رئیس جهاد دانشگاهی هنر خبر داد

برگزاری دوره تخصصی تربیت مربی نمایش خلاق

برگزاری دوره تخصصی تربیت مربی نمایش خلاق

راستابلاگ: رئیس جهاد دانشگاهی هنر اظهار داشت: برای نخستین بار در كشور دوره آموزشی تربیت مربی نمایش خلاق در جهاد دانشگاهی هنرطراحی و تدوین شده و از زمستان امسال اجرا می گردد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، بهزاد رشیدی درباره دوره آموزشی جدید تربیت مربی نمایش خلاق، اظهار داشت: دوره تخصصی تربیت مربی نمایش خلاق، قبل از این هم توسط برخی اساتید هنر نمایش و برخی مراكز آموزشی به صورتی موردی برگزار می شد اما جهاد دانشگاهی هنر برای نخستین بار با كمك اساتید مطرح رشته نمایش، همچون آقای منوچهر اكبرلو این دوره را تدوین و سرفصل های این دوره در شورای تخصصی آموزش جهاد دانشگاهی هنر تصویب و از زمستان امسال اجرا می كند.
او افزود: فعالیت های مركز آموزش های تخصصی كاربردی جهاد دانشگاهی هنر بعنوان یك مجموعه آموزشی معتبر از گذشته تا امروز مورد استقبال هنرجویان رشته های مختلف هنری بوده؛ در این مركز همواره هدف بر این بوده كه دوره هایی تدوین و برگزار گردد كه مورد نیاز جامعه است.
رشیدی اضافه كرد: در مركز آموزش هنرهای تخصصی و كاربردی چند سالی است كه دوره آموزش تربیت مربی كودك برگزار می گردد و استقبال خوبی هم از سوی مخاطبین داشته؛ مربیان مدارس و مهدكودك ها و افرادی كه با كودكان و نوجوانان كار می كنند، مخاطبان اصلی این دوره تخصصی جهاد دانشگاهی هنر هستند.
رئیس جهاد دانشگاهی هنر در ادامه اظهار داشت: مجموعه جهاد دانشگاهی هنر بر مبنای نیاز سنجی كه در جامعه انجام داده و برای ارتقاء سطح كیفی آموزش به مربیان كودك و نوجوان تصمیم گرفت كه دوره آموزش تربیت مربی كودك و نوجوان را تخصصی تر كند و بعنوان یك دوره تكمیلی برای آموزش مربی كودك و نوجوان، دوره تربیت تخصصی مربی نمایش خلاق را تولید كرد. ایده ی این دوره با مشورت اساتید برجسته حوزه نمایش، افرادی كه كار مطالعاتی عمیقی در این حوزه انجام داده اند و همینطور افرادی كه در حوزه اجرایی، كار آموزش این دوره را تجربه كرده اند، مطرح و این دوره تدوین شد.
رشیدی در پاسخ به این سئوال كه چرا جهاد دانشگاهی هنر به دنبال برگزاری چنین دوره ای رفته، تصریح كرد: نمایش خلاق یكی از حلقه های مفقود در حوزه آموزش كودك و نوجوان كشور است. مربیانی كه نمایش خلاق را فرا گرفته اند در عرضه محتوای درسی و مفاهیمی كه آموزش می دهند می توانند تنوع و خلاقیت تولید كنند و امر آموزش را با استفاده از خلاقیت و تكنیك های نمایش بسیار اثر گذار و عمیق تر به كودكان و نوجوانان انجام دهند. متاسفانه این نوع آموزش در سیستم آموزشی كشور جایگاهی مشخص و قابل استناد ندارد. خیلی از اساتید امكان دارد با دانش فردی خودشان مبانی و قالبیت های این هنر را در كلاس ها اجرا كنند اما هیچ وقت به شكل رسمی و مشخص در بحث آموزش، نمایش خلاق و كاركردهای آنرا نداشتیم. این نوع هنر و دانش می تواند به ارتقاء آموزش ما كمك نماید.
رئیس جهاد دانشگاهی هنر با اشاره به كاركردهای نمایش خلاق در آموزش، تصریح كرد: برای این دوره كاركردهای مختلفی در نظر گرفته شده همچون افزایش روحیه كار تیمی و جمعی در كودكان و نوجوانان، افزایش نقش پذیری و مسئولیت پذیری كودكان، ارتقاء و رشد خلاقیت كودكان، افزایش قدرت ارتباطات اجتماعی، بهبود قدرت بیان و رشد عواطف كودك و نوجوانان و بسیاری كاركردهای دیگر كه در این دوره گنجانده شده است.
او در ادامه بیان كرد: اما كاركرد مهم این دوره كه بیشتر به دنبال آن هستیم، تربیت مربیانی است كه هنر نمایش خلاق را فرا گرفته باشند و توانایی و دانش لازم را برای كار كردن با كودكان فرا بگیرند. مربیان تحت آموزش این دوره می توانند مشكلات و سختی های آموزش به كودكان را با تكنیك های مختلف و راحت تر پشت سر بگذارند.مشكلاتی از قبیل بیان عواطف كودكان و كاركردهایی كه ذكر شد توسط مربیانی كه دوره آموزش نمایش خلاق را سپری كرده اند، به راحتی قابل حل است.
رشیدی با اشاره به محتوا و سرفصل های دوره تخصصی تربیت مربی نمایش خلاق، اظهار داشت: مباحث و محتوای این دوره شامل دو بخش است: بخش اول شامل آشنایی با انواع نمایش در ارتباط با كودكان و نوجوانان، مفهوم، اهداف، خصوصیت ها و كاربردهای نمایش خلاق، خاستگاه نمایش خلاق وانجام نمایش بازی و... در بخش دوم مباحثی مانند آشنایی با تولید نمایش با كودكان و نوجوانان بر مبنای داستان های شفاهی، داستان های مكتوب، اشعار و ترانه های داستانی، چگونگی تعیین مشخصات یك اثر نمایشی تعیین مبحث و هدف داستان، شخصیت ها، مكان و زمان و... است.
او در ادامه اظهار داشت: اساتیدی كه برای تدریس این دوره دعوت شده اند، از اساتید با تجربه و مطرح رشته نمایش هستند. اقای منوچهر اكبرلو كارگردان و پژوهشگر تئاتر كه این دوره زیر نظر ایشان تدوین و در حال اجرا می باشد و خانم اكرم ابوالمعالی نویسنده، كارگردان تئاتر همچون اساتید این دوره تخصصی هستند. اساتید همه بر مبنای سرفصل های تدوین این دوره تخصصی كلاس های خویش را برگزارمی كنند.
رییس جهاد دانشگاهی هنر درباره زمینه های شغلی این دوره تصریح كرد: افرادی كه در این دوره شركت می كنند، می توانند در حوزه هایی كه مربوط به آموزش كودكان و نوجوانان و یا در حوزه هایی كه در قلمرو هنرهای نمایشی و تئاتر هست، فعالیت كنند. بعنوان مثال اجرای نمایش خلاق در مدارس، پیش دبستانی ها، مهدكودك ها، مراكز فرهنگی و اجتماعی شهرداری ها، كانون پرورش فكری كودك و نوجوانان، بخشهای فرهنگی مورد نیاز سازمانها و... علاوه بر این علاقه مندان و حتی فارغ التحصیلان رشته نمایش هم می توانند از این دوره بعنوان یك دوره تكمیلی دوره های دانشگاهی، بهره لازم را ببرند، چون كه سرفصل های مطرح شده در این دوره به شكلی تكمیل كننده سرفصل هایی است كه دانشجویان رشته نمایش در دانشگاه خوانده اند.
رشیدی در ادامه تشریح دوره آموزش تربیت مربی نمایش خلاق، تصریح كرد: نمایش خلاق در حقیقت یك بازی نمایشی به صورتی طبیعی برای كودكان است. درحقیقت نام دیگر نمایش خلاق را می توان نمایش غیر رسمی دانست كه در آن صحنه ای وجود ندارد و اعمال و گفتار كودكان به صورت بداهه شكل می گیرد.مربی با كودكان حرف می زند تا نظرهای آنها شكوفا شود. این نظرها در تمرینها و بازیهای نمایشی پرورش می یابد. در اصل مربی نقش راهنما را ایفا می كند.
او در ادامه اضافه كرد: در نمایش خلاق تفاوتی بین بازیگران و تماشاچیان وجود ندارد، وقتی گروهی از كودكان صحنه ای را بازی می كنند، دیگران تماشا می كنند و اغلب با تولید صداهای لازم در نمایش شركت می كنند، در بازی بعدی جای این دو گروه عوض می گردد و در نهایت كودكان و مربی راه هایی را برای بهتر شدن نمایش پیشنهاد می دهند.
رشیدی بیان كرد: توجه به این نكته ضروری می باشد كه كودكان اجرا را بسیار دوست دارند، پس از آنكه مدتی با یكدیگر كار و نسبت به نمایش خود احساس آرامش كردند، می توانند آن را برای گروهی از كودكان و حتی بزرگسالان اجرا كنند. در حقیقت نمایش خلاق را می توان یكی از پایه های تئاتر رسمی به حساب آورد.
رییس جهاد دانشگاهی هنر در ادامه اظهار نمود: در نمایش خلاق تاكید ما بر خلاقیت است، ازاین رو برای طراحی دوره‌ی آموزشی آن هم خلاقیت بعنوان یك اصل در نظر گرفته شده است و با وجود قدم های دقیقی كه برای ارایه‌ی آن وجود دارد توجه داریم این برنامه قابل انعطاف باشد، برای تغییرات و پیشرفت هایی كه توسط گروه پیشنهاد می شود، همیشه باید جایی در نظر گرفته شود.
او در انتها اظهار داشت: علاقه مندان برای دریافت مشاوره و هماهنگی ثبت نام در دوره آموزشی تربیت مربی نمایش خلاق می توانند با شماره تلفن های 5-88328652 تمای گرفته و یا به آدرس اینترنتی WWW.JDART.IR رجوع كنند.



1397/09/05
20:50:02
5.0 / 5
4350
تگهای خبر: بازیگران , دانشگاه‌ , شركت , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳