با قابلیت كاهش ۵۰ درصدی نفوذپذیری هوا محقق شد

تایرهای زیست سازگار فناوران كشور در آستانه ورود به بازار

تایرهای زیست سازگار فناوران كشور در آستانه ورود به بازار

به گزارش راستابلاگ یكی از شركت های فناور مستقر در پارك علم و فناوری خراسان جنوبی با كاربردی كردن نانوساختارهای رسی سازگار با مواد پلیمری در تایرهای خودرو، لاستیك هایی را ارائه كردند كه تا ۵۰ درصد نفوذپذیری تایرها را كاهش داده است و این محققان در حال عقد قرارداد با یكی از شركت های تولیدكننده تایر هستند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، یكی از شركت های فعال در حوزه نانو، نانوساختارهای رسی سازگار با مواد پلیمری را تولید كردند كه این ماده به بهبود خواص مكانیكی و افزایش ماندگاری انواع لوله و اتصالات، مصنوعات پلاستیكی، ظروف بسته بندی و همینطور به كاهش نفوذپذیری هوا از آستر داخلی تایر در صنایع لاستیك و تایر خودرو كمك می نماید.
نانوساختارهای رسی سازگار با آمیزه های پلیمری عمدتاً در صنایع پلیمری برای بهبود خواص مكانیكی و افزایش ماندگاری انواع لوله و اتصالات، مصنوعات پلاستیكی و ظروف بسته بندی و همینطور در صنایع لاستیك و تایر خودرو جهت كاهش نفوذپذیری هوا از آستر داخلی تایر به كار می رود.
افزودنی­ های نانویی تولیدشده در این شركت سازگاری بسیار خوبی با مواد تشكیل دهنده تركیبات پلیمری و قابلیت اختلاط سریع و مؤثر با زمینه پلیمری را كه یكی از پارامترهای كلیدی در كیفیت محصول نهایی محسوب می­ شود را دارند. علاوه بر آن، برخلاف محصولات مشابه و آلی ­رس ­های تجاری موجود در بازار، محصول تولیدی سبب ایجاد اختلال در فرآیند پخت الاستومرها نمی­ شود.
توسعه این محصولات بر مبنای ظرفیت معدنی عظیم و بالقوه كشور در حوزه كانی ­های رسی (معادن ارزان و در دسترس بنتونیت) صورت گرفته و در فرآیند تولید آن هم شرایط اقلیمی كشور و همینطور كاهش آلایندگی محیط زیست درنظر گرفته شده است.
تركیبات رسی جزو دسته كانی های معدنی و از خانواده آلومینو سیلیكات­ ها محسوب می­ شوند كه فاز اصلی تشكیل دهنده آنها یعنی "مونت موریلونیت" از روی هم قرار گرفتن صفحات آلومینو سیلیكاتی ساخته شده­ اند. با جداسازی این لایه­ ها از یكدیگر و ایجاد گروه­ های عاملی آلی بر روی آنها، صفحاتی با ضخامت چند نانومتر تولید می شوند. این صفحات بعد از افزودن به مواد پلیمری و لاستیك به علت حضور گروه­ های آلی موجود بر روی سطح خود به راحتی در زمینه پلیمری پخش شده و ضمن افزایش استقامت آن، از راه افزایش مسیر عبور گاز، سبب كاهش نفوذپذیری هوا از داخل ماده پلیمری می شوند.
این محصول هم اكنون در مقیاس نیمه صنعتی تولید می شود و این محققان با طراحی و خرید دستگاه ­های جدید كه در مرحله راه ­اندازی و تست اولیه هستند، در تلاش هستند تا ظرفیت تولید خویش را در فاز اول به حدود ۵۰ كیلوگرم در روز بالا برند.
محققان این طرح در حال مذاكرات جهت عقد قرارداد برای فروش این محصول به یكی از شركت های لاستیك سازی هستند.
این شركت طی سال قبل در دو نمایشگاه داخلی از نخستین تایر نانویی تولید داخل كه با استفاده از نانو ساختارهای رسی زیست سازگار با پشتیبانی از یكی از شركت های لاستیك سازی رونمایی نمود و در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار سال قبل موفق به دریافت سطح ۸ فناوری (TRL 8) شد.
سید امین رونقی، مجری این طرح در گفتگو با ایسنا، تولید نانو مواد و فرآوری مواد معدنی را زمینه تحقیقاتی این واحد فناور دانست و اظهار داشت: با اجرای پروژه تحقیقاتی با عنوان "جایگزینی بخشی از مواد پركننده آستر داخلی تایر با نانو ساختارهای آلی رس" راهكاری را برای كاهش نفوذپذیری هوا از تایر خودرو ها عرضه كردیم. در این طرح از پتانسیل معدنی استان خراسان جنوبی بهره بردیم،
وی استان خراسان جنوبی را قطب ماده معدنی "بنتونیت" كشور توصیف كرد و اضافه كرد: با عنایت به ساختار لاستیك و نیازی كه در لاستیك خودرو ها در زمینه نفوذپذیری هوا وجود دارد، مواد معدنی بنتونیت را فرآوری و به ساختارهای آلی رسی كه سازگار با بسترهای پلیمری است، تبدیل كردیم. لایه رسی در لایه داخلی آستر لاستیك به كار گرفته شد و در فاز آزمایشگاهی این نانومواد در آستر لاستیك باعث كاهش ۵۰ درصدی نفوذپذیری هوا از لاستیك شد و در نهایت سبب می شود كه نفوذ هوا از داخل لاستیك كمتر شود.
وی با اشاره به اینكه این لایه رسی نانوساختار علاوه بر كاهش نفوذپذیری هوا، تخریب لاستیك را به تعویق می اندازد، افزود: در فاز آزمایشگاهی حدود ۱۰۰ لاستیك تولید و تست هایی بر روی آنها انجام شد و در حال تست جاده ای هستیم. در این فاز مشاهده كردیم كه لایه آلی نانوساختار تولید شده تا ۱۶ درصد بهبود عملكرد تایر خودرو ها را به دنبال داشته و این در شرایطی است كه این بهبود عملكرد تنها با تغییر در این لایه بوده است.




منبع:

1398/09/30
12:52:07
5.0 / 5
4375
تگهای خبر: دستگاه , رونمایی , شركت , صنایع
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱