جزئیات برگزاری جایزه جلال اعلام گردید

جزئیات برگزاری جایزه جلال اعلام گردید

راستابلاگ: نشست خبری دوازدهمین دوره جایزه ادبی «جلال آل احمد» اجرا شد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، مهدی قزلی - مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و دبیر اجرایی جایزه «جلال» - در نشست خبری دوازدهمین دوره جایزه «جلال آل احمد» كه امروز (سه شنبه، ۱۲ آذرماه) در محل این بنیاد برگزار شد، اظهار داشت: مراسم پایانی این دوره از جایزه شنبه، ۲۳ آذرماه، از ساعت ۱۵ در كتابخانه ملی برگزار می گردد و در این مراسم برگزیدگان و تقدیرشدگان احتمالی معرفی خواهند شد.
او اضافه كرد: اعضای هیأت علمی جایزه «جلال آل احمد» با منیژه آرمین، مریم برادران، حمیدرضا شاه آبادی، شهریار عباسی، مجید قیصری، محمدسرور مولایی و حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد كار خودرا آغاز كردند و در چهار بخش كار داوری ها انجام شد. نامزدهای این دوره قبلا اعلام شده اند.
قزلی در ادامه اظهار داشت: میانگین سنی نامزدهای این دوره از جایزه «جلال آل احمد» ۴۶ سال است. ما ۲۳ عنوان كتاب با ۲۶ نویسنده بعنوان نامزد جایزه معرفی كرده ایم. در شش دوره اخیر جایزه «جلال آل احمد» ۲۲ ناشر كتاب های شان جایزه گرفته و یا تقدیر شده اند. نشر چشمه تابحال چهار بار كتاب هایش بعنوان برگزیده یا شایسته تقدیر معرفی شده است. نشر نی، مركز، سوره مهر، نیماژ و هرمس هر كدام دو بار توانسته اند موفق به گرفتن جایزه شوند. در این دوره نیز نشر چشمه و سوره مهر بیشترین تعداد نامزدها را داشته اند و بر طبق اطلاعات خانه كتاب پنج نویسنده از میان نامزدها كتاب اولی محسوب می شوند. دو نامزد این دوره از جایزه نیز قبلا موفق به برگزیده شدن در جایزه «جلال آل احمد» شده اند.
دبیر اجرایی جایزه «جلال» همین طور بیان كرد: در شش دوره اخیر جایزه «جلال» ۵۴ نفر در هیأت علمی جایزه حضور داشته اند كه ۶۴ درصد اعضا بدون تكرار بوده اند. این مساله در حالی است كه در شش دوره اول ۲۹ درصد افراد غیرتكراری در هیأت علمی حضور داشته اند. در شش دوره اخیر همین طور ۵۲ نفر داوران جایزه جلال آل احمد بوده اند كه ۷۲ درصد این داوران بدون تكرار داوری جایزه را به عهده داشته اند. داوران این شش دوره بلافاصله پس از انتخاب شدن در رسانه ها معرفی شده اند. این در حالیست كه در شش دوره اول داوران در رسانه ها معرفی نمی شدند.
قزلی با اشاره به كاهش كمی كتاب های ارسال شده به دبیرخانه جایزه اظهار داشت: امسال حدود ۱۲۰۰ عنوان كتاب در چهار بخش به دبیرخانه ارسال شده كه پس از بررسی ابتدایی و كنار گذاشتن كتاب هایی كه شرایط دبیرخانه ای را نداشتند، ۵۴۵ عنوان كتاب وارد داوری شد كه نسبت به دوره گذشته افت داشتیم. در واقع می توان گفت كتاب های سال ۹۷ به لحاظ كمی كمتر از سال قبل بوده و بحران كاغذ در این جا خودرا نشان داده است.
بگفته او، ۲۳۵ كتاب در بخش رمان و داستان بلند، ۱۰۴ كتاب بعنوان مجموعه داستان، ۱۵۳ عنوان كتاب در بخش مستندنگاری و ۵۶ عنوان كتاب در بخش نقد ادبی بررسی شده اند.
محمدرضا شرفی خبوشان - دبیر علمی جایزه «جلال» - نیز در سخنانی كوتاه اظهار داشت: هدف از برگزاری جایزه این است كه كتابی در سطح جامعه معرفی شود و دیگران آن كتاب را ببینند كه این دیده شدن به فعالیت اهالی رسانه برمی گردد.
او از خبرنگاران خواست تا كارهای آنها را نقد كنند و اظهار داشت: در صورتیكه كتاب ها و داستان هایی كه جایزه می برند نقد شوند مردم نسبت به آنها حساس می شوند و سراغ كتاب می روند. در واقع این چیزها بازار كتاب را گرم نگه می دارد و به شكوفایی ادبیات ایران كمك می نماید.
شرفی خبوشان درباره رمانی كه بعنوان نامزد مجموعه داستان معرفی شده است، اظهار داشت: ما این مسئله را درباره كتاب دیگر مانند «مشت خالی گل یا پوچ» هم داشتیم كه بعنوان مجموعه داستان معرفی شده بود اما با بررسی داوران به این نتیجه رسیدیم كه این یك داستان بلند است. با عنایت به این كه استقبال از رمان بیشتر است كسانی كه مجموعه داستان می نویسند به صورتی پیوستگی در داستان شان ایجاد می كنند تا از آنها استقبال شود. این ترفندی برای استقبال از كتاب است. نظر داوران این بود كه این كتاب بعنوان مجموعه داستان دیده شود.
مهدی قزلی نیز در این زمینه اظهار نمود: تشخیص این كه داستانی رمان یا مجموعه داستان است به هیأت علمی و داوری برمی گردد. این مساله در سال های گذشته نیز وجود داشته است. مثلا كتابی بعنوان رمان به دبیرخانه رسیده اما این كتاب در حوزه مستندنگاری بوده و در این عرصه حتی جایزه هم گرفته است.
وی همینطور درباره درنظر گرفتن جنبه هایی همچون بازخورد نظر مخاطبان در داوری آثار بیان كرد: ما در داوری جایزه به بازخورد مخاطبان آثار، این كه این اثر چه انعكاسی در جامعه داشته و چقدر مخاطبان با آن ارتباط برقرار كرده اند، توجه داشته ایم. ممكنست گروه داوران نگاه فرم گرا به اثر داشته باشند و آنرا در نظر بگیرند اما جامعه چنین چیزی را نخواهد و از آن استقبال نكند. ما در داوری به استقبال و نگاه جامعه نیز توجه داشتیم اما حتما در آن تأثیرگذار نبوده است.
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی درباره میزان جایزه «جلال آل احمد» نیز اظهار داشت: طبق بخشنامه جایزه «جلال» میزان جایزه به اندازه كتاب سال جمهوری اسلامی ایران است كه من از میزان دقیق آن خبر ندارم.
وی همینطور درباره نقدهایی كه به حضور مرتضی سرهنگی در داوری آثار وجود داشته است، توضیح داد: برخی معتقد بودند كه حضور آقای سرهنگی در هیأت داوری با عنایت به سلایق و علایق و محل كارشان بار سنگینی دارد. منظور این دوستان حضور وی در حوزه هنری و ارتباط با كتاب های سوره مهر بود و حوزه علاقه ایشان نیز كتاب های در رابطه با دفاع مقدس است. آقای سرهنگی در دو دوره داور مستندنگاری بوده است. این در حالیست كه در دوره دهم كتابی كه برگزیده مستندنگاری بود نه در بخش جنگ و نه مربوط به انتشارات سوره مهر بود. امسال نیز در بخش مستندنگاری ایشان داور هستند. درست است كه یكی از نامزدها برای انتشارات سوره مهر است اما نگاه این گونه نیست.




منبع:

1398/09/12
14:41:02
5.0 / 5
4349
تگهای خبر: كتاب , مراسم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵