شناخت، بسیار مناسب می باشد.
به قول پژوهشگران، تحریك ملایم قشر اوربیتوفرنتال به مدت چند دقیقه، به بهبود فوری شرایط بیماران مبتلا به افسردگی حاد منجر میگردد.
این پژوهش، در مجله "Current Biology" به چاپ رسید.



1397/09/12
14:11:38
5.0 / 5
4533
تگهای خبر: دانشگاه‌
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵