خبر بروزرسانی شد

زلزله در شیراز

زلزله در شیراز

به گزارش راستابلاگ ایسنا/فارس زمین لرزه ۵.۴ ریشتری كه عصر روز دوشنبه ۷ بهمن ماه شهرستان شیراز را لرزاند، با وجودیكه مركز آن خانه زنیان در حدود ۴۰ كیلومتری شهر شیراز بود، خیلی از شهروندان این شهر را به خیابان كشاند و در ساختمان های مرتفع بیشتر محسوس بود.


مدیر كل مدیریت بحران استانداری فارس در گفت و گو با ایسنا اعلام نمود كه مركز این زمین لرزه خان زنیان در حدود ۴۰ كیلومتری شیراز بوده است.
آزاد تصریح كرد كه هنوز از خسارت های احتمالی این زمین لرزه اطلاعاتی در دست نیست.
این مقام مسئول تصریح كرد كه مردم، اطلاعات در این خصوص را تنها از راه رسانه های رسمی دنبال كنند.
به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، ۵۳ روستا در شعاع ۱۵ كیلومتری كانون زلزله ۵.۴ ریشتری شیراز قرار دارد.
در گزارش های اولیه، خسارت به خانه های روستایی گزارش شده و برخی از منابع محلی اعلام نموده اند محل نگهداری دام در روستاهای كانون زلزله، صدمه دیده است.
اعزام تیمهای ارزیاب به منطقه
مدیر كل جمعیت هلال احمر فارس از اعزام تیمهای ارزیاب به منطقه بلافاصله پس از وقوع حادثه اطلاع داد.
حسین درویشی در گفت و گو با ایسنا اعلام نمود: تیم های ارزیاب و واكنش سریع اورژانس فارس از شیراز و دشت ارژن به منطقه اعزام شده اند.
به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، به نقل از منابع محلی، ارزیابی های اولیه حاكی از وارد شدن خسارت های جزئی به برخی روستاهای منطقه در حد ترك ساختمان های مسكونی است.
تمام تیم های امدادی خدماتی و انتظامی در مناطقی كه متاثر از زلزله بودند به حالت آماده باش درآمدند
اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران كشور در گفت و گو با ایسنا با بیان این كه این زمین زلزله در عمق ۷ كیلومتری زمین رخ داده است، اظهار داشت: هم اكنون تیم های ارزیابی به محل اعزام شدند و گزارش های اولیه با عنایت به این كه كانون زلزله در خارج از محدوده شهری و مسكونی قرار داشته خسارتی به منازل وارد نشده است. با این وجود ارزیابی ها تا حصول نتیجه قطعی ادامه دارد.
نجار اضافه كرد: تمام تیم های امدادی خدماتی و انتظامی در مناطقی كه متاثر از زلزله بودند به حالت آماده باش درآمدند.
گفتنی است این زمین زلزله در بخش های از شهر شیراز هم احساس شده است.
مرتضی سلیمی -رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر- هم به دنبال وقوع این زمین لرزه از اعزام چهار تیم ارزیاب به منطقه جهت انجام بررسی های اولیه اطلاع داد.
اعزام تیمهای اورژانس به منطقه
مدیر روابط عمومی اورژانس استان فارس اعلام نمود كه ۲ تیم از اورژانس شامل یك تیم واكنش سریع و یك تیم ارزیاب به منطقه كانون زلزله شیراز اعزام شده است.
حسن همتی در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: تیم های اعزامی هنوز هیچ گزارشی حاكی از بروز مصدومیت ناشی از وقوع زمین لرزه اعلام نكرده اند.
همتی اظهار داشت: علاوه بر ۲ تیم اعزام شده به كانون زمین لرزه در منطقه خانه زنیان، یك دستگاه اتوبوس آمبولانس دو دستگاه آمبولانس هم به منطقه اعزام شده است.
خسارتی در شیراز اعلام نشده است
سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری شیراز اظهار داشت: در مورد اعزام تیم های آتش نشان به منطقه كانون زلزله، ستاد بحران شهرستان شیراز یا استان فارس تصمیم گیری می كند و تابحال هم هیچ نیازی اعلام نشده است.
علیرضا عدلو در گفت و گو با ایسنا افزود: پس از وقوع زمین لرزه، هیچگونه خسارتی در خصوص خرابی ساختمان ها در شیراز به آتش نشانی اعلام نشده است.
عدلو در عین حال از اعلام برخی حوادث نظیر واژگونی وسایل در منازل شهروندان، بسته شدن درب خانه ها و واژگونی مخازن ذخیره آب از روی پشت بام ها، گزارش شده است.
وقوع زمین لرزه ۳.۵ ریشتری در شهر خانه زنیان
مركز لرزه نگاری كشور از وقوع یك زمین لرزه دیگر در ساعت ۱۷ و ۵۵ دقیقه و ۵۰ ثانیه در خانه زنیان و ۳۷ كیلومتری شیراز اطلاع داده است.
براساس این گزارش، این زمین لرزه كه در شهر خانه زنیان حادث شده، در عمق ۶ كیلومتری زمین رخ داده است.
زلزله خسارت جانی نداشته است
مدیركل مركز اورژانس دانشگاه‌ لوم پزشكی شیراز اعلام نمود كه هیچ تلفات جانی بر اثر وقوع زمین لرزه عصر امروز شیراز در خانه زنیان گزارش نشده است.
دكتر محمدجواد مرادیان در گفت و گو با ایسنا اضافه كرد: گزارش تیم های ارزیاب اورژانس اعزامی به منطقه وقوع زمین لرزه در خانه زنیان، حاكی می باشد كه خوشبختانه هیچ گونه خسارت جانی حادث نشده است.
مرادیان با اشاره به اینكه ارزیابان در دو روستای پراشكفت و آرندی منطقه خانه زنیان، منازل را خانه به خانه رصد كرده اند، اظهار داشت: در بعضی از منازل ترك خوردگی دیوارها و صدمه هایی مشاهده شده كه نیازمند ارزیابی دقیق فنی است.
مدیركل اورژانس فارس تصریح كرد: باوجود اینكه هیچ گونه مصدومیتی اعلام نشده است، یك دستگاه اتوبوس آمبولانس و سه دستگاه آمبولانس برای عرضه خدمات احتمالی در منطقه مستقر است.
مرادی با اشاره به اینكه تماسهای زیادی از جانب شهروندان در مورد اینكه آیا باز هم شاهد وقوع زمین لرزه خواهیم بود، با مركز اورژانس گرفته شده است، اظهار داشت: علم هنوز به حدی پیشرفت نكرده كه بتوان زمین لرزه را به شكل دقیق پیش بینی نمود.
این مقام مسئول به شهروندان سفارش كرد كه امشب را در كنار پنجره ها، زیر لوستر و در نقاطی كه آویز یا قاب به دیوار متصل است نخوابند.
وی همینطور سفارش كرد كه وضعیت اتصالات بخاری و وسایل گرمایشی را حتما چك كنند و از درستی عملكرد آنها اطمینان حاصل كنند.
تخریب برخی واحدهای مسكونی ۲ روستا
معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر هم در گفت و گو با ایسنا از تخریب برخی واحدهای مسكونی در دو روستا درپی وقوع زلزله در استان فارس اطلاع داد.
حامد سجادی اظهار داشت: درپی وقوع زلزله ۵.۴ ریشتری كه ساعت ۱۶ و ۵۸ دقیقه امروز (۷ بهمن ماه) در عمق هفت كیلومتری از سطح زمین حوالی خانه زنیان در استان فارس را لرزاند، هشت تیم ارزیاب و امدادی به محل اعزام شدند.
وی با اشاره به اینكه تابحال پنج پس لرزه در این منطقه ثبت شده است، اظهار داشت: برابر ارزیابی های اولیه در دو روستای پرشكفت و كمر آباد ارندی تخریب برخی واحدهای مسكونی رخ داده است.
سجادی تعداد روستاهای درگیر زمین لرزه تا شعاع ۱۵ كیلومتری را ۵۳ روستا اعلام و اظهاركرد: تعداد ساكنان روستاها حدود ۱۲ هزار نفر است و خوشبختانه تابحال خسارت جانی گزارش نشده است.
تخریب كلی منازل بر اثر زلزله حادث نشده است
مدیركل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس اظهار داشت: زلزله عصر دوشنبه خانه زنیان، به حمدالله خسارت جانی به دنبال نداشت و هیچ خانه ای هم گرفتار تخریب كلی نشده است.
سید كمال پاكفطرت در گفت و گو با ایسنا اضافه كرد: برپایه ارزیابی های اولیه انجام شده، باوجود شدت ۵.۴ ریشتری زلزله عصر امروز دوشنبه ۷ بهمن در منطقه خانه زنیان و عمق كم این زمین لرزه، شاهد بروز خسارت جانی نبودیم.
او افزود: ارزیابی ها گواه وقوع ترك و تخریب های جزئی در بعضی منازل روستایی در منطقه خانه زنیان است اما هیچ گزارشی در خصوص خسارت كلی تابحال اعلام نشده است.
پاكفطرت با اشاره به آماده باش ۱۰۰ درصدی نیروهای ستاد حوادث غیرمترقبه و دستگاه های خدمات رسان و امدادی در بخش ارژن، اظهار داشت: طی روزهای آینده ارزیابی كلی از خسارت های مالی وارده به روستاها توسط بنیاد مسكن انقلاب اسلامی تهیه و از راه رسانه های رسمی اعلام خواهد شد.
مدیركل دفتر روستایی و شوراهای استانداری فارس با اشاره به استقرار تیم های امدادی و واكنش سریع دستگاه های مختلف، اظهار داشت: هم اینك كمپ هایی در شهر خانه زنیان برای اسكان موقت پیشبینی و تجهیز شده است.
پاكفطرت همینطور اظهار داشت: ۲ روستای پرشكفت و كنارآباد آرندی، دارای جمعیت بسیار اندكی است و حتی پرشكفت شورا و دهیاری هم ندارد.
این مقام مسئول با تایید اینكه خانه ها در روستای پرشكفت، عموما بسیار قدیمی بوده و با استفاده از سنگ و بدون ملات ساخته شده است، اظهار داشت: هیچ گزارشی از خسارت كلی به این روستاها اعلام نشده است.
گزارش مركز لرزه نگاری كشور از مختصات زلزله شیراز
به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، شبكه های لرزه نگاری مركز لرزه نگاری كشوری مؤسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران در ساعت ۱۶: ۵۸: ۲۶ ثانیه روز دوشنبه، ۷ بهمن ماه زمین لرزه ۵.۴ ریشتری را ثبت كردند.
مختصات این زمین لرزه در عمق ۷ كیلومتری زمین، ۲۹.۵۹ درجه عرض شمالی و ۵۲.۰۹ درجه طول شرقی ثبت شده است.
این زمین لرزه در ۱۰ كیلومتری خانه زنیان، ۳۶ كیلومتری بالاده و ۴۱ كیلومتری شیراز در استان فارس رخ داده است.



1398/11/07
20:35:39
5.0 / 5
4253
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴