وزیر نفت اعلام كرد

در صورت تامین نیازهای صنعت نفت از طرف شركت های دانش بنیان، ممنوعیت واردات اعلام می شود

در صورت تامین نیازهای صنعت نفت از طرف شركت های دانش بنیان، ممنوعیت واردات اعلام می شود

به گزارش راستابلاگ وزیر نفت با تاكید بر لزوم جایگزین كردن تكنولوژی های جدید بجای فناوری های فعلی، اظهار داشت: شركت های دانش بنیان می توانند دراین زمینه ما را یاری كنند و ما نیز تا جایی پیش می رویم كه اگر شركتی نیاز كشور را برطرف كند، خرید خارجی آن بخش را ممنوع خواهیم كرد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه امروز در رویداد توسعه فناوری ویژه اقلام پرمصرف صنعت گاز كه در محل صندوق نوآوری و شكوفایی برگزار شد، با اشاره به اینكه هر كاری نیاز به اهتمام و علاقه مدیریت ها دارد و اگر این امر محقق شود، ۶۰ تا ۷۰ درصد كارها صورت خواهد گرفت، ابراز امیدواری كرد كه شركت ملی گاز با مدیریتی كه دارد، بتواند اهداف خودرا در زمینه استفاده حداكثری از توانایی داخلی پژوهشگران محقق كند.
وی با تاكید بر اینكه برنامه های زیادی را در حوزه پشتیبانی از استارتاپ ها و شركت های دانش بنیان طراحی كردیم، اظهار نمود: همچون این اقدامات راه اندازی پارك فناوری در منطقه "ری" برای استقرار شركت های دانش بنیان و استارتاپ های فعال در حوزه های در رابطه با صنعت نفت و گاز است. این شهرك، در وسعتی بالغ بر ۲۵ هكتاراست.
زنگنه با اشاره به اینكه هم اكنون این شهرك در حال تكمیل و ساخت از لحاظ معماری است، اشاره كرد: علاوه بر آن در صدد هستیم صندوقی را تحت عنوان "صندوق پژوهش و فناوری" برای پشتیبانی از شركت ها و استارتاپ های حوزه نفت در این شهرك راه اندازی نماییم. این صندوق از مسیر صندوق نوآوری و شكوفایی از شركت ها و استارتاپ ها حمایت خواهدنمود.
وزیر نفت با اشاره به اینكه برمبنای پیش بینی ها سرمایه این صندوق ۱۰۰ میلیارد تومان و سهامداران آن مشخص شده است، افزود: برنامه ریزی شده است كه در این پارك فناوری منتورهایی را برای كمك به استارتاپ ها مستقر نماییم تا به این شركت ها مشاوره های لازم را در حوزه بازار این صنعت عرضه كنند.
بگفته وی تا قبل از راه اندازی این پارك فناوری، استارتاپ ها می توانند فعالیت خودرا در پژوهشگاه صنعت نفت انجام دهند؛ درهای این پژوهشگاه به روی استارتاپ ها باز است.
زنگنه با اشاره به برگزاری رویداد فناورانه حوزه صنعت گاز، با اشاره به اینكه این حركت در امتداد ارائه نیازهای فناورانه در حوزه اقلام پرمصرف گاز محسوب می شود، اظهار داشت: اقلام پرمصرف، ساده ترین شكل نیازهای ما هستند؛ هم اكنون این اقلام به هر طریقی تهیه می شوند، اما شركت های دانش بنیان می توانند این اقلام را بومی سازی كنند.
وزیر نفت با اشاره به اینكه سالانه ۵۲۰ میلیارد دلار در صنعت نفت برای تأمین قطعات یدكی هزینه می شود، اما این گردش مالی، ربطی به مسائل فنی ندارد، تاكید كرد: ما حالا با پدیده قاچاق فرآورده های نفتی روبرو می باشیم كه تابحال چاره ای دراین زمینه ارائه نشده است. به شكلی كه شاهد می باشیم میزان واردات و صادرات گازوئیل كم می شود، اما همچنان مصرف آن بالا است و این سوال مطرح می شود كه این فراورده به كجا می رود. مشخص است كه یك اتفاقی در زمینه قاچاق رخ می دهد و مساله مهمی است كه باید مرتفع شود.
وی اشاره كرد: هم اكنون كارت سوخت یك تكنولوژی مربوط به ۲۰ سال پیش بوده كه حالا این فناوری به كنار گذاشته شده است؛ چونكه سیستم های فناورانه جدیدی می توانند جایگزین آن شوند كه از آن جمله می توان به جایگزین كردن كارت های بانكی اشاره نمود.
وزیر نفت با تاكید بر لزوم راه اندازی سیستمی برای توزیع سوخت در كشور، فزود: در تهران نمی توانیم جایگاه های سوخت ایجاد نماییم، برای اینكه دولت زمین ندارد یا در بعضی مناطق، قیمت زمین گران است. بدین جهت نیاز به راهكارهایی برای رفع این مشكل داریم و شركت های دانش بنیان می توانند به صنعت نفت كمك كنند و برگزاری چنین رویدادی، آغازی برای این همكاری خواهد بود و ما در وزارت نفت قاطعانه از فعالیت شركت های دانش بنیان از لحاظ مالی و خریدهای تضمینی و ارائه تسهیلات حمایت می نماییم.
وی با تاكید بر اینكه ما تلاش می نماییم حداكثر بهره گیری را از شركت های دانش بنیان حوزه نفتی داشته باشیم، افزود: شركت های دانش بنیان برای فروش محصولات خود می توانند تسهیلاتی دریافت نمایند تا بتوانند برای نخستین بار محصولات خودرا به بازار نفتی وارد كنند؛ ما قیمت خرید تضمینی را تعیین می نماییم و در صدد هستیم محصولات شركت های دانش بنیان را خریداری نماییم. این امر موجب می شود كه خیلی از مشكلات در این عرصه مرتفع شوند.
زنگنه با تاكید بر اینكه تا جایی پیش می رویم كه اگر شركتی نیاز كشور را برطرف كند، خرید خارجی آن بخش را ممنوع خواهیم كرد، تصریح كرد: چنین اقدامی موجب می شود از یكسو، اشتغال زایی در این عرصه افزایش یابد و رونق تولید در كشور اتفاق بیفتد. از طرف دیگر، امید را در شركت های دانش بنیان به جریان می اندازد.
وزیر نفت درباره تهیه اقلام مورد نیاز صنعت نفت از شركت های دانش بنیان اظهار داشت: دراین زمینه با مشكلاتی از قبیل دیركردن در ساخت محصول سفارشی مواجه هستیم كه می توانیم این امر را با خرید تضمینی محصولات مرتفع نماییم.
او همینطور در حاشیه شروع به كار رویداد سه روزه ارائه نیازهای فناورانه اقلام پر مصرف صنعت گاز در جمع خبرنگاران درباب تهیه اقلام مورد نیاز صنعت نفت از شركت های دانش بنیان اظهار داشت: دراین زمینه با مشكلاتی از قبیل دیركردن در ساخت محصول سفارشی مواجه هستیم كه می توانیم این امر را با خرید تضمینی محصولات مرتفع نماییم. خرید تضمینی یعنی اینكه شركت های دانش بنیان محصولی را تولید كنند و در صورت دریافت استاندارد از مرجعی كه صنعت نفت معرفی می كند اگر مشتری پیدا نكردند، صنعت نفت با قیمتی كه از قبل توافق می كند آن محصول را خریداری كند.
زنگنه اشاره كرد: این امر سبب می شود كه سازنده حتما نباید با خریدار نهایی مواجه باشد، بلكه تولید می كند و ما به خریداران محصولات داخلی را معرفی می نماییم، این كاری است كه باید صورت گیرد، البته نیاز به بررسی بیشتر دارد.




منبع:

1398/09/17
14:04:28
5.0 / 5
4716
تگهای خبر: تسهیلات , سیستم , شركت , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳