مأموریت های فضایی سال ۲۰۲۰ چه خواهند بود؟

مأموریت های فضایی سال ۲۰۲۰ چه خواهند بود؟

به گزارش راستابلاگ با ورود به سال ۲۰۲۰ میلادی پایگاه خبری اسپیس فهرستی از مأموریت های جذاب فضایی كه مقرر است طی این سال رخ دهند را منتشر نموده است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، طی این خبر تاریخ برخی مأموریت های فضایی ۲۰۲۰ شامل پرتاب موشك و ماهواره ها بازگو شده است.
اسپیس ایكس و بوئینگ سال ۲۰۲۰ می تواند سال بسیار هیجان انگیزی برای فضانوردان ناسا باشد چون كه اگر بخت با آنها یار باشد آنها سرانجام می توانند توسط فضاپیماهای تجاری ساخت آمریكا به فضا بروند. بنابر گزارش ها انتظار می رود كه امسال كپسول دراگون اسپیس ایكس و استارلاینر شركت بوئینگ اولین فضانوردان را به فضا بفرستند، هرچند هنوز تاریخ دقیقی از زمان پرتاب آن اعلام نشده است.


استارلاینر در ماه دسامبر آزمایش مهمی را با موفقیت پشت سر گذاشت و یك پرتاب آزمایشی بدون خدمه را انجام داد باآنكه این فضاپیما به سبب مصرف بیش از اندازه سوخت به ایستگاه فضایی بین المللی نرسید.
كپسول دراگون اسپیس ایكس هم در مارس ۲۰۱۸ پرواز آزمایشی خویش را انجام داد و الان هم در حال آماده سازی برای انجام آزمایش سیستم خطای پروازی است. این آزمایش زودتر از ۱۱ ژانویه صورت خواهد گرفت.

مدارگرد خورشیدی "سولار اوربیتر"


مدارگرد خورشیدی "سولار اوربیتر" (Solar Orbiter) كه یك مأموریت مشترك بین ناسا و آژانس فضایی اروپا است، مقرر است ۵ فوریه از" پایگاه نیروی هوایی كیپ كاناورال "( Cape Canaveral Air Force Station) در فلوریدا به فضا پرتاب شود.
بنابر برنامه ریزی ها بعد از پرتاب، این مدارگرد به اندازه ۰.۲۸ واحد نجومی به خورشید نزدیك خواهد شد تا بتواند بسیار عالی و دقیق نحوه عملكرد خورشید را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد. انتظار می رود این مأموریت هفت سال به طول بیانجامد.

مارس ۲۰۲۰ و سه مأموریت دیگر


بنابر گزاش ها مریخ نورد "مارس ۲۰۲۰" كه توسط ناسا برای كاوش در سطح مریخ در حال آماده سازی است، در ۱۷ ژوئیه پرتاب خواهد شد.
در صورتیكه آژانس فضایی اروپا و سازمان فضایی فدرال روسیه هم قصد دارند مریخ نورد خود به نام مریخ نورد اگزومارس روزالیند فرانكلین (ExoMars Rosalind Franklin) را در ۲۵ ژوئیه پرتاب كنند. امارات متحده عربی هم مقرر است نخستین مأموریت خود به نام "ماموریت هوپ مارس" (Hope Mars Mission) را از مركز فضایی تانیگاشیما ژاپن به مقصد مریخ پرتاب كند. چین همینطور قصد پرتاب یك فرودگر و یك سطح نورد كوچك را دارد.

فضاپیما" SSLV "هند


هند نخستین پرتاب موشك SSLV را در اوایل سال ۲۰۲۰ به سمت مدار نزدیك زمین انجام خواهد داد اما زمان دقیق پرتاب این موشك معلوم نیست. بنابر گزارش ها این پرتاب احیانا در ماه ژانویه صورت خواهد گرفت. این موشك از "مركز فضایی ساتیش داوان" (Satish Dhawan Space Centre) پرتاب خواهد شد.

استارلینك، فالكون هوی و استارشیپ


شركت اسپیس ایكس می خواهد تا سال ۲۰۲۰ مجموعه دیگری از ماهواره های استارلینك را به فضا ارسال نماید.
سال ۲۰۱۹ اسپیس ایكس ۶۰ ماهواره اینترنتی به فضا فرستاد. ماهواره های استارلینك بخشی از برنامه اسپیس ایكس برای سرویس جدید و پرسرعت اینترنت هستند.
این طرح در اوایل سال ۲۰۱۵، با درخواست "ایلان ماسك" مدیرعامل این شركت از كمیته ارتباطات فدرال در خصوص اجازه آزمایش ایده خود برای تأسیس یك پهنای باند جهانی شروع شد. علاوه بر ماهواره های استارلینك و كپسول دراگون، شركت اسپیس ایكس هم چنین می خواهد یك موشك دیگر را هم پرتاب كند كه یكی از آنها موشك "فالكون هوی" (Falcon Heavy) است.
بنابر برنامه ریزی ها موشك فالكون هوی این شركت در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی پرتاب خواهد شد. همینطور انتظار می رود كه اسپیس ایكس كار بر روی فضاپیما "استارشیپ ام كی ۳" (Starship Mk ۳) را آغاز كند. این شركت چندی قبل در حال ساخت "Mk۱" در بوكا چیكا و "Mk۲" در ساحل فلوریدا بود. Mk۱ و Mk۲ حداقل مجهز به سه موتور رپتور هستند و اعلام شده بود اگر آزمایش این موشك ها به خوبی صورت گیرد، این شركت می تواند ساخت نسخه های Mk ۳ را در آینده ای نزدیك آغاز كند.

ماموریت "چانگ-ای ۵ " چین


انتظار می رود آژانس فضایی چین مأموریت بعدی خود معروف به "چانگ- ای ۵" (Chang'e-۵) را در سال ۲۰۲۰ پرتاب كند. سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد پیشرفت هایی مستمر در فناوری فضایی چین بودیم كه از میان آنها می توان به تاریخ سازی كاوشگر "چانگ ای-۴"(Chang'e-۴) اشاره نمود چونكه این كاوشگر موفق شد برای نخستین بار روی نیمه دور ماه فرود آید.
در ماه نوامبر ۲۰۱۹ میلادی هم یك آزمایش برای تایید طراحی و تونایی های یك كاوشگر رباتیك مریخی انجام شد. چین می خواهد در سال ۲۰۲۰ میلادی كاوشگر "چانگ ای-۵ " را به فضا بفرستد تا نمونه هایی از ماه را به زمین بازگرداند. موشك حامل این كاوشگر هم "لانگ مارچ ۵"(Long March ۵) خواهد بود كه بزرگترین وسیله پرتاب چینی ها بشمار می رود.
برنامه های فعلی چینی ها در ماه شامل گردش، فرود و بازگشت است. مقرر است چانگ ای-۵، دو كیلوگرم نمونه قمری را به زمین برساند. علاوه بر این مأموریت بعد از سال ها آماده سازی و آزمایش، چین می خواهد اكتشاف فضایی روی مریخ را به وسیله یك كاوشگر سیاره ای انجام دهد و این كار در سال ۲۰۲۰ میلادی ممكن خواهد شد.

پرواز هواپیمای فضایی X-۳۷Bآمریكا


پیشبینی می شود بار دیگر هواپیمای اسرارآمیز فضایی X-۳۷B نیروی هوایی ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ یك مأموریت دیگر را انجام دهد كه اگر اینگونه پیش رود این ششمین مأموریت این هواپیمای بدون سرنشین خواهد بود.
چند ماه گذشته این هواپیما سری نیروی هوایی ارتش ایالات متحده با ۷۱۸ روز پرواز در مدار ۳۲۰ كیلومتری زمین ركورد جدیدی را به نام خود ثبت نمود. هواپیمای فضایی X-۳۷B نیروی هوایی ایالات متحده از تاریخ ۷ سپتامبر ۲۰۱۷ در حال چرخش به دور زمین است و الان از ۷۱۸امین روز عبور كرده و ركورد پرواز مستمر قبلی خویش را كه ۷۱۷ روز و ۲۰ ساعت و ۴۲ دقیقه بود را شكست.
در صورتیكه اطلاعات كمی در مورد این هواپیمای مرموز و محرمانه در دست است، ما می دانیم كه این هواپیما به لطف صفحه های خورشیدی و عدم وجود خدمه انسانی می تواند در چنین مدت طولانی بی وقفه پرواز كند.
نیروی هوایی نخستین مأموریت این هواپیمای فضایی معروف به "OTV" را در سال ۲۰۱۰ انجام داد كه ۲۲۴ روز به طول انجامید. از آن پس هر مأموریت "X-۳۷B" حدودا ۲۰۰ روز بیشتر از پرواز قبلی به طول انجامیده است، ازاین رو مأموریت فعلی معروف به "OTV-۵" امكان دارد چند ماه دیگر در مدار بماند. مأموریت های "OTV" طبقه بندی شده و محرمانه اند، ازاین رو توضیحات رسمی درباره آنچه این هواپیما در مدار انجام می دهد موجود نیست. تنها این را می دانیم كه برپایه برگه مأموریت، "X-۳۷B" دو هدف اصلی دارد توسعه فناوری های فضاپیمایی قابل استفاده مجدد برای آینده آمریكا در فضا و انجام آزمایش های كاربردی كه می توانند به زمین بازگردند و مورد بررسی قرار گیرند.

ویرجین گلكتیك


در سال ۲۰۱۹ شركت ویرجین گلكتیك یك گام به ارسال گردشگران به فضا نزدیك شد و با موفقیت فضاپیمای خود معروف به " اسپیس شیپ دو" (SpaceShipTwo) را آزمایش كرد. فضاپیما " اسپیس شیپ دو" برای حمل شش فرد به فضا طراحی شده است و الان هم مهندسان در حال ساخت آن در موجاوه، كالیفرنیا هستند. پیشبینی می شود در سال ۲۰۲۰ پرواز سرنشین دار اصلی این فضاپیما صورت گیرد. تابحال ۶۰۰ نفر برای سفر فضایی ویرجین گلكتیك اعلام آمادگی و ثبت نام كرده اند. طول پرواز هر مسافر، ۹۰ دقیقه تخمین زده شده و بهای بلیط هر یك از آنها ۲۵۰ هزار دلار است.

بلو اوریجین


شركت فضایی خصوصی بلو اوریجین جف بزوس هم مقرر است در سال ۲۰۲۰ پرواز سرنشین دار موشك "نیو شپرد"(New Shepard) خویش را انجام دهد. فضاپیما نیوشپرد ظرفیت حمل شش مسافر را دارد. حدود یك ماه گذشته این شركت دوازدهمین پرواز آزمایشی این موشك را انجام داد. فضاپیمای "نیو شپرد"(New Shepard) مأموریت "NS-۱۲" را در تاریخ ۱۱ دسامبر ۲۰۱۹ انجام داد. بعد از پرتاب، موشك به ارتفاع ۱۰۵ كیلومتری از زمین رسید.

ویرجین اوربیت


شركت "ویرجین اوربیت" (Virgin Orbit) یكی از شركت های زیرمجموعه "گروه ویرجین" (Virgin Group) هم در سال ۲۰۲۰ می خواهد بار دیگر آزمایش پرتاب موشك ماهواره بر "لانچر وان"(LauncherOne) خویش را انجام دهد اما تاریخ انجام این پرواز هنوز معین نمی باشد.
موشك "لانچر وان" ۲۱ متر طول دارد و ظرفیت حمل بارهای كوچك به اندازه یك قرص نان تا یك یخچال را دارد. در عین حال، "دختر كیهانی" نخستین هواپیمای ۷۴۷ است كه تاكنون به یك پرتاب كننده موشك تبدیل گشته است و قادر به هزاران مایل پرواز در هر جهت دلخواه و تحویل بار به مدار به صورت ۲۴ ساعته است.
این موشك آخرین پرواز خویش را بر بال هواپیما "دختر كیهانی" (Boeing ۷۴۷) انجام داد. این شركت سال ۲۰۱۸ بعد از اتصال موفق موشك "لانچر وان" (LauncherOne) خود به این هواپیمای غول پیكر و پشت سر گذاشتن نخستین پرواز آزمایشی، یك گام به اجرایی كردن این برنامه هیجان انگیز نزدیك شد و سال ۲۰۱۹ هم این موشك با پشت سر گذاشتن اولین "آزمایش سقوط "موفقیت آمیز خود این شركت را یك گام به اجرایی كردن پروژه خود نزدیك كرده است.



1398/10/13
13:41:40
5.0 / 5
4700
تگهای خبر: اینترنت , بدون سرنشین , بین المللی , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳