جایگاه پانزدهم ایران در انتشار مقاله در جهان

جایگاه پانزدهم ایران در انتشار مقاله در جهان

راستابلاگ: برمبنای اعلام پایگاه داده WOS، ایران توانسته است با انتشار نزدیك 50 هزار مقاله در سال 2018 در جایگاه پانزدهم جهان قرار گیرد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، هر چند همواره تاكید می شود كه باید لطمه های مقاله گرایی را در نظر گرفت، اما انتشار مقالات علمی معتبر و قابل استناد، در نشریات معتبر علمی دارای ضریب تأثیر بالا، یكی از فاكتورهای سنجش دانش در كشورهای مختلف شمرده می شود. ایران توانسته است با انتشار نزدیك به ۵۰ هزار مقاله در سال ۲۰۱۸ در جایگاه پانزدهم جهان قرار گیرد.
«ضریب تأثیر» یكی از شناخته شده ترین ضرایب كیفیت مجلات است كه سالانه توسط موسسه ISI منتشر می شوند. با وجود معرفی ضرایب علم سنجی گوناگون مانند شاخص هرش، آیگن فاكتور و... همچنان پژوهشگران تلاش می كنند كارهای برجسته خودرا در نشریات با ضریب تأثیر بالاتر منتشر كنند.
در سال ۲۰۱۸ میلادی بیشتر از ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار مستند در پایگاه داده WOS انتشار یافته است. از این تعداد دو میلیون و ۴۳۵ هزار و ۵۳ مقاله (حدود ۷۵درصد كل مستندات) بعنوان مقاله (Article و Review) ثبت شده اند. كشور ایران در این سال با انتشار حدود ۵۰ هزار مقاله در جایگاه پانزدهم جهان قرار گرفته است. این رتبه بندی برمبنای تعداد كل مقالات انتشار یافته است.
در واقع بررسی های بیشتر این مقاله ها نشان می دهد، ۶۹۱۲ (حدود ۱۴ درصد) مقاله از كشور ایران در سال ۲۰۱۸ در نشریات با ضریب تأثیر بالاتر از ۴ انتشار یافته اند. با عنایت به اهمیت انتشار مقاله در نشریات دارای ضریب بالاتر از ۴، از این حیث جمهوری اسلامی ایران حائز رتبه ۲۱ جهانی انتشار مقاله در نشریات با ضریب تاثیر بیشتر از ۴ است.
از این تعداد، ۸۲ مقاله نیز در نشریات با ضریب تأثیر بالاتر از ۱۵ انتشار یافته اند كه ۶۱ مقاله از آنها در نشریات با ضریب تأثیر بالاتر از ۲۰ انتشار یافته اند.
برمبنای اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این معاونت تلاش نموده است با تاسیس فدراسیون سرآمدان علمی، تسهیلاتی را برای ترویج دانش در سطح ملی و بین المللی برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ ا و پژوهشگران برتر ایجاد كند.




منبع:

1398/09/10
20:52:13
5.0 / 5
4754
تگهای خبر: بین المللی , تسهیلات , دانشگاه‌ , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲