آرزوی ایسكو، توسعه یك رده بندی جهانی برای دانش بشر است

آرزوی ایسكو، توسعه یك رده بندی جهانی برای دانش بشر است

به گزارش راستابلاگ پیام رئیس انجمن بین المللی ایسكو (انجمن بین المللی سازماندهی دانش) در سومین همایش كتابخانه های دیجیتال قرائت شد كه وی در این پیام آرزوی ایسكو را توسعه یك رده بندی جهانی برای دانش بشر دانست.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، محسن حاجی زین العابدینی، دبیر شاخه ایران انجمن بین المللی سازماندهی دانش پیام پروفسور ریك سوستاك، عضو هیات علمی دانشگاه‌ لبرتای كانادا را در سومین همایش "كتابخانه های دیجیتال: سازماندهی و پردازش دانش" - كه امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد- قرائت كرد.

در بخشی از متن این پیام آمده است: «به همه حاضران در همایش خوب شما سلام می كنم. خوشحالم كه فرصتی دارم تا با علاقه مندان ایرانی صحبت كنم.
در ابتدا باید عرض كنم كه ایسكو سازمانی علمی است كه صدها عضو دارد و نمی توان اظهار داشت كه همه این اعضا دیدگاه واحدی دارند كه بتوانیم نگاهی یكپارچه را برای آن متصور شویم. با این وجود برخی موضوعات در ایسكو –به ویژه ایسكوی مركزی- در چند سال گذشته بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
یكی از مباحث مهم در دهه های اخیر "تحلیل دامنه" بوده است. به این معنا كه ابهام واژه شناختی فقط در "حوزه" یعنی جایی كه مردم درك بالایی از واژه شناسی خویش را به اشتراك می گذارند، می تواند به سطح قابل قبولی كاهش پیدا كند. دامنه ها غالباً با رشته ها برابر فرض می شوند، هر چند كه امكان دارد صحیح نباشد. از بدو شروع ایسكو، توسعه یك رده بندی جهانی، همواره آرزویی بزرگ بوده تا از راه آن بتواند دانش بشری را طبقه بندی كند. این هدف بنیانگذار ایسكو یعنی خانم انگترود دالبرگ بود. من و برخی دیگر از همكاران ایسكو – بخصوص "كلودیو گنولی" - در سال های اخیر تلاش كرده ایم طبقه بندی های جهانی را توسعه دهیم."

من استدلال كردم كه ما می توانیم مجموعه ای از "مفاهیم بنیادی" را كه تفاهم های گسترده ای در میان رشته ها و فرهنگ ها دارند، شناسایی نماییم. با این وجود من و دیگران ایده اصلی تحلیل دامنه را چنین درك كرده ایم كه: "لازم است احتیاط نماییم چونكه افراد یا گروه های مختلف امكان دارد یك اصطلاح را به گونه های دیگری درك كنند. "بیرگر یورلند"، شخصیتی مهم در این عرصه، در حال ویرایش دائرةالمعارف ایسكو است. ایشان، در حال واكاوی و تهیه مقالاتی در مورد چگونگی طبقه بندی حوزه های مختلف و حتی مباحث هسته سازماندهی دانش است. در این ارتباط، من هم اخیراً مقاله ای را در مورد "طبقه بندی مفاهیم بنیادین" كه آنرا بی. سی. سی سرنام (Basic Classification Concepts) می خوانیم، نوشته ام.

طبقه بندی مفاهیم بنیادی "بی. سی. سی" طرحی "جهانی" است كه تلاش می كند همه زمینه های اداركی انسان را در بر بگیرد. كاربران متنوع - شامل كاربران عمومی با سوابق مختلف فرهنگی و دانشمندان میان رشته ای- به صورت بالقوه می توانند از بی سی سی برای پیدا كردن اسناد، اشیاء یا ایده های تولید شده در هر فرهنگ یا رشته استفاده كنند. در حالیكه بیشتر طرح های جهانی در اطراف رشته های علمی شكل می گیرند، بی. سی. سی. حول پدیده ها، چیزها، روابطی كه در میان پدیده ها وجود دارد و خصوصیاتی كه پدیده ها و رابطه ها از آن برخوردار می باشند، فعالیت می كند. این ساختار به بی. سی. سی. اجازه می دهد تا از تحلیل چهریزه ای یعنی نگاهی كه مدتها است برای طبقه بندی در حوزه سازمان دانش مورد تاكید است، استفاده نماید، بدون آنكه احتیاج به استفاده از نشانگرهای چهریزه ای داشته باشد تا به كاربر بگوید كه با استفاده از یك نماد خاص به چه جنبه ای پرداخته شده است.
انگیزه اصلی بی. سی. سی. این است كه طبقه بندی های موجود كه بر مبنای رشته ها سازماندهی می شوند، كمتر به روابط علمی میان رشته ای می پردازند. این واقعیت كه اصطلاحات مختلف و اصول سازماندهی برای رشته های مختلف دنبال می شوند مانع فعالیت های پژوهشی و ارتباط دانشمندان و دانشجویان بین رشته ای می شوند. با گذشت زمان، انواع مزایای دیگر طبقه بندی مبتنی بر پدیده ها، روابط و خصوصیات شناخته شده است. چنین طبقه بندی می تواند دقتی بیشتر از آنچه طبقه بندی های موجود به دست می دهند را به دنبال داشته باشد و در گالری ها، كتابخانه ها، مراكز اسناد، موزه ها به اصطلاح بخش (GLAM) و در واقع در هر مخزن سازمان یافته اطلاعات مورد استفاده قرار گیرد. این مورد مهم است؛ چون كه كاربران به صورت فزاینده ای در جستجوی اطلاعات در مورد انواع مختلفی از بانكهای اطلاعاتی هستند و هم اكنون برای تسلط بر طبقه بندی های مختلف و جستجو در رابط های كاربری هر یك از آنها تلاش می كنند. چنین طبقه بندی نه تنها برای اسناد بلكه برای اشیاء به خاطر موزه ها و گالری ها و (ایده ها) برای انواع بانك های اطلاعاتی مفید می باشد. چنین چیزی امكان دارد به علت طرح ریزی جداگانه آن برای اشیاء، خصوصیات و روابطی كه دارد، برای وب معنایی سودمند باشد.

پژوهشگران سازماندهی دانش در مورد اینكه آیا افراد و گروه های مختلف می توانند درك یكسانی از اصطلاحات داشته باشند، نگران هستند. یكی از مزایای رویكرد مبتنی بر نظم و انضباط برای طبقه بندی این است كه پژوهشگران در یك رشته امكان دارد درك مشابهی از اصطلاحات بكار رفته در رشته خود داشته باشند. اصطلاحات پیچیده ای كه توسط گروه ها یا افراد مختلف به صورت متفاوتی درك می شوند، می توانند به مفاهیم اساسی تقسیم شوند كه برای آنها تفاهم كاملا مشتركی بین گروه ها و افراد وجود داشته باشد. جهانی سازی امكان دارد مبهم باشد، اما صادرات كانال ها احیانا توسط اغلب افراد به روشی كاملاً مشابه درك شود. این درك مشترك لازم نیست به صورتی كامل پیاده سازی شود تا افراد كاملا متفاوت به سمت اسناد مربوطه یا اشیا یا ایده هایی كه
توسط همان سیستم طبقه بندی شده اند، هدایت شوند. مفاهیم بنیادین بعد از آن بعنوان مفاهیمی تعریف می شوند كه درك درستی از آنها برای اهداف طبقه بندی وجود دارد. بی. سی. سی. در هر كجا امكان دارد از نظر مفاهیم بنیادی ساخته شود. امید داریم كه در آینده این فرضیه را آزمایش نماییم كه كاربران متن و كاربران متنوع، درك كاملا مشابهی از اصطلاحا بی. سی. سی. دارند».




1398/11/28
13:34:52
5.0 / 5
3972
تگهای خبر: بین المللی , دانشگاه‌ , سازمان , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴