عضو هیات علمی مركز تحقیقات سیاست علمی تاكید كرد

اهمیت در نظر گرفتن ملاحظات مردم در توسعه علم و فناوری

اهمیت در نظر گرفتن ملاحظات مردم در توسعه علم و فناوری

راستابلاگ: عضو هیات علمی مركز تحقیقات سیاست علمی كشور با اشاره به اینكه نمی توان به ملاحظات اخلاقی، شهروندی و امور مربوط به ارزش های مردم بی توجه بود، اظهار داشت: ملاحظات مردم در توسعه علم و فناوری مهم می باشد، مثلا نمی توان گفت تكنولوژی اتمی یا نانو تكنولوژی موضوعی ملی است، اما نسبت به ملاحظات شهروندی مردم بی توجه باشیم. علم مناسبت های زیستی ما را تغییر می دهد و ما بعنوان شهروند حق داریم درباره مناسبت های زیستی خود تصمیم بگیریم.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا دكتر حسین شیخ رضایی امروز در نشست فلسفه علم كه از طرف انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه تهران در باشگاه دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، درباره سیر تاریخی ارتباط علم و مردم، اظهار داشت: در قرن ۱۷ در انگلستان مجمعی به نام مجمع سلطنتی علوم شكل گرفت كه در آن تعدادی از افراد علاقمند و آماتور به همراه افراد حرفه ای تر یافته های علمی خودرا نمایش می دادند، پروژه های بزرگ تعریف می كردند و درباره نظریات علمی بحث می كردند. یكی از افراد شاخص این مجمع "بویل" دانشمند مشهور بود كه معتقد بود باید توده مردم را وارد فرآیند علم ورزی كرد.
شیخ رضایی افزود: در آن زمان دستگاه پمپ خلا تولید شده بود، "بویل" این دستگاه را در معرض دید عموم مردم گذاشت و از مردم دعوت كرد كارش را تماشا كنند و درباره مشاهدات خود شهادت دهند و امضا كنند. جبهه مقابل "بویل" افراد دانشگاهی هستند كه به موضوعاتی مانند ریاضی، فقه و لغت و تاریخ باستان توجه می كردند و معتقد بودند چیزی كه در دانشگاه نمایش می شود، كالایی برای عموم مردم نیست.
این فارغ التحصیل فلسفه علم درباره سومین نوع ارتباط مردم با علم با اشاره به تاثیر پرتاب ماهواره اسپوتنیك در دوره جنگ سرد بر بازبینی در نظام آموزش آمریكا اظهار داشت: در نیمه دوم دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ پیش افتادن روسیه از آمریكا در دانش فضایی موجب شد بازبینی در نظام آموزش علوم آمریكا صورت بگیرد. تصمیم هایی گرفته شد كه بررسی هایی صورت بگیرد تا دریابند به صورت كلی سواد علمی عموم مردم تا چه حد است و مردم آمریكا تا چه میزان نگرش مثبت به كار دانشمندان دارند؟ و آیا اصلا اختصاص بودجه به فعالیت های علمی را صحیح می دانند یا نه؟

عضو هیات علمی مركز تحقیقات سیاست علمی كشور اضافه كرد: در نظام دموكراتیك هر جا كه از بودجه عمومی استفاده می شود، به نحوی نظارت مردم باید دخیل باشد. یكی از مهم ترین موارد مصرف بودجه عمومی نهادهای علم و فناوری است، مردم می توانند درباره پایبندی علم به ارزش های خود مطالبه كنند. این جهت دادن به علم در دو مورد اتفاق می افتد؛ مورد اول این است كه هنگام احداث تكنولوژی مردم بگویند خواستار این تكنولوژی هستند یا نه و مورد دوم هم این است كه درباره سرمایه گذاری هایی كه مقرر است صورت بگیرد، از مردم نظرخواهی شود.

وی درباره تاثیر نظرات مردم بر توسعه علم و فناوری، اظهار داشت: در این الگو كنفرانس های اجماع برای مشاركت مردم در علم تشكیل می شود، به این صورت كه گروه های مختلفی از مردم عادی جامعه جذب این كنفرانس ها می شوند و از دانشمندان خواسته میگردد درباره پروژه علمی ای كه مقرر است صورت گیرد، به مردم اطلاعات فنی دهند، سپس ارتباط مردم و دانشمندان قطع میگردد و بحث هایی بین گروه های شهروندی برای قانع كردن یكدیگر شكل می گیرد.
شیخ رضایی درانتها درباره چهارمین نوع تاثیر مردم بر علم با اشاره به اینكه در دهه های ۸۰ و ۹۰ قرن بیستم مفهوم جدیدی در ارتباط علم و مردم بوجود آمد، اظهار داشت: در این دوره افرادی با طرح این پرسش كه چرا همواره دانشمندان باید كالایی برای عرضه به مردم داشته باشند؟ ایده جدیدی را مطرح نمودند. پدیده هایی دیده شده كه مردم نوعی از دانش قابل اطمینان دارند كه در واحدهای تحقیق و توسعه و آزمایشگاه ها دیده نمی گردد. مثلا كشاورزها دانشی درباره خاك دارند و امكان دارد با نگاه تشخیص دهند امسال برای كشت چه چیزی مناسب می باشد. در كشور هند این سوژه بسیار جدی گرفته میگردد.



1397/08/27
00:04:10
5.0 / 5
4844
تگهای خبر: دانشگاه‌ , ماهواره , نانو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴