منشا پنجمین انفجار رادیویی سریع كشف شد

منشا پنجمین انفجار رادیویی سریع كشف شد

به گزارش راستابلاگ اخترشناسان به تازگی برای پنجمین بار منشا سیگنال های رادیویی تكرارشونده را كه 500 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارند، كشف كردند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، بتازگی گروهی از ستاره شناسان بین المللی، برای پنجمین بار منشاء انفجار رادیویی سریع تكرارشونده (FRB) را كشف كردند. بنابر گفته اخترشناسان این انفجار تازه كشف شده حدود ۵۰۰ میلیون سال نوری از سیاره ما فاصله دارد.
در اخترشناسی رادیویی، یك انفجار رادیویی سریع (FRB) یك پالس رادیویی گذرای ناشی از برخی فرایندهای اخترفیزیكی با انرژی بالا است كه هنوز درك نشده است. در صورتیكه منبع آنها بسیار پرانرژی است، قدرت سیگنالی كه از آنها به زمین می رسد، ۱۰۰۰ برابر كمتر از تلفن همراه در ماه توصیف شده است. نخستین انفجار رادیویی سریع توسط "دانكن لوریمر"(Duncan Lorimer) و شاگردش "دیوید ناركویچ"(David Narkevic) در سال ۲۰۰۷ هنگام بررسی پالس ها كشف شد و بنا بر این معمولاً از آن بعنوان "انفجار لوریمر"(Lorimer Burst) نیز یاد می شود.
به هر انفجار رادیویی سریع یك نام یا شماره داده می شود. نام انفجار رادیویی سریع تازه كشف شده نیز " FRB 180916" است. انفجارهای رادیویی سریع می توانند به اندازه ۵۰۰ میلیون خورشید انرژی آزاد كنند و یكی از اسرارآمیزترین پدیده های جهان محسوب می شوند. بطور معمول، ریشه ها و علل وقوع آنها قابل كشف نیست.
انفجارهای رادیویی سریع با چنان سرعتی اتفاق می افتند كه بیشتر تلسكوپ ها قادر به شناسایی و كشف منشا آنها نیستند.
"بنیتو ماركوته" ( Benito Marcote)، از مؤسسه كنسرسیوم زیرساختهای تحقیقاتی اروپا VLBI و نویسنده ارشد این مطالعه، اظهار داشت: این نزدیكترین انفجار رادیویی سریع به زمین است كه تابحال شناسایی شده است.
یافته های این مطالعه در مجله "Nature "منتشر شد.



1398/10/25
16:34:36
5.0 / 5
4386
تگهای خبر: بین المللی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳